شناسه خبر:80777
1402/12/28 09:52:52
مدیرکل امور اقتصادی استانداری همدان خبر داد:

عدم ارائه خدمات به دامداران عشایر که تقویم کوچ را رعایت نکنند

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل امور اقتصادی استانداری همدان گفت: دامداران عشایر که تقویم کوچ را رعایت نکنند و به‌صورت زودهنگام وارد سامانه‌های عشایری استان همدان شوند، به آنان خدمات ارائه نخواهد شد.

محمدعلی محمدی در جلسه کارگروه استانی مدیریت چرا جهت تنظیم تقویم کوچ بهاره عشایر در سال 1403 و برنامه‌ریزی برای مدیریت چرای دام و سامان‌دهی کوچ اظهار کرد: عشایر از نیمه اردیبهشت‌ماه اجازه ورود به این استان را دارند؛ بنابراین از ورود زودهنگام آن‌ها به مناطق ییلاقی جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با به‌روزرسانی پروانه‌های عشایر، دامداران عشایر غیر مجاز شناسایی شده و در این ارتباط با عشایر غیر مجاز و عشایری که دام مازاد دارند، برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

محمدی با تأکید بر ضرورت دقت و پیگیری لازم درخصوص مدیریت چرا و سامان‌دهی کوچ عشایر برای جلوگیری از این معضل به‌عنوان یک معضل اجتماعی و امنیتی، تصریح کرد: برای جلوگیری از کوچ زودهنگام تمهیدات و ملاحظات لازم و به‌موقع در این خصوص توسط دستگاه‌های متولی ضرورت دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید در سامان‌دهی و رعایت تقویم کوچ در مراتع مبدأ و میان‌بند اقدامات و هماهنگی لازم با استان‌های مجاور انجام شود، یادآور شد: اطلاع‌رسانی و آموزش لازم و گسترده درخصوص حفظ منابع طبیعی از طریق رسانه‌های مختلف و اعزام گروه‌های امور عشایری و منابع طبیعی به استان‌های مجاور اقدامی تأثیرگذار و ارزشمند به‌شمار می‌رود.

محمدی با تأکید بر هماهنگی و اطلاع‌رسانی لازم درخصوص عدم ارائه خدمات برای عشایری که تقویم کوچ را رعایت نکنند، افزود: تمام شهرستان‌های درگیر موضوع کوچ جلسات شهرستانی خود را برگزار کرده و هماهنگی لازم را در این خصوص داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در این جلسه بر ضرورت همکاری و همیاری همه دستگاه‌ها در اجرای مدیریت یکپارچه کوچ عشایر تأکید کرد و گفت: استان همدان همه‌ساله از نیمه اردیبهشت‌ماه میزبان عشایرهایی از ایلات ترکاشوند، ترک یارم‌طاقلو، جمور و طوایف خزایی زوله بوده که رعایت تقویم کوچ توسط آنان ضرورت دارد.

اسفندیار خزایی افزود: تعداد عشایر بهره‌بردار مجاز از مراتع استان یک‌هزار و 150 خانوار است که این تعداد عشایر با 51 هزار واحد دامی مجاز در مساحتی افزون‌بر 72 هزار هکتار در 65 سامانه عرفی هرساله از نیمه اردیبهشت‌ماه به بعد در استان مستقر می‌شوند.

وی ابراز کرد: عشایری که کوچ پاییزه نکرده‌اند و در استان‌های ییلاقی اقدام به اجاره دامداری کرده باشند و در شروع فصل بهار با خروج زودهنگام دام‌های خود موجب ایجاد حس رقابت در شروع کوچ زودهنگام بین عشایر حاضر در استان‌های میان‌بند شده‌ باشند، شناسایی می‌شوند و با آنان برخورد خواهد شد.

به‌کارگیری قرق‌بان توسط عشایر و حضور فعال در حفاظت و احیای مراتع عشایری به‌منظور ارتقای ظرفیت و جلوگیری از ورود و چرای زودرس توسط دامداران روستایی، مدیریت یکپارچه در اجرای تقویم کوچ، هماهنگی با پایانه‌های حمل بار درخصوص عدم صدور بارنامه جهت حمل دام عشایر از استان‌های مبدأ و میان‌بند به استان‌های مقصد، هماهنگی و اقدام به دستور مقام قضائی درخصوص برخورد با دامداران متخلف، ایجاد اشتغال مولد برای فرزندان عشایر با توجه به عدم امکان صدور پروانه چرای مازاد بر ظرفیت مراتع، افزایش اعتبارات استانی و ملی جهت حفاظت و احیای مراتع، اطلاع‌رسانی دقیق تقویم کوچ به عشایر از طریق پیامک و توزیع اطلاعیه از مواردی بود که در این جلسه خزایی بر آن‌ها تأکید کرد و یادآور شد: حضور نماینده سازمان عشایری استان در شهرستان‌ها به‌ویژه شهرستان ملایر که یکی از مبادی اصلی و پُرحاشیه ورود دامداران عشایری به استان همدان است، ضرورت دارد.

شناسه خبر 80777