شناسه خبر:12204
1398/7/2 09:35:22

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار ایلام گفت: امسال 219 هزار و 678 زائر در ایام محرم از مرز مهران خارج شدند که این میزان نسبت به سال گذشته رشدی 522 درصدی داشته است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری ایلام، قاسم سلیمانی دشتکی از استقبال گسترده زائران ایرانی از مرز مهران در ایام محرم خبر داد و بیان کرد: میزان خروج زائران از مرز مهران سال گذشته حدود 35 هزار و 267 نفر بوده است.

وی افزود: همچنین سال گذشته تعداد زائران ورودی ایرانی از مرز مهران حدود 40 هزار و 727 نفر بود که این میزان سال 98 به 187 هزار و 277 نفر رسیده و رشد 359 درصدی داشته است.

استاندار ایلام با بیان اینکه تردد زائران (ایرانی و خارجی) از مرز مهران از اول محرم تاکنون رشد 191 درصدی داشته، گفت: طی 21 روز گذشته از اول محرم تاکنون بیش از 529 هزار و 479 زائر از مرز مهران تردد داشته‌اند.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از چهار میلیون زائر از مرز مهران به عتبات عالیات تردد کنند، افزود: این درحالی است که از اول تا 21 محرم سال گذشته حدود 181 هزار و 960 تردد به ثبت رسیده بود.

وی در ادامه از بهبود وضعیت مسیرهای اربعین در استان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: ازجمله اقدامات انجام‌شده می‌توان به احداث و تکمیل بزرگراه‌های محورهای اربعین به طول 28 کیلومتر و احداث و تکمیل راه اصلی به طول 20 کیلومتر اشاره کرد.

استاندار ایلام افزود: حفاری بیش از سه هزار متر تونل (یک‌هزار متر در مسیر ایلام به مهران)، ایجاد یک زیرگذر و دو کنارگذر برای جداسازی مسیر ورودی و خروجی پایانه مسافربری برکت، بهسازی و آسفالت 11 کیلومتر از کنارگذر غربی مهران و احداث زیرگذر بزرگراه مهران- مرز بعد از ترمینال برکت از دیگر اقدامات صورت‎گرفته است.

سلیمانی دشتکی گفت: همچنین می‌توان به احداث جاده‌های دسترسی به ترمینال برکت در ضلع غربی و شرقی به طول چهار کیلومتر، 41 کیلومتر روکش آسفالت، 340 کیلومتر لکه‌گیری، دو هزار کیلومتر خط‌کشی، 23 کیلومتر ایجاد نیوجرسی، 11 کیلومتر راه احداثی، 6 هزار و 500 عدد تابلو علائم راهنمایی و رانندگی در مسیرهای اربعین، 34 دوربین نظارت تصویری در راه‌ها و پایانه مرزی و افزایش ایکس‌ری‌ها از هشت به 10 عدد اشاره کرد.

وی افزود: همچنین ایجاد هفت کیلومتر روشنایی مسیر، احداث عرشه دو دستگاه پُل 100 متری، ساخت یک دستگاه پُل 30 متری، تکمیل زیرگذر ارغوان، نصب جت‌فن‌ها (42 دستگاه) در مسیر ایلام به مهران، اجرای پنج هزار متر روشنایی تونل قلاجه، برق‌رسانی به طول 10 کیلومتر، احدث 600 چشمه سرویس بهداشتی و ایجاد هشت هزار متر سایه‌بان در پایانه مرزی مهران از دیگر اقدامات انجام‌شده برای تسهیل در تردد زائران است.

استاندار ایلام در ادامه به اتمام پروژه‌های در دست اقدام برای رفع گره‌های ترافیکی تا اربعین امسال ازجمله زیرگذر ارغوان، آسفالت و تکمیل کمربند غربی مهران، ایجاد کمربند شرقی پایانه برکت به طول چهار کیلومتر، تکمیل زیرگذر واقع در تلاقی کمربندی غربی و مسیر مهران به پایانه تا اربعین امسال اشاره کرد.

وی گفت: افزایش یک پارکینگ بزرگ دیگر به مساحت 10 هکتار علاوه بر 80 پارکینگ موجود، استقرار اکیپ ماشین‌آلات راه‌سازی استان‌های معین، استقرار 90 پایگاه ثابت و سیار خدمات بهداشتی و درمانی در مسیرهای اربعین استان، به‌کارگیری 200 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه اتوبوس‌آمبولانس، 10 دستگاه موتورولانس و هماهنگی برای استقرار 9 فروند بالگرد جهت ارائه خدمات درمانی و امدادی برای اربعین امسال در دستور کار است.

سلیمانی دشتکی در ادامه به خدمات امدادی در اربعین امسال نیز اشاره کرد و افزود: ایجاد 14 پایگاه موقت امدادی و 12 پایگاه ثابت امداد و نجات در مسیرهای مواصلاتی، آمادگی کامل 35 تیم عملیاتی، استقرار سه تیم واکنش سریع در قرارگاه مرزی مهران، استقرار پنج تیم موتوری در پایانه مرزی مهران، اختصاص 38 دستگاه آمبولانس و 14 دستگاه خودرو نجات اقداماتی است که برای اربعین امسال در این حوزه انجام شده است.

استاندار ایلام همچنین گفت: از 102 کیلومتر مسیر چهاربانده ایلام- مهران تنها 9 کیلومتر مسیر باقی مانده که نیمه نخست سال آینده کل این مسیر چهاربانده می‌شود.

شناسه خبر 12204