شناسه خبر:84681
1403/4/23 08:16:08

امروز فردای انتخابات است و تب و تاب رقابت‌ها فروکش کرده است. رئیس‌جمهور مشخص شده و از امروز می‌شود فهمید که آیا طرفداران او درست می‌گفته‌اند و انتخابشان صحیح بوده است یا که طرفداران رقیب او درست فکر می‌کردند. البته این امر نسبی است و شاید ابراز نظر قاطع در این خصوص غیر ممکن باشد؛ اما به نظر می‌رسد که نخبگان جامعه برای راستی‌آزمایی شعار داوطلبان ریاست جمهوری و درصد تحقق وعده‌ها و کشف شخصیت واقعی داوطلب پیروز، باید راهکار ارائه دهند.

چه ایرادی دارد اگر برای روشن شدن واقعیت‌ها سیستمی فراهم شود تا مردم آرام‌آرام و در طی مدت مسئولیت رئیس‌جمهور منتخب حداکثر چهار سال نسبت به انتخاب نهایی خود آگاه‌تر شوند و به دور از سیاست‌زدگی و فضای شعاری و هیجانی، به کمک علم روز و با ابزارهای سنجش و شاخص‌ها، بتوانند به قضاوت درستی برسند. البته کم‌وبیش رسانه‌ها این کار را به‌طور روزنامه‌ای انجام می‌دهند، اما روش روزنامه‌ای با توجه به سوءگیری‌های متداول نمی‌تواند برداشت منصفانه‌ای ارائه کند.

امروزه فناوری‌ها و ابزارهای مدیریتی می‌تواند به کمک افکار عمومی آمده و به‌طور لحظه‌ای به مردم آگاهی‌های مورد نیاز را بدهد و یا حتی یک چیز مشابه هیئت منصفه باشد که به دور از سوء‌گیری‌های سیاسی، عملکرد منتخب مردم را پایش کرده و مغایرت‌های علمی، اخلاقی، سیاسی و غیره رئیس‌جمهور را آشکار کند. سرنوشت کشور و آیندگان و سرمایه‌های کلان اجتماعی و اقتصادی جامعه ارزش این را دارد و حتی ضروری است که رفتار، گفتار و عملکرد منتخب مردم لحظه به لحظه رصد و بازتاب آن ارائه شود تا آگاهی مردم ارتقا یابد و تصمیم‌گیری‌ها و قضاوت‌ها دقیق‌تر شود.

مردم بدانند که انتخاب‌هایشان تا چه میزان مؤثر است و بپذیرند که منتخب آن‌ها باید در جمیع شرایط واجد مزیت‌های رقابتی باشد تا حداکثر منافع جمعی به‌دست آید و بهره‌وری افزون شود. با گذشت بیش از 45 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود تمام تحولات مثبتی که در جهت استقلال سیاسی، خودکفایی اقتصادی و توسعه همه‌جانبه کشور رخ داده و دستان بیگانگان از کشور کوتاه شده است، اما متأسفانه در جهت ارتقای بلوغ سیاسی جامعه به غیر از روشنگری‌های گاه‌وبی‌گاه که اوج آن در ایام انتخابات رخ می‌دهد و تبیین‌های جانانه رهبر معظم انقلاب اسلامی که در طول سال‌ها انجام می‌شده است، هیچ حرکت علمی و دقیقی صورت نمی‌پذیرد و نتیجه آن می‌شود که بعضاً شاید چندین‌سال بخشی از امور کشور معطل شده و به عقب می‌افتد.

بنابراین به‌منظور استفاده بهینه از تجارب به‌دست‌آمده در گذر زمان و ارتقای سطح آگاهی مردم و توسعه بلوغ سیاسی جامعه، ضرورت دارد که تمام رفتارها و گفتار منتخب مردم توسط نهادی علمی و بی‌طرف رصد و با معیار‌ها و شعارهای داده‌شده و قانون تطبیق داده شده و به افکار عمومی ارائه شود تا رأی‌دهندگان در چهار سال آینده و سال‌های آتی پله پله آگاه‌تر شوند که این آگاهی موجب تغییر و اصلاح رفتار آنان در انتخابات شود و آگاهانه‌تر و به دور از جو سازی‌های سیاسی و سیاه‌نمایی‌های معمول، تصمیم‌گیری کنند.

شناسه خبر 84681