شناسه خبر:80385
1402/12/19 13:03:58

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: در سال جاری 130 طرح تحقیقاتی در این مرکز هدفگذاری و اجرا شد.

دکتر جلال قادری روز پنجشنبه مهمترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را تامین امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: مهمترین مولفه‌های امنیت غذایی، افرایش تولیدات کشاورزی، بهره‌وری مصرف نهاده‌ها، حفظ ذخایر ژنتیکی و انتقال دانش فنی و مهارت‌آموزی به بهره‌برداران است.

وی با اشاره به اجرای 130 طرح تحقیقاتی در استان یادآور شد: برخی از این طرح‌های تحقیقاتی ملی، استانی و برخی نیز خاص هستند که طرح‌های ملی توسط موسسات مادر در تهران با همکاری ما براساس مشکلاتی که وجود دارد به استان‌ها برای اجرا ابلاغ و اعتبار آن نیز توسط خود آنها تامین می‌شود و طرح‌های استانی و خاص نیز براساس مسایل و مشکلات استان تهیه و تدوین می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اضافه کرد: مدت زمان اجرای طرح‌ها یک تا سه سال و برخی هم ممکن است مانند طرح‌های باغات تا پنج سال هم به طول انجامد.

  اجرای 5 طرح تحقیقاتی شاخص در مرکز تحقیاقات استان کرمانشاه

دکتر قادری با اشاره به اجرای برخی طرح‌های شاخص در این مرکز گفت: یکی از طرح‌های مهمی که در این مرکز به اجرا گذاشته شده است طرح " نیاز آبی و بهره وری محصولات زراعی در اقلیم‌های استان کرمانشاه" است که در محصولاتی عمده ای مانند گندم، ذرت، چغندر قند و کلزا مورد تحقیق قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این طرح مهم تحقیقاتی نیاز آبی این چهار محصول برای رسیدن به عملکرد مطلوب در اقلیم‌های مختلف استان تعریف شده است که مهمترین هدف آن استفاده بهینه از منابع آبی است که به بهره بردار اطلاعات لازم را در مورد میزان نیاز آبی هر محصول در اقلیم هر منطقه برای آنکه محصول دچار تنش آبی و کاهش عملکرد نشود ارایه می‌کند.

دکتر قادری طرح "توسعه کشت چغندر پاییزه در مناطق گرمسیر استان" با هدف سوق دادن کشت چغندر بهاره به سمت پاییزه برای استفاده بهتر از نزولات آسمانی را از دیگر طرح‌های شاخص این مرکز عنوان کرد و گفت: افزایش کارایی مصرف آب و همچنین استفاده بهینه از آب سبز ( آب باران) با افزایش عملکرد بدون افزایش سطح زیر کشت و تناوب مناسب برای محصولات کشاورزی از اهداف این طرح است که اجرای آن موجب افزایش عملکرد 6 تنی در مقایسه با میانگین استانی این محصول شده است.

وی همچنین طرح‌های "بررسی امکان کشت زودهنگام آفتابگردان در مناطق معتدل و سرد کرمانشاه" با هدف جلوکشیدن زمان کشت محصول و استفاده بهینه از آب باران بدون کاهش عملکرد است "ارزیابی اثر بخشی استحصال آب باران از طریق سامانه‌های آبگیر و ذخیره رطوبت و میزان فرسایش خاک و کاهش پدیده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس در حوزه آبریز کرخه" با هدف جلوگیری از زوال درختان بلوط با ایجاد آبخوان و حوضچه‌های آبی و "بررسی سازگاری ژنوتیپ‌های امید بخش گندم نان تحت شرایط آبیاری نرمال و تنش خشکی" را از دیگر طرح‌های مهم این مرکز عنوان کرد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه مرکز تحقیقات به عنوان یکی از ثمرات جهاد کشاورزی از زمان ایجاد تاکنون منشا خدمات فراوانی بوده است یادآور شد: این مرکز شامل هشت بخش تحقیقاتی علوم زراعی و باغبانی، علوم دامی، بررسی‌های اقتصادی - اجتماعی و ترویجی کشاورزی، جنگل و مرتع، گیاه‌پزشکی، حفاظت خاک و آبخیزداری، خاک و آب، چغندرقند و 6 ایستگاه تحقیقاتی، 6 آزمایشگاه اختصاصی و 2 سایت آموزشی (ماهیدشت و سرپل ذهاب) است.

  تولید حدود 800 تن بذور اصلاح شده در مرکز تحقیات کرمانشاه

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی و ساختاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی تولید بذور اصلاح شده است گفت: در چند سال گذشته بیشتر وظایف این مرکز در این حوزه در استان برروی گندم، کلزا و ذرت متمرکز شده است.

قادری اظهار کرد: در این راستا در سال زراعی گذشته 600 تن بذر اصلاح شده گندم در ایستگاه تحقیقاتی مهرگان و حدود 100 تن نیز در ایستگاه اسلام آباد که دارای طبقاتی مختلف پرورشی ( مادری و گواهی شده ) است تولید و در اختیار بهره برداران قرار داده شده و حتی به سایر استان‌های دیگر نیز صادر شده است.

وی در زمینه تولید بذر ذرت نیز یادآور شد: ایستگاه تحقیقاتی مهرگان امسال موفق به تولید حدود 94 تن بذر هیبرید (رقم سیمون) شد که با استفاده از این میزان بذر ذرت می‌توان چهار هزار و 300 هکتار را پوشش داد.

قادری با بیان اینکه این استان در تولید بذور مورد نیاز استان هیچ مشکلی ندارد گفت: واحد گواهی بذر این مرکز نیز امسال توانسته است بر تولید 19 هزار و 500 تن بذر تولید شده توسط کشاورزان پیشرو استان به لحاظ استاندارد بودن آنها نظارت داشته باشد.

تولید 6 رقم جدید گندم، چغندر، کلزا و زیتون

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ادامه داد: در سال زراعی گذشته این مرکز همچنین موفق شد سه رقم گندم آبی، یک رقم چغندر، یک رقم کلزا و یک رقم زیتون جدید را تولید کند که رقم گندم نان تولید شده از نوع دروم باعنوان ماهان و آفتابرگردان نیز با عنوان آذر است.

وی در زمینه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه در استان نیز گفت: یک شرکت دانش بنیان در خصوص تولید پایه رویشی درختان میوه با ظرفیت 50 هزار پایه رویشی درختان میوه در سال که متناسب با شرایط اقلیمی استان و سازگاری با منطقه و مقاومت با آفات و امراض است که با مشارکت بخش خصوصی در حال فعالیت است.

قادری ادامه داد: این مرکز هم اکنون دارای 140 نفر پرسنل است که 30 نفر از آنها عضو هیئت علمی و چهار نفر نیز محقق غیر هیئت علمی است که از این تعداد چهار نفر در سال آینده بازنشسته شده و ممکن است این مرکز را با خلا نیرو مواجه سازد.

وی با بیان اینکه خلا نیروی انسانی سال به سال بیشتر در این مرکز احساس می‌شود یادآور شد: با وجود آنکه 15 تا 16 نفر نیروی جدید طی 2 سال گذشته در این مرکز جذب شده است ولی با توجه به گستردگی کار این تعداد جوابگو نیست و برای جایگزینی افراد بازنشسته شده باید کادرسازی لازم برای تامین نیرو صورت پذیرد.

قادری همچنین به برگزاری دوره آموزشی اشاره کرد و گفت: در سال زراعی گذشته 95 دوره آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان برگزار شد ضمن آنکه یک سامانه آموزش فراگیر نیز وجود دارد که امسال 25 هزار و 695 نفر روز از کارکنان جهاد کشاورزی، کشاورزان پیشرو و بهربرداران با برگزاری 570 عنوان کلاس آموزشی، 63 هزار و 130 نفر روز به صورت آنلاین و 305 دوره آموزشی دیگر نیز با شرکت 61 هزار و 195 نفر روز برای بهره برداران و کشاورزان برگزار شده است.

شناسه خبر 80385