شناسه خبر:80410
1402/12/20 08:59:30
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان خبر داد

واگذاری 15 قطعه زمین گلخانه‌ای در شهرک کشاورزی بوعلی همدان

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان همدان گفت: 15 قطعه زمین در شهرک گلخانه‌ای بوعلی به متقاضیان واگذار شد که در سال آینده 13 فقره آن به بهره‌برداری می‌رسد.

امیرعباس کردیان ضمن تشریح وضعیت شهرک‌های گلخانه‌ای استان، با بیان اینکه 15 قطعه گلخانه به مساحت 4.5 هکتار در شهرک گلخانه‌ای بوعلی در سال‌جاری به متقاضیان واگذار و کار احداث آن آغاز شده است، اظهار کرد: 13 قرارداد واگذاری از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار است و به ساخت سازه منجر شده به طوری که در سال جدید تولید صیفی‌جات خود را آغاز می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صدور اسناد واحدهای گلخانه‌ای شهرک‌های کشاورزی پیگیری و انجام شده است، افزود: در این حوزه منتظر صدور دستورات لازم از سوی مراجع قانونی هستیم تا بتوانیم این اسناد را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان همدان به شهرک گلخانه‌ای گنبد نیز اشاره کرد و گفت: اراضی این شهرک معارض اجتماعی داشت و چندین جلسه در شهرستان و در محل پروژه برای رفع آن برگزار شد که در نتیجه براساس صورتجلسه شورای تأمین و ستاد گلخانه‌ها مقرر شد به متقاضیان شهرک گنبد از اراضی شهرک کرتیل‌آباد تحویل شود، همچنین بنا شد 24 قطعه واگذار شده به شهرک دامپروری کرتیل‌آباد منتقل شوند.

وی با بیان اینکه شهرک دامپروری کرتیل‌آباد 38 هکتاری است، تصریح کرد: نیمی از این شهرک در حدود 19 هکتار به متقاضی و بهره‌بردار تحویل نشده و مقرر شد به 24 نفر واگذار شود.

کردیان با اشاره به اینکه برای حل مسأله راه دسترسی به شهرک گنبد سه راه پیشنهاد شده است، ادامه داد: زمینی در مجاورت شهرک موجود است که با راه اصلی حدود 460 متر فاصله دارد، با توجه به توافقات صورت گرفته و تهاتر زمین، مسأله راه برطرف خواهد شد و با حل مشکل راه مشکل انتقال برق و گاز نیز رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات این شهرک از محل سفر ریاست جمهوری پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: در این باره 200 میلیارد تومان، اعتبار پیش بینی شده که هفت میلیارد تومان تخصیص یافته و در صورت حل مشکل راه باقی امور نیز انجام می‌شود.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان همدان در بخش دیگری به شهرک گلخانه‌ای حرم‌آباد اشاره کرد و گفت: 10 قطعه از این شهرک فاقد قرارداد است که پس از اخذ پاسخ استعلام شرکت گاز و اخذ قیمت کارشناسی دادگستری نسبت به عقد قرارداد اجاره به شرط تملیکی با سرمایه‌گذاران اقدام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه یک شهرک جدید به مساحت 36 هکتار در کله‌سر فامنین دنبال می‌شود، اظهار کرد: دریافت مجوز حفر چاه در دستور کار است که در صورت اخذ آن عملیات احداث آغاز می‌شود به نحوی‌که 25 هکتار سطح زیرکشت خواهد داشت.

کردیان با اشاره به اینکه 160 هکتار شهرک گلخانه‌ای دولتی در سطح استان زیر کشت است، افزود: پس از انجام اقدامات لازم در بخش‌های مختلف به این میزان افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه به جزء ساخت شهرک‌های دولتی، مجوز شهرک‌های خصوصی نیز توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی صادر می‌شود، اضافه کرد: شهرک گلخانه‌ای کوریجان، آقامیرزایی و 320 هکتاری کرفس از جمله شهرک‌های خصوصی هستند. همچنین 12 درخواست جدید در دست پیگیری و انجام امور اداری نیز قرار دارد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه قسمت اعظم مشکلات در حوزه احداث شهرک‌های گلخانه‌ای بحث تخصیص آب است، تصریح کرد: در 13 دشت همدان که همگی بحرانی و ممنونه بحرانی هستند، تخصیص آب کشاورزی امکان‌پذیر نیست و این موضوع باعث عدم توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای استان شده است.

وی درباره شهرک گلخانه‌ای فیض‌آباد فامنین و تخصیص پساب از شرکت آب و فاضلاب به آن اظهار کرد: با پیگیری لازم از شرکت آب و فاضلاب مقرر شد، نیاز آبی از پساب شهرستان فامنین تأمین و 100 هکتار گلخانه گل شاخه بریده احداث شود.

 

 

شناسه خبر 80410