شناسه خبر:80672
1402/12/26 10:49:12

سپهرغرب-گروه:مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد گفت: طرح سرشاخه‌کاری باغات گردو در باغات قدیمی و کم‌بازده اسدآباد با 6 هزار و 886 پیوندک و یک‌هزار و 400 درخت در سال جاری اجرا شد.

محمدکرم مرادی روز پنجشنبه اظهار کرد: طرح سرشاخه‌کاری باغات گردو در باغات قدیمی و کم‌بازده با 6 هزار و 886 پیوندک و یک‌هزار و 400 درخت اجرا شده است.

وی با بیان اینکه توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار نیز در راستای جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ و بهره‌وری آب به مساحت 15 هکتار انجام شده است، افزود: اصلاح و نوسازی باغات هسته‌دار نظیر هرس، تغییر سیستم آبیاری، تعدیل درختان قدیمی و جایگزینی با ارقام اصلاح‌شده و پُربازده به مساحت 415 هکتار، از دیگر برنامه‌های این مدیریت است.

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد یادآور شد: بازدید و نظارت بر فعالیت‌های تولیدی گلخانه‌ها و ترویج کشت‌های کم‌آب‌بر در گلخانه‌ها نظیر کشت گیاه آلوئه‌ورا، از اقدامات آب‌محور محسوب می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ترویج و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای درخصوص افزایش بهره‌وری و ترویج و توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر نظیر گیاهان دارویی چون گل‌ محمدی، زعفران و پسته، از اهم برنامه‌های اصلاح الگوی کشت به‌شمار می‌رود.

مرادی در بخش دیگری با اشاره به اقدامات واحد حفظ نباتات اسدآباد، تأکید کرد: مبارزه با آفت سِن غلات به مساحت 27 هزار و 259 هکتار در مرحله سِن مادر و چهار هزار و 805 هکتار در مرحله پوره، پیگیری رویدادهای زیستی سِن غلات و بررسی زمان مبارزه با آفت و نظارت و بازدید از مراکز خرید تضمینی گندم از ابتدای سال انجام شده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ترویج و اطلاع‌رسانی درخصوص ضد عفونی بذور غلات به‌منظور جلوگیری از آلودگی به سیاهک و سایر بیماری‌های قارچی به میزان پنج هزار و 480 تُن در اولویت بوده است، گفت: مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی مزارع ذرت و گوجه‌فرنگی در 155 هکتار از اقدامات شایان ذکر این بخش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد با بیان اینکه بازدید از فروشگاه‌های سموم کشاورزی، پیگیری، تدارکات و تهیه به‌موقع سموم شیمیایی نیز از فعالیت دیگر بخش زراعت است، اضافه کرد: مبارزه علیه علف‌های هرز مزارع غلات به مساحت 19 هزار و 866 هکتار همچنین مبارزه با آفات مهم گیاهان زراعی در مساحتی معادل چهار هزار و 520 هکتار مجدانه پیگیری شده است.

وی در پایان تصریح کرد: مبارزه با بیماری‌های مهم گیاهان زراعی در وسعت چهار هزار و 365 هکتار و مبارزه با آفات و بیماری‌های باغی در مساحتی معادل سه هزار و 840 هکتار اجرایی شده است.

 

شناسه خبر 80672