شناسه خبر:82083
1403/2/14 00:39:23

معلمی شغل پردغدغه‌ای است که اگر صبر و حوصله در آن نباشد، فرد آموزگار موفقی نخواهد بود. اما معلمان زن اثبات کرده‌اند که در هر مقطعی می‌توانند مادرانه در کلاس درس حاضر شوند و با حوصله و شکیبایی نسل آینده را پرورش دهند و حتی الگوی درستی از نسل سوم زن مسلمان انقلاب را برای نسل نو بسازند.

12 اردیبهشت روز معلم است، روزی که وقتی معلم یا استاد وارد کلاس می‌شود دانش‌آموزان و دانشجویان تمام قد به پای او بلند می‌شوند و این روز را به او تبریک می‌گویند.

هرساله در روزهای نزدیک به روز معلم همه از نقش مهم و تأثیرگذار معلم می‌گویند اما کمتر کسی به نقش مهم و پررنگ بانوان معلم در عرصه آموزش اشاره می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نقش معلم را به نقش سوزنبان در مسیر حرکت قطار تشبیه کرده‌اند، شاید از نظر ما نقش سوزنبان کم اهمیت به نظر بیاید و در سازوکار قطار خیلی به چشم نیاید اما با کمی دقت متوجه این موضوع می‌شویم که مرگ و زندگی تمام افراد حاضر در قطار به دقت و تعهد و کار سوزنبان بستگی دارد؛ یک لحظه غفلت سوزنبان باعث انحراف قطار از مسیر حرکت شده و در نتیجه جان انسان‌های زیادی را به خطر می‌اندازد. بنابر فرمایش رهبری اگر معلم وظیفه تعلیم و تربیت را به درستی انجام ندهد به راحتی می‌تواند قطار جامعه را از ریل خارج کند. حال اگر این نقش مهم را زن جامعه برعهده بگیرد، اهمیت آن دوچندان می‌شود.

زنان پایه‌گذار سنت‌ها هستند

زنان نقش بسیار مهمى در آموزش جامعه دارند که از همان سطح اول، یعنی خانواده این نقش را ایفا می‌کنند. آن‌ها جایگاه و نقش بارز و مشخصى در تربیت و رشد نسل‏‌هاى آینده دارند و مهم‌‏ترین عامل آموزش هستند. به واسطه زنان بسیارى از سنت‏ها و آموزه‏ هاى فرهنگى، اجتماعى، آموزشى، فردى و... به نسل بعد منتقل می‌شود و یا در اثر نادیده انگاشتن و کم‏‌اهمیت جلوه دادن از سوى آن‌ها، کمرنگ شده و یا از بین می‌رود.

به بیان دیگر، نخستین نقش زنان آموزش است و به جرأت می‌توان گفت اولین شغل زنان در جهان معلمى است. وقتى کودکى متولد می‌شود آموزش به واسطه مادر از همان ابتدا آغاز می‌شود و چطور راه رفتن، حرف زدن، برقراری ارتباط با دیگران و... را به کودک خود آموزش می‌دهد.

برخی از این مادران وارد عرصه آموزش می‌شوند و آموزش‌ و پرورش را علاوه بر خانواده‌های خودشان برای بچه‌های دیگر هم انجام می‌دهند و وارد شغلی می‌شوند که همیشه بهترین و برترین شغل بوده و به‌خاطر ویژگی آموزشی که در درون آنها نهادینه شده و به نوعی استعداد خدادی‌ است از مردان موفق‌تر عمل می‌کنند. در تحقیقات زیادی که انجام شده و دانش‌آموزان مقاطع مختلفی که معلم مرد داشتند با دانش‌آموزانی که معلم زن داشتند مقایسه شدند و این فرضیه به‌درستی اثبات شده است.

معلمان زن، قلب آموزش و پرورش هستند

شایان ذکر است یونیسف در رهنمودهاى خود براى گسترش آموزش زنان و سوادآموزى، استخدام بیشتر معلمان زن را لازم دانسته و در صفحه‌ مجازی‌ این نهاد بین‌المللی نوشته شده است: «معلمان در قلب آموزش و پرورش هستند. برای آموزش دختران، معلمان زن نقش به مراتب مهم‌تر را ایفا می‌کنند».

در کشور ما بیش از 54 درصد از معلمان را بانوان تشکیل می‌دهند و با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که معلمان افسران نرم پیشرفت کشور هستند؛ ما بیش از 54 درصد افسر زن برای پیشرفت کشور داریم. همچنین براساس نظر بسیاری از کارشناس آموزشی، کار کردن در مدارس ابتدایی فشارهای زیادی دارد، سروکار داشتن با کودکانی که هریک به نوعی شیطنت و مشکلات خاص خودشان را دارند به درجه‌ بسیار بالایی از صبر و خویشتن‌داری نیاز دارد؛ تحقیقات این گروه نشان می‌دهد زنان در مقایسه با مردان به میزان بیشتری این صبر و تحمل را در برخورد با کودکان دارند.

معلمان با غریزه مادری آموزگاری می‌کنند

از یک معلم‌ مقطع ابتدایی در مدرسه پسرانه درباره اینکه چرا این شغل را انتخاب کرد و دلیل این را که چرا بیشتر زنان گرایش به شغل معلمی دارند را پرسیدم؛ گفت: «تناسب زیادی میان زن، مادر و معلم بودن وجود دارد، این سه نقش به قدری به هم نزدیک هستند و قرابت معنایی دارند که حتی اگر خانم معلم، مادر نباشد به صفت و غریزه فطری مادری و تربیت فرزندان می‌توان او را مادر دانست، چراکه او با این فطرت آسمانی وقتی در کلاس درس حاضر می‌شود مادرانه و صمیمی برای پیشرفت و موفقیت شاگردان تلاش می‌کند».

این آموزگار بیان کرد: وقتی وارد کلاس می‌شوم همه دانش‌آموزان را به چشم فرزندانم می‌بینم، حس مادرانه باعث می‌شود با علاقه و عشق به کارم ادامه دهم. مادر 30 الی 40 دانش‌آموز بودن همت و صبری عظیم می‌خواهد اما همان حس صمیمی و فطری مادرانه مرا یاری می‌کند که در کلاس هیچوقت خسته نشوم، بلکه هر روز تلاش و همت‌ام بیشتر شود تا دانش‌آموزانم را در مسیر پیشرفت بیشتری قرار دهم، بی‌شک آینده روشن همه آنان، آرزوی مادرانه هر معلمی است که همواره در دل ما جاری است.

معلمان زن می‌توانند بهترین الگو سوم زن انقلاب را بسازند

زنان به‌واسطه روحیه لطیف، صبر زیاد و مادر بودنی که در نهاد همه‌ آن‌ها است، معلمان بهتر و صبورتری می‌شوند؛ همین مهر و عاطفه اساس و رکن مهم تربیت و پرورش است و انسان‌سازی در سایه محبت شکل می‌گیرد.

اهمیت این مسئله آنجا بیشتر می‌شود که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب ما به‌دنبال ارائه الگوی سوم زن مسلمان به دنیا هستیم یعنی زنی که عفیفه و پاکدامن است و در عین حال نقش مؤثر در رشد جامعه در ابعاد مختلف و حضور فعال و سالم در عرصه اجتماع دارد و باعث تغییر نگاه به زن خواهد شد. نگاهی که جنسیتی نیست و به او به عنوان وسیله لذت جویی و کام‌جویی نمی‌نگرند.

مسلماً یکی از مهم‌ترین عناصر اجتماع که تأثیر مهمی در هویت‌سازی و شخصیت‌سازی دختران نوجوان و جوان ما دارد معلمان و افسران نرم پیشرفت هستند که در حساس‌ترین دوران رشد یک انسان، این هویت را برای دختران و زنان جامعه ایجاد کنند و این نگاه جامع را به نسل آینده می‌دهند. در دورانی که شخصیت یک انسان پی‌ریزی می‌شود، معلم است که می‌تواند از دختر نوجوان و جوان مسلمان ایرانی یک دختر مؤمن، اندیشمند، قوی، متعهد، متخصص و عفیفه بسازد و خودش نیز به‌عنوان یک زن موفق که از همه لحاظ توانمند، متعهد، مسئول و عفیفه است، نیز یک الگوی جامع برای دانش‌آموزان دختر باشد و بتواند دخترانی تربیت کند که آن‌ها را به‌عنوان الگوی سوم زن مسلمان به دنیا معرفی کنیم.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 82083