شناسه خبر:84710
1403/4/23 13:10:23

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره‌ به مصوبه هیئت دولت برای تعیین محل صرف درآمدهای مالیاتی توسط مالیات‌دهندگان، گفت: این اقدامی بی‌سابقه و یکی از بهترین تصمیمات در حوزه مالیاتی برای مشارکت دادن مردم است که نشان دهنده ارتباط مثبت حاکمیت با اصناف، تولیدکنندگان و مؤدیان مالیاتی است.

مالیات جزو بهترین، پایدارترین و قابل اتکاترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شوند؛ طی سالیان طولانی، کشور ما به درآمدهای نفتی وابسته بوده است، در حالی که نفت ازجمله سرمایه‌های بین نسلی است و نباید با فروش منابع نفتی کشور به امور جاری بپردازیم.

کارشناسان می‌گویند: درآمدهای نفتی باید در امور زیربنایی و توسعه‌ای به کار بیفتد، به نحوی که آیندگان نیز از ثمرات آن‌ها بهره‌مند شوند.

درآمدهای نفتی ازجمله منابع درآمدی ناپایدار و غیرقابل اعتماد محسوب می‌شوند؛ این مبالغ، نمی‌توانند منبع مطمئنی برای بودجه‌ریزی باشند، زیرا تحت تأثیر فاکتورهایی همچون تحریم، قیمت دلار، تحولات بین‌المللی، بیماری‌های همه‌گیر مانند کرونا و... قرار دارند.

به طور مثال، طی سال‌های گذشته فروش نفت و گاز کشور تحت تحریم قرار گرفت و دسترسی ما به منابع درآمدی نفتی مسدود کرد؛ با توجه به همین موضوع، دولت سیزدهم در راستای برداشتن اتکا از درآمدهای نفتی و تکیه بر درآمدهای پایدار مالیاتی در بودجه‌ریزی گام‌های اساسی برداشت.

دریافت مالیات حقه از همگان و به کار انداختن آن‌ها در راستای ارائه خدمات به مردم در دستور کار قرار گرفت؛ به‌ویژه مقابله با فرار مالیاتی و دریافت مالیات از پردرآمدها در دستور کار بود.

نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه مالیاتی، با اشاره به این موضوع که مالیات‌دهندگان نیاز به تشویق دارند و باید انگیزه‌های لازم را در مؤدیان ایجاد کنیم تا به مالیات‌دهی مبادرت کنند، اظهار کرد: مصوبه هیئت وزیران مبنی بر اینکه مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی‌شان مشارکت داشته باشند، به معنای حکمرانی مالیاتی مردم بر هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی کشور است. این امر نتایج مثبتی دارد و به بهبود وضعیت مالیاتی کشور منجر می‌شود.

سید سلمان ذاکر، ادامه داد: موضوع مشارکت مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی‌شان در قانون برنامه هفتم توسعه نیز مطرح شد. این اقدام به نفع کشور است و به افزایش احساس رضایت در مالیات‌دهندگان می‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: برخی استان‌ها پرداخت مالیات زیادی داشتند، اما به جای اینکه مالیات‌ها در همان استان هزینه شود و یا به امور مهم مثل ساخت بیمارستان، پل، مدرسه و... اختصاص داده شود، صرف هزینه‌های دیگر می‌شد.

*مردم باید بدانند که مالیات‌ها صرف چه اموری می‌شود

وی افزود: با مصوبه هیئت‌وزیران و بندی که در برنامه هفتم توسعه آورده شده، مالیات‌دهندگان می‌توانند محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی خود را مشخص کنند که نتایج خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: این که دولت در زمینه مشارکت دادن مالیات‌دهندگان در زمینه هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی دغدغه دارد، موضوع مهمی است؛ از سوی دیگر، اطلاع‌رسانی به مردم در مورد این که درآمدهای مالیاتی در کجا به کار انداخته شده، نیز اهمیت بالایی دارد. مردم باید بدانند که مالیات‌ها صرف چه اموری می‌شود.

ذاکر بیان کرد: در گزینه‌هایی که پیش روی مالیات‌دهندگان قرار داده می‌شود، آن‌ها می‌توانند مشخص کنند که مالیات‌ها در حوزه ساخت مدارس، بیمارستان‌ها، اماکن ورزشی و... به‌کار گرفته شوند؛ به نحوی مالیات‌دهندگان در یک کار خیر مشارکت می‌کنند، با این اقدام از یک طرف مالیات‌دهندگان به لحاظ روحی احساس خوبی دارند که در یک امر خیرخواهانه مشارکت دارند، از طرف دیگر، بستری برای وصول درآمدهای مالیاتی دولت و به کار انداختن آن‌ها در راستای ارائه خدمات به مردم فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین تصمیماتی که در حوزه مالیاتی در کشور گرفته شده، موضوع مشارکت دادن مالیات‌دهندگان در تعیین محل صرف درآمدهای مالیاتی است. این اقدامی بی‌سابقه است که مالیات‌دهندگان بتوانند در تعیین محل هزینه‌کرد مالیاتی که می‌پردازند، مشارکت داشته باشند.

این نماینده مجلس دوازدهم تأکید کرد: این امر نشان‌دهنده ارتباط مثبت حاکمیت با اصناف، تولیدکنندگان و مؤدیان مالیاتی است. این طور اقدامات نشان می‌دهد که دولت باور دارد، حکومت مال مردم است و آن‌ها باید در تعیین سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشور سهیم باشند.

ذاکر گفت: این که مردم را در جریان امور بگذاریم و اطلاع داشته باشند که درآمدهای مالیاتی در کجا هزینه می‌شود، اقدام بسیاری مثبتی است و به بهبود وضعیت مالیات‌ستانی در کشور منجر می‌شود. این اقدام در راستای خواسته‌های مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم است. مردم همواره از بنیان‌های اساسی حکمرانی در کشور هستند و در مصوبه جدید هیئت وزیران نیز این امر بیش از پیش محقق شده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 84710