شناسه خبر:82676
1403/2/28 01:07:34

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب گفت: طرح توسعه میدان تنگ بیجار با هدف تولید گاز از هفت میلیون  به ۱۱ میلیون متر مکعب در حال اجرا است.

محمود نصیری با بیان اینکه این شرکت در سال ۱۳۷۸ تأسیس شده که در ابتدای تأسیس تولید نفت توسط این شرکت، بیش از ۴۲ هزار بشکه در روز بود و امروز این میزان تولید بر اساس سیاست‌های دولت و وزارت نفت به ۱۶۵ هزار بشکه در روز از میادین نفتی غرب کشور تحت پوشش این شرکت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه همچنین حدود هفت میلیون مترمکعب از میدان گازی تنگ بیجار نیز توسط این شرکت استحصال می شود، افزود: میدان گازی تنگ بیجار به‌عنوان تنها میدان توسعه‌یافته غرب کشور بسیار حائز اهمیت بوده که از نظر خصوصیات سیالات بسیار خاص است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب با بیان اینکه افزایش تولید این شرکت از سال ۱۳۷۸ تاکنون قابل تأمل است؛ ابراز کرد: صنعت نفت و گاز در گذشته کاملاً از نظر تجهیزات و نیروی راهبری، صنعتی وابسته بود که امروز شاهد اجرای طرح‌های بزرگ در این حوزه به دست جوانان این مرز و بوم هستیم.

نصیری یادآور شد: خوشبختانه امروز در میدان توسعه‌یافته آذر یا توسعه‌ای که امروز در تنگ بیجار شاهد هستیم، از صفر کار که شامل مهندسی، طراحی، خرید تجهیزات و اجراست تا بهره‌برداری از یک ساعت و یک نفر نیروی خارجی استفاده نمی‌شود و همه گار به دست جوانان کشور شکل گرفته و در سایت‌های عملیاتی به‌صورت ۲۴ ساعته مشغول تولید نفت و گاز هستند.

وی با بیان اینکه خروجی تلاش همکاران و جوانان ما در حوزه تولید نفت و گاز منجر تولید و حمایت از تیم های ورزشی و انجام مسئولیت های اجتماعی می‌شود، گفت: نفت و گاز غرب به تبع بقیه شرکت‌های زیرمجموعه نفت مناطق مرکزی و شرکت ملی نفت وظیفه تولید از میادین نفتی و گازی و توسعه میادین را دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب با بیان اینکه توسعه میادین مانند بانکول، باباقیر و تنگ بیجار در فاز دوم از دیگر برنامه های این شرکت است، افزود: فاز دوم تنگه بیجار با هدف تولید گاز از هفت میلیون به ۱۱ میلیون مترمکعب قرار است در طول ۱۸ ماه اجرا شود و انتظار می رود که حدود یکسال دیگر این طرح مهم به بهره‌برداری برسد.

نصیری با اشاره به اینکه وزارت نفت چهار شاخه اصلی شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش را شامل می شود، ابراز کرد: شرکت بهره‌برداری نف و گاز غرب تحت نظر شرکت نفت مناطق مرکزی و زیرمجموعه شرکت ملی نفت است و تلاش این مجموعه بر این بوده که بین توسعه و تولید هماهنگی کامل وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بانکول از قبل یه حلقه چاه داشته و خاصیت توسعه میادینی مانند بانکول بر این است که ابتدا بایستی چاه‌های توصیفی در این مناطق ایجاد شود، در بابا قیر دکل مشغول حفاری است و در بانکول هم در آینده‌ای نزدیک دکل مستقر می‌شود، بر این اساس دو حلقه چاه توصیفی در این مناطق زده می‌شود که بر اساس مشخصات این چاه‌های توصیفی و بررسی مشخصات کامل مخزن و خصوصیات سیال این چاه‌ها حفاری کامل انجام شود.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب در سال ۱۳۷۸ با تولید روزانه ۴۲ هزار بشکه نفت فعالیت خود را آغاز کرد، میدان‌های این شرکت شامل ۱۳ میدان توسعه یافته و ۱۳ میدان توسعه نیافته شامل هفت میدان نفتی و ۶ میدان گازی است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 82676