شناسه خبر:1247
1397/7/18 13:37:04

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر الزام سرمایه‌گذاری در جهت مهار و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر در کشور، گفت: خوشبختانه بیماری‌های واگیردار همانند سالیان گذشته عامل اصلی مرگ‌‌ومیر در کشور نیستند و تا حد بسیار زیادی انواع مختلف این دسته از بیماری‌ها مهار شده‌اند.
محمد نبوی چهارشنبه 18 مهر در آئین افتتاحیه کنگره بروسلوز در انسان و دام در استان همدان، اظهار کرد: شیوع بیماری‌های غیرواگیر در کشور باید زنگ هشداری برای مهار و کنترل این دسته از بیماری‌ها برای مسئولان باشد.
وی با بیان اینکه مهار بیماری تب‌مالت نیازمند یک برنامه ملی است و علت مهار نشدن این بیماری تا کنون اولویت‌های اقتصادی بوده است، عنوان کرد: برای حذف و مهار این بیماری، باید طرحی همانند طرح حذف بیماری مالاریا برنامه‌ریزی شود.
نبوی با بیان اینکه شرایط اقتصادی و معیشتی تأثیر مستقیمی بر افزایش آمار بیماران تب مالت در کشور دارد، تشریح کرد: به علت مشکلات مالی، مردم به جای خرید لبنیات سالم و پاستوریزه مشتاق به خرید لبنیات فله‌ای خطرناک هستند این در حالیست که شیوع تب مالت در سال 89 با توجه به شرایط اقتصادی مساعد مردم روبه کاهش بود.
وی با اشاره به اینکه از سال 90 و با شروع تحریم‌های سنگین و شرایط  اقتصادی نامناسب مردم مجددا این آمار افزایش پیدا کرد، گفت: عدم واکسیناسیون دام‌ها به علت وارد نشدن این دارو و هزینه سنگین آن نیز از دیگر عوامل شیوع مجدد این بیماری در کشور است.
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وضعیت شیوع بیماری تب مالت در ایران، متوسط است و هنوز این وضع بحرانی نشده، خاطرنشان کرد: کشورهایی همانند آمریکا و اسپانیا وضعیت نگران‌کننده‌ای را در پیش دارند که هنوز موفق به مهار و کنترل این بیماری نشده‌اند.
وی در رابطه با الزام کمک تمامی دستگاه‌های اجرایی در مهار و حذف بیماری تب مالت، مطرح کرد: تمامی دستگاه‌ها اعم از نیروی‌انتظامی برای جلوگیری از قاچاق دام، دامپزشکی، وزارت بهداشت، وزارت بازرگانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های مربوطه موظف به انجام برنامه‌هایی برای مهار این بیماری هستند.
نبوی با اشاره به غیرممکن بودن ریشه‌کنی بیماری‌های واگیردار، عنوان کرد: شاید بتوان برای طولانی‌مدت از شیوع مجدد و گسترش این بیماری‌ها بین مردم جلوگیری کرد اما ریشه‌کنی و حذف دائمی آن امری محال است و تنها این‌گونه از بیماری‌ها نیازمند کنترل و مراقبت هستند.
وی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده استان‌های غربی کشور در شیوع تب مالت، گفت: آمار شیوع تب مالت در استان‌های غربی بیشتر از سایر نواحی کشور است این شرایط به گونه‌ایست که استان همدان مقام چهارم را در کشور دارد.
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان با اشاره به کمبودهای ایران در رابطه با مهار بیماری بروسلوز، خاطرنشان کرد: نیاز ما منابع و امکانات مالی و رفاهی نیست بلکه نیاز امروز کشور نه تنها در زمینه مهار تب مالت بلکه در تمامی زمینه‌ها، جذب و اهمیت به نیروهای متخصص جوان است تا بتوانیم این شرایط سخت را به خوبی پشت سر بگذاریم.
 
منبع : ایسنا

شناسه خبر 1247