شناسه خبر:13090
1398/7/28 08:29:24
حمیدرضا حاجی‌بابایی با حضور در تحریریه سپهرغرب عنوان کرد:

پایانه اتوبوس‌ها میزبان قطار همدان

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محل احداث ایستگاه جدید مسافربری قطار همدان، گفت: طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، پایانه انقلاب میزبان محل احداث ایستگاه جدید خواهد بود.

در این شماره نیز بخش دیگری ازگفت‌وگو با حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی که 19 مهرماه در تحریریه سپهرغرب حاضر شد را با موضوع زیرساخت‌های ریلی همدان منعکس می‌کنیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت‌وگوی مفصل با اشاره به وضعیت راه‌آهن همدان، اظهار کرد: وظیفه نمایندگی ما در شهرستان همدان از همدان تا ملایر را در بر می‌گیرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: این پروژه در سال 84 کلید خورد اما مربوط به سفر رهبری در سال 83 بود که در محضر ایشان در آن زمان نیاز استان به راه‌آهن مطرح و مساعدت لازم مدنظر قرار گرفت اما ازآنجایی‌که سازمان برنامه و بودجه رغبتی برای عملیاتی کردن آن نداشت مصوبه آن را منوط به اجرای چهار شرط کرد.

وی با بیان اینکه یکی از شروط مندرج در مصوبه این بود که احداث آن ضرری برای راه‌آهن غرب کشور نداشته باشد، اذعان کرد: از دیگر شروط، داشتن توجیه فنی و اقتصادی و داشتن منابع مالی به‌صورت نقد بود.

نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق اسناد موجود و طرح‌های مطالعاتی عنوان‌شده بود که اجرای راه‌آهن تهران- همدان توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: بنابراین در همان بازه زمانی یک طرح دوفوریتی را آماده و به مجلس ارائه کردم که در آن ایجاد راه‌آهن تهران- همدان- سنندج ملاک طرح بود.

حاجی‌بابایی یادآوری کرد: پیشنهاد این طرح نیز طبق خواسته بنده توسط آقای حدادعادل مطرح شد که در پی آن دو تن از نمایندگان استان در کمال ناباوری در آن بازه زمانی به‌عنوان مخالف سخن گفتند، بااین‌وجود این طرح دوفوریتی رأی لازم را جهت مصوبه کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح با پنج میلیارد تومان اعتبار، مصوبه لازم را کسب کرد، ادامه داد: مصوبه راه‌آهن همدان متعلق به اردیبهشت‌ماه سال 1384 است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق پیگیری‌های انجام‌شده در دولت قبل، ریل‌گذاری بخش اعظمی از پروژه انجام شد به‌طوری‌که بنده به‌عنوان وزیر وقت از ریل‌گذاری‌ها بازدید کردم، خاطرنشان کرد: در این دولت نیز بخش دیگری از ریل‌گذاری‌ها انجام شد اما در زمان افتتاح، این پروژه آمادگی بهره‌برداری و افتتاح را نداشت که بنده در افتتاحیه شرکت نکردم.

وی با اشاره به موانع پیش روی پروژه راه‌آهن همدان، عنوان کرد: در زمان افتتاح از سمت تهران یک مسیر 18 کیلومتری هنوز آماده نبود که طی سال‌های اخیر این مشکل مرتفع شد، از طرفی زمانی که یک مسافت دو ساعت و نیم یعنی 65 کیلومتر را از سمت همدان به تهران حرکت می‌کنیم در 65 کیلومتر باقی‌مانده ازآنجایی‌که در حوزه استحفاظی استان تهران قرار می‌گیریم می‌بایست قطار متوقف و اجازه تغییر مسیر پیدا کند که درنتیجه مدت‌زمان 2.5 ساعت دیگری نیز به این مدت افزوده می‌شود و درواقع سفر پنج ساعت به طول می‌انجامد.

حاجی‌بابایی گفت: اگر این موانع مرتفع شود این زمان به سه و نیم ساعت تقلیل می‌یابد که در این راستا پیگیری‌های لازم در دستور کار قرار گرفته‌است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی به وجود مشکل در ایستگاه‌های نوبران، تجرک، فامنین و همدان در محل پلیس‌راه و ایستگاه درون‌شهری همدان اشاره و ابراز کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده محل ایستگاه جدید در شهر همدان تعیین تکلیف شد.

وی با تأکید بر اینکه پیشنهاد‌های مختلفی برای محل ایستگاه مسافربری جدید مطرح بود به‌طوری‌که برخی معتقد بودند می‌بایست از زیر و یا روی پل الغدیر برای رسیدن به محل پایانه عبور کرد، اما این پیشنهاد‌ها همگی هزینه گزافی را بر استان تحمیل می‌کرد، افزود: طبق بررسی‌هایی که با دوستان شهرداری داشتیم می‌توان از زمین‌های با کاربری کشاورزی در کنار قاسم‌آباد و در انتهای رمپی که به جاده ملایر منتهی می‌شود عبور کرده و بعد از گذر از کنار سالن 6 هزار نفری که به پایانه انقلاب منتهی می‌شود استفاده کرد که خوشبختانه بعد از انجام کار کارشناسی این پیشنهاد مورد موافقت دبیر عالی مسکن و شهرسازی قرار گرفت و مصوب شد.

حاجی‌بابایی تعیین تکلیف محل ایستگاه مسافربری قطار همدان در محل پایانه انقلاب را پیروزی بزرگ قلمداد و عنوان کرد: خوشبختانه محل انتخاب‌شده نه هزینه 800 میلیارد تومانی در پی خواهد داشت و نه درهم‌ریختگی شهر را شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مانع بعدی پیش روی راه‌آهن همدان، اضافه کرد: همگان بر این امر واقف هستند که اگر ریل همدان به ملایر متصل نشود شبکه ریلی محقق نخواهد شد این در حالی است که با محقق شدن این اتصال طول مسیر کرمانشاه به تهران دو ساعت کوتاه‌تر خواهد شد که در این راستا قطعه نخست آن در حال اجراست و برای قطعه دوم نیز پیگیری مستمر پروژه در دستور کار است چنانکه لحظه‌به‌لحظه حتی مناقصه انتخاب پیمانکار نیز رصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق آخرین بررسی‌ها گویا پیمانکار پروژه برای قطعه دوم انتخاب‌شده و کار به‌زودی آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: مانع بعدی ساختمان اداری راه‌آهن است.

حاجی‌بابایی با اشاره به موضوع برقی کردن قطار و اظهارنظرهای متفاوت دراین‌باره، ادامه داد: بسیاری از دوستانی در این خصوص اظهار نظر می‌کنند به‌واقع اطلاعی از چیستی و چگونگی آن ندارند، در حال حاضر برای چهار خط راه‌آهن در کشور از محل صندوق توسعه ملی اعتبار در نظر گرفته‌شده تا به‌صورت فاینانس اجرا شوند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهایی همچون چین و ایتالیا برای همکاری در این زمینه کاندید شده‌اند، ابراز کرد: به‌واقع کندی کار به دلیل تحریم‌ها بوده وگرنه می‌بایست اجرای این پروژه‌ها پیش‌ازاین‌ها آغاز می‌شد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه برقی کردن قطار همدان- تهران نیز یکی از این چهار پروژه‌ است، یادآوری کرد: طبق جمع‌بندی به عمل آمده یکی از پرسودترین و کم‌حاشیه‌ترین این پروژه‌ها همین طرح است.

وی با اشاره به اینکه در صورت اجرای این پروژه دو کار عمده در راه‌آهن همدان- تهران صورت می‌گیرد، افزود: نخست اینکه مسیر بعد از مدتی دو ریله خواهد شد و دیگر اینکه ریل‌گذاری انجام‌شده با تغییر در پیچ‌ها اصلاح و در پی آن سرعت قطار افزایش می‌یابد.

نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره اینکه شاید برای برخی این سؤال مطرح شود که چرا قطار همدان باید برقی شود؟ اظهار کرد: گرچه بنده در این زمینه کارشناس نیستم اما تمامی این زیرساخت‌ها برای کلان‌شهر همدان دیده شده‌است، درست مانند پروژه منوریل و قطاری شهری که مورد انتقاد بسیاری از دوستان قرار دارد.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: کلان‌شهر همدان از محل فرودگاه آغاز شده و تا عباس‌آباد را در بر می‌گیرد و درعین حال شامل حومه و حریم شهر نیز خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بنده ادعایی در خصوص ارائه نظر کارشناسی جهت نیاز شهر همدان به منوریل و یا قطار شهری ندارم، اما طبق برآوردها حداقل سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در همدان در پی خواهد داشت.

شناسه خبر 13090