شناسه خبر:80727
1402/12/27 12:42:50

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: در گفتگو با رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان همدان‌آزمون‌کاوش مشخص شد این شرکت با تولید تجهیزات آزمایشگاهی توانسته بخشی از نیاز داخلی را دربخش‌های مختلف صنعتی و کارگاهی پاسخگو باشد

امروزه با گسترش علم، آزمایشگاه‌های مختلفی طراحی شده‌اند که هرکدام در حوزه تخصصی خود به تجهیزات آزمایشگاهی ویژه‌ای برای انجام تحقیقات نیازمندند، به دیگر سخن تجهیزات آزمایشگاهی به عنوان ابزارهای حیاتی در فرآیند تحقیقات علمی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به کار می‌روند، این تجهیزات آزمایشگاهی با توجه به نوع آزمایش و مطالعه مورد نظر، از انواع مختلفی برخوردارند و در طیف گسترده‌ای از رشته‌های علمی از جمله شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی، پزشکی و مهندسی به کار می‌روند.
از ساده‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی مانند پیستون‌ها و لوله‌های آزمایشگاهی تا دستگاه‌های پیچیده‌تر مانند دستگاه‌های تجزیه و تحلیل طیفی، دستگاه‌های تصویربرداری پیشرفته و سیستم‌های اندازه‌گیری دقیق، هر کدام نقش خود را در فرآیند تجزیه و تحلیل نمونه‌ها و به دست آوردن داده‌های علمی ایفا می‌کنند.
تجهیزات آزمایشگاهی نقش مهمی در تضمین دقت و صحت نتایج تجربی دارند همچنین، توسعه و پیشرفت در این تجهیزات آزمایشگاهی باعث افزایش توانایی‌های پژوهشگران در کشف پدیده‌های جدید و پیشرفت دانش در زمینه‌های مختلف می‌شود به همین دلیل، به‌روزرسانی و بهینه‌سازی تجهیزات آزمایشگاهی برای انجام بهترین تجربه‌ها و مطالعات نمونه‌ها، بسیار اهمیت دارند.
حال آنکه دراین بین شرکت دانش‌بنیان همدان‌آزمون‌کاوشگر، طراح و تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی و لوازم وابسته، سعی بر تولید محصولاتی با کیفیت متمایز و مطابق با استاندارد‌های روز دنیا دارد. به طوریکه کیفیت و سطح تکنولوژی بالا تعهد تولیدات این شرکت بوده و تولید مطلق و ارائه هر محصول ناپخته در دستور کار این شرکت قرار ندارد. براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص فعالیت این شرکت گفتگویی را با حسین جعفری رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «همدان آزمون‌کاوش» گفتگویی راترتیب دهیم که در ادامه میخوانید:
رئیس هیئت‌مدیره شرکت آزمون‌کاوش با بیان اینکه این شرکت در زمینه تولید یکسری از تجهیزات آزمایشگاهی-کارگاهی صنعتیی فعالیت خود را از سال 98 در فضای پارک علم و فناوری همدان آغاز کرد، گفت: البته ما ازسال 90 وارد بازار کار شدیم اما در قالب این شرکت فعالیتمان را 89 سال بعد آغاز کردیم.
حسین جعفری با تاکید براینکه این شرکت درحال حاضر تولیدکننده 10 محصول مختلف است که هریک از آن‌ها دارای20 مدل است اذعان کرد: این تجهیزات آزمایشگاهی و مهندسی در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد که بخش اعظم آن آزمایشگاهی و صنعتی است
وی با اشاره به اینکه این تجهیزات در زمینه کشاورزی، مواد غذایی، متالوژی، مکانیک، عمران، الکترونیک و خودروسازی دربحث آزمایشگاهی مهندسی و کارگاهی به کار گرفته می‌شوند، ابراز کرد: محصول دانش‌بنیان ما با عنوان «بینی‌الکترونیک» برای تقلب‌سنجی و اصالت‌سنجی در یک‌سری از محصولات و صنایع کاربرد دارد.
جعفری ادامه داد: بینی‌الکترونیکی مجموعه‌ای از سنسورها است که برای حس کردن بو، بخارات، گازها و بعضاً گازهای سمی از آن استفاده می‌شود این در حالی است که سنجش بو روشی پیشرفته و موثر برای کسب اطلاعات متغیرهای تاثیرگذار بر کیفیت مواد است زیرا بوی مواد بسیار حساس به تغییر ترکیبات تشکیل دهنده آنهاست.
رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان همدان کاوشگر آزمون با تاکید براینکه تولید چند محصول دانش‌بنیان دیگر نیز در دستورکار شرکت قرار دارد،اذعان کرد: دربحث توسعه فعالیت شهرکت باید بگویم ما هر ساله تعداد دستگاه جدید به مجموعه محصولات تولیدی اضافه می‌کنیم و درواقع طرح توسعه‌ای ما به صورت مستمر ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه اخیرا نیز با شرکت دانش‌بنیان وابسته به بنیاد برکت وارد مذاکره شدیم تا در تامین مالی مورد نیاز و سرمایه‌گذاری با شرکت همکاری داشته باشد،تشریح کرد: هنوز این کار نهایی‌نشده اما قراراست این سرمایه‌گذاری برای همه محصولات ما انجام شود.
این جوان فناور همدانی با تأکید بر اینکه برای فروش ضمن معرفی چهره به چهره محصول در چند شهر نیز نمایندگی گرفته و ضمن طراحی سایت با محتوای مناسب جهت معرفی محصولات در عرصه تبلیغات محیطی و نیز حضور در نمایشگاه‌ها، شبکه‌های اجتماعی نیز ورود کردیم، اظهار کرد: در حال حاضر به‌صورت مستمر و دائمی این شرکت توانسته برای6 نفر به‌صورت مستقیم و برای 10 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کند.
وی با تاکید براینکه دربحث میزان تولید نیز از آنجا که محصولات تولیدی ما متنوع است نمی‌توان به صورت میانگین عددی را عنوان کرد،گفت: بخشی از محصولات به صورت گسترده تولید و انبار شده و بعد به تدریج به فروش می‌رسد بخشی نیز به لحاظ حجم بالای کار به صورت سفارشی برای بخش‌های مختلف که متقاضی محصولات هستند انجام می‌شود.
* فروش 300 میلیون تومان محصول در هر ماه
دانش‌آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به اینکه دو سال ابتدای فعالیتمان درقالب این شرکت صرف طراحی و تولید دستگاه شد و درواقع فروشی نداشتیم، گفت: خوشبختانه طی چند سال گذشته درعرصه فروش محصول شرایط مطلوبی را سپری کردیم به نحوی‌که طی سال جاری درهر ماه چیزی بالغ بر 300 میلیون تومان محصول فروختیم.
جعفری افزود: محصولات تولیدی شرکت از لحاظ کیفیت و سایر معیارهای موثر در سطح بندی دستگاه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی به حدی رسیده است که بازارهای جهانی آماده پذیرش محصولات شرکت هستند.
وی با بیان اینکه در گام‌های نخست، با شرکت در نمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی و حضور در مناسبت‌های بین‌المللی، زمینه آشنایی بازار کشورهای منطقه با تجهیزات تولیدی فراهم شد و شرکت توانست علاوه بر مطرح بودن به عنوان یکی از رهبران بازار داخلی، بازارهای خارجی را نیز تحت تاثیر محصولات خود قرار دهد.
رئیس هیئت مدیره شرکت همدان کاوشگرآزمون درخصوص وضعیت حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیانی در استان همدان، گفت: حمایت نمی‌خواهیم همین که بگذارند کار کنیم کافی است.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد تجهیزات آزمایشگاهی به عنوان یکی از ارکان اصلی فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و صنعتی جامعه امروزی مطرح هستند. این تجهیزات ضمن آنکه یکی از پایه‌های اصلی در علم و فناوری محسوب می‌شوند، خود نیز یک زمینه علمی چند بعدی به شمار می‌روند که ورود به آن نیازمند تخصص‌های مختلف و انجام فعالیت‌های چند‌ رشته‌ای است.
لذا قدم برداشتن در مسیر طراحی و تولید محصولات متنوع و با کیفیت داخلی می‌تواند سهمی هرچند کوچک ولی مؤثر در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، رونق صنایع داخلی و افزایش ثروت ملی، جلوگیری از خروج ارز، ارتقای دانش و تولید علم در کشور (دانش‌محوری) و صادرات کالا و ارزآوری داشته باشد.

شناسه خبر 80727