شناسه خبر:81024
1403/1/18 16:35:23

مدیران اقتصادی استان همدان بر این باورند که بهبود فضای کسب‌و‌کار، معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری به مردم، استفاده اصولی از مشوق‌ها و حمایت‌های دولت، کنترل و نظارت بر قیمت‌ها، عارضه‌یابی مشکلات و غیره، از الزامات تحقق شعار سال در این استان است.

چندین‌سال است که مقام معظم رهبری موضوع تولید را در شعارهای سالانه مورد تأکید قرار می‌دهند و امسال بر وجه مشارکت مردم در آن تأکید داشتند؛ ازاین‌رو بر کسی پوشیده نیست که دستگاه‌های اقتصادی و رؤسای آن‌ها در استان‌های مختلف و به تبع آن استان همدان نقش غیر قابل انکاری در تحقق شعار سال عهده‌دار هستند.

بنا‌ بر همین اثرگذاری به نمایندگی از افکار عمومی برنامه و راهبردهای استراتژیک دستگاه‌های مختلف اقتصادی استان را در این زمینه مطالبه کرده که در ذیل به چکیده‌ای از آن‌ها اشاره شده است:

* مشارکت مردم در اقتصاد با معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری‌ در همدان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ازجمله الزامات تحقق شعار سال را معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری‌ خُرد و کلان به مردم و تدوین برنامه عملیاتی، پروژه‌محور و دقیق در جهت جهش تولید دانست و گفت: در همین راستا ستاد تحقق‌بخشی شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم در استان همدان تشکیل شده است.

سیدمجتبی‌ حسینی با بیان اینکه در همدان برنامه عملیاتی و استفاده بهینه آن نکته مهمی برای تحقق شعار سال به‌شمار می‌رود، افزود: در همین خصوص 35 پروژه‌ اختصاصی برای 35 دستگاه‌ دولتی و نهاد اجرایی در حوزه اقتصادی استان با توجه به وظایف سازمانی آن‌ها تدوین شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها تأکید داشتند که در حوزه اقتصاد باید علمی و عملیاتی حرکت کنیم، عنوان کرد: نکته مهم در افزایش مشارکت‌های مردمی به‌منظور توسعه اقتصادی استان داشتن نقشه‌ راهی دقیق و مدون است که به‌صورت مستمر ارزیابی شود.

حسینی گفت: به‌منظور عملیاتی شدن تحقق شعار سال فعالیت و عملکرد ادارات و دستگاه‌های اجرایی حوزه اقتصاد استان به‌صورت مستمر و دوره‌ای بررسی و عارضه‌یابی خواهند شد تا بتوانیم با شناسایی موانع و برطرف کردن مشکلات، نتایج مفیدی را به‌دست آوریم.

* افزایش سرمایه‌گذاری خارجی از ارکان اصلی تحقق جهش تولید

مدیر‌کل اقتصاد‌ و‌ دارایی استان همدان نیز در این خصوص اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خارجی خواه یا نا‌خواه باعث افزایش رشد تولید می‌شود که به دنبال آن افزایش اشتغال محقق می‌‌‌شود؛ با استناد بر همین تعریف افزایش سرمایه‌گذاری خارجی از ارکان اصلی تحقق جهش تولید با مشارکت مردم است.

حسن پیمانی با بیان اینکه تولید خودروهای برقی و نیروگاه خورشیدی یک‌هزار مگاواتی از مهم‌ترین ‌پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در استان است، افزود: یکی از جنبه‌های حضور مردم در اقتصاد درگاه ملی مجوزها است که موانع گرفتن مجوزها را برطرف می‌کند.

وی گفت: حوزه محیط کسب‌وکار، بخش تعاونی، بازار کار، حوزه نوآوری و فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله مواردی است که با حمایت دولت و ورود بخش خصوصی جهش تولید همراه با مشارکت مردمی را در همدان محقق خواهند کرد.

* تخفیف 25 درصدی مالیات، مشوقی برای توسعه مشارکت‌های مردمی

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان نیز اظهار کرد: مالیات همواره از مشکلات پیش‌ روی کسب‌و‌کارهای استان همدان به‌ویژه کسب‌و‌کارهای کوچک‌مقیاس بوده که در راستای جهش تولید با مشارکت مردم تخفیفات مالیاتی می‌تواند انگیزه خوبی به‌شمار رود.

وجیه‌الله ذکوری افزود: در راستای تحقق شعار سال شرکت‌های مشارکت‌ مردمی در قالب فعالیت‌های تعاونی تا 25 درصد از مالیات ابرازی خود را بخشودگی دریافت خواهند کرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان تأکید کرد: برای توسعه اقتصادی استان باید توسعه نظام جامع مالیاتی در دستور کار قرار گیرد تا تخلفات مالی و اقدامات غیر مولد محدود شود.

* بهبود فضای کسب‌و‌کار، کنترل قیمت‌ها و پرداخت تسهیلات کاربردی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان نیز اظهار کرد: بهبود فضای کسب‌و‌کار، کنترل قیمت‌ها و پرداخت تسهیلات با توجه به منویات مقام معظم رهبری در افزایش مشارکت‌های اقتصادی مردم سه رکن مهم توسعه و جهش اقتصاد در استان همدان به‌شمار می‌رود.

تورج الوانیان افزود: برای تحقق شعار سال مباحث مختلفی متصور است که در این راستا مشکلات و موانع این امر در استان همدان ازجمله تورم بالا، نوسان قیمت‌ها و غیره احصا شده و باید با کنترل قیمت‌ها و آسیب‌شناسی بروز مشکلات، فضا را به سمت و سویی ببریم که استان را در مسیر جهش تولید با مشارکت‌های مردمی قرار دهیم.

وی تأکید کرد: در برنامه هفتم تأکید شده پنج درصد از رشد هشت درصدی از طریق سرمایه‌گذاری و مابقی از طریق افزایش بهره‌وری شکل بگیرد که این مهم تنها با مشارکت مردم قابل تحقق است.

* انگیزه‌بخشی برای مشارکت‌های مردمی با توسعه صنایع کشاورزی کوچک‌مقیاس

رئیس جهاد‌ کشاورزی استان همدان نیز اظهار کرد: از آنجا که تولیدات کشاورزی عمدتاً با مشارکت مردم در بخش‌های مختلف باغداری، زراعت، دام و طیور همراه است، بنا‌براین با هدف افزایش این مشارکت‌ها در روستا توسعه صنایع کوچک‌مقیاس را در دستور کار قرار دادیم.

رضا بهراملو افزود: از آنجا که جهش تولید به معنای جامپ ویژه این بخش است، ما در جهاد کشاورزی استان همدان امسال به رشد معمولی و حداقل‌ها قانع نخواهیم بود.

رئیس جهاد‌ کشاورزی استان همدان افزایش تعداد گلخانه‌های کوچک‌مقیاس تا 300 متر مربع بدون نیاز به استعلام مجوز را از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی استان برای تحقق شعار سال عنوان کرد و گفت: برنامه ما امسال این است که روستاها را مولد‌تر از گذشته کرده و در بخش‌های مختلف کسب‌وکار‌های خُرد ازجمله کشت گیاهان دارویی، خشک کردن میوه و سبزیجات، بسته‌بندی حبوبات و غیره را افزایش دهیم.

* حمایت از صنایع استان از اولویت‌های سال جدید صمت

مدیر‌کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز اظهار‌ کرد: حمایت از صنایع کوچک، متوسط و بزرگ استان در کنار حمایت مالی از مشاغل خانگی و خوشه‌های کسب‌وکار با یکپارچگی و انسجام بیشتر از برنامه‌های امسال اداره کل صمت استان همدان است.

احمد شانیان افزود: برای تحقق جهش تولید نیازمند ارائه سهم دقیق از مردمی شدن اقتصاد و ارائه راهکارهایی برای مردمی‌سازی تولید هستیم.

وی بیان کرد: تلاش خواهیم کرد در راستای تحقق شعار سال برنامه‌های راهبردی و منسجم‌تری ارائه کنیم و نیز پذیرای نظرات و پیشنهادات ارزنده تشکل‌های مختلف خانه صمت جوانان، کانون کارآفرینان، اتاق بازرگانی و غیره خواهیم بود.

* تشدید نظارت‌، مقابله با احتکار و گران‌فروشی در جهت کنترل قیمت‌ها

مدیر‌کل تعزیرات حکومتی استان همدان نیز اظهار کرد: تشدید نظارت‌ها و مقابله با احتکار و گران‌فروشی در جهت کنترل قیمت‌ها، مهم‌ترین موضوع اعتمادسازی مردم برای مشارکت اقتصادی به‌شمار می‌رود.

مرضیه یونسی افزود: تأکید بر مشارکت مردم برای جهش تولید موضوعی است که خواه‌ناخواه با مفاهیمی مانند اعتماد عمومی و مردمی گره خورده که در این راستا توجه به مطالبه و خواسته مردم در کنترل قیمت‌ها و نظارت بر بازار اهمیت ویژه دارد.

مدیر‌کل تعزیرات حکومتی استان همدان با بیان این مطلب که خط قرمز سازمان تعزیرات رعایت حقوق مردم است، گفت: تشدید مبارزه با قاچاق کالا و حضور همه‌جانبه در راستای وظایف و صلاحیت‌های ذاتی به‌صورت مستمر در عرصه تولید، به‌عنوان دو اصل مهم و تأثیرگذار در سرلوحه اقدامات تعزیرات حکومتی استان قرار خواهد داشت و با تمام توان در راستای عملی کردن منویات رهبر معظم انقلاب تلاش خواهیم کرد.

* به گزارش خبرگزاری تسنیم


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 81024