شناسه خبر:80675
1402/12/26 10:56:43

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از تحقق 64 درصدی کشاورزی قراردادی غلات و دانه‌های روغنی این شهرستان خبر داد.

رحمان ایرانپور روز پنجشنبه ابراز کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون 40 هزار و 654 هکتار از برنامه ابلاغی زیر پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است.وی با بیان اینکه سهمیه شهرستان همدان در کشت قراردادی شامل هفت هزار و 560 هکتار محصولات آبی ازجمله گندم، جو و کلزا و 55 هزار و 415 هکتار محصولات دیم اعم از گندم، جو و گلرنگ است، افزود: سطح ابلاغی برنامه کشت قراردادی شهرستان 62 هزار و 975 هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان در ادامه خاطرنشان کرد: کشاورزی قراردادی، قراردادی پیش از آغاز فرآیند تولید، بین کشاورز و خریدار برای مدتی معین است.

وی با اشاره به اینکه طی کشت قراردادی کشاورز متعهد می‌شود مقادیر توافق‌شده از یک محصول کشاورزی را با رعایت استانداردهای کیفی و زمان مورد نظر خریداری، تولید و عرضه کند، ادامه داد: در مقابل خریدار ضمن خرید محصول با قیمت توافق‌شده و تضمینی، بیمه‌ یارانه‌ای و سایر ابزارها، تولیدکننده را حمایت می‌کند.

ایرانپور یادآور شد: توسعه کشاورزی قراردادی به دلایل مختلف مانند افزایش عملکرد، تولید هدفمند، بهبود فرآیند بازاریابی و فروش و توسعه صادرات، حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر اینکه در اکثر کشورها کشت قراردادی به‌عنوان یک راهبرد ملی در توسعه کشاورزی، مدیریت خطر بازار، ایجاد امنیت و ثبات درآمدی برای کشاورزان مورد توجه است تصریح کرد: بهبود کیفیت و استاندارد محصولات نیز در کشاورزی قراردادی مد نظر است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طرح کشاورزی قراردادی بانک کشاورزی به‌عنوان ضامن کشاورزان بستری را فراهم کرده که مبلغ بیمه تنها پس از برداشت و فروش محصول با 20 درصد تخفیف لحاظ شود، خاطرنشان کرد: کشاورزان با مشارکت در این طرح می‌توانند به‌ازای هر تُن محصول تحویلی، یک میلیون و 500 هزار ریال به‌صورت بلاعوض و در قالب هزینه حمل کالا دریافت کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به استقبال کشاورزان درخصوص بهره‌مندی از مزایای کشت قراردادی گندم و دانه‌های روغنی، این طرح تا پایان وقت اداری روز شنبه 26 اسفندماه تمدید شده است.

شناسه خبر 80675