شناسه خبر:84772
1403/4/24 15:55:44

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، مبلغ اعتبارات استان در سال ۱۴۰۳ که در اختیار شورای برنامه‌ریزی قرار دارد را ۴۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بودجه زمانی که تصویب شد توسط سازمان برنامه و بودجه کشوری به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ابلاغ و این نهاد نیز بر اساس شاخص‌های مختلف این بودجه را بین شهرستان‌ها تقسیم می‌کند.

نادر نورایی روز یکشنبه افزود: اساس کار در شورای برنامه‌ریزی استان به این گونه است که اعتبارات تملک دارایی های سرمایه‌ای را بین شهرستان ها توزیع می کند؛ وظیفه شهرستان ها در کمیته برنامه ریزی شهرستان که به ریاست فرماندار هر شهرستان و دبیری سازمان برنامه ریزی استان برگزار می شود تعریف پروژه است.

وی با بیان اینکه اگر پروژه ها جدید باشد الزاما باید ماده ۲۳ را اخذ کنند، ادامه داد: در ماده ۲۳ آمده که برای پروژه های جدید باید مطالعات دقیقی در حوزه های زیست محیطی، فنی، اجتماعی، توجیه های اقتصادی و پدافند صورت گیرد که پروژه ها به بهره برداری لازم برسد.

نورایی افزود: پروژه هایی که ادامه دار بوده اند در اولویت قرار دارند و سیاست این است که پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالاتر اعتبارات لازم را دریافت کنند؛ با پیگیری این سیاست در کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها حتما شاهد پیشرفت پروژه‌ها خواهیم بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه گفت: برای توزیع اعتبار بین شهرستان‌ها از مدل های ریاضی و سهم جمعیتی استفاده شده است، بعد از این برسی ها سهم هر شهرستان بر اساس درصد مشخص می شود؛ ۱۴ شهرستان استان با این روش آنالیز و بودجه دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه در منابع مختلف اعتباری از جمله منابع نفتی شاخص هایی توسط هیات وزیران در ۱۳۸۸ ابلاغ شد، ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه اعتبارات نفتی در شهرستان ها توزیع می شود؛ در استان کرمانشاه هشت شهرستان محروم وجود دارد و طبق این ابلاغیه دهستان های محروم از محل منابع نفتی بهره مند می شوند.

نورایی گفت: چهار شهرستان اورامانات یعنی پاوه، ثلاث باباجانی، روانسر و جوانرود و همچنین سه شهرستان گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب شهرستان های غربی استان و شهرستان دالاهو شهرستان هایی هستند که محروم محسوب شده اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه افزود: به طور مثال اگر شهرستانی در استان بخواهد از محل اعتبارات نفتی بودجه استفاده کند طبق مصوبه هیات وزیران باید این بودجه در دهستان های محروم صرف شود؛ شاخص هایی که دهستان های محروم را تعریف می کند نیاز به بازنگری دارد زیرا این شاخص ها مربوط به ۱۵ سال پیش است.

وی گفت: در ۶ شهرستان باقیمانده بخش‌ها و دهستان‌های محرومی نیز وجود دارد؛ در شهرستان کرمانشاه بخش کوزران و فیروز آباد، در شهرستان هرسین بخش بیستون و در سنقر و کلیایی بخش کلیایی به طور کامل محروم هستند؛ در این شهرستان ها ۱۲ دهستان نیز به طور کامل محروم هستند.

نورایی ادامه داد: شاخص‌هایی که محرومیت یک دهستان را نشان می‌دهد مربوط به سال ۱۳۸۸ است و برای سال ۱۴۰۳ نمی شود طبق آن‌ها به درستی عمل کرد بنابراین لازم است این شاخص‌ها بازنگری شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه گفت: در سال گذشته یک هزار و ۵۲۸ پروژه در استان وجود داشته است، سیاست استان باید بهره برداری از پروژه هایی که در سال های گذشته آغاز شده اند باشد و از شروع پروژه های جدید خودداری شود.

 

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌ها برای تخصیص اعتبار در بحث آبرسانی است، ادامه داد: انتظار می‌رود در این بخش فرمانداران به پروژه های آب‌رسانی به شهرستان‌ها و دهستان‌ها توجه ویژه داشته باشند.

شناسه خبر 84772