شناسه خبر:13367
1398/8/9 09:47:16

سپهرغرب، گروه خبر: باغداران نهاوندی و مسؤولان این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب، کمبود فضای سردخانه‌ای و عدم وجود صنایع تبدیلی را عامل ضرر و زیان باغداران عنوان کردند.

استان همدان، به‌ویژه شهرستان نهاوند درزمینهٔ تولید میوه از استان‌های سرآمد کشور است چنانکه میزان قابل توجهی از میوه کشور را با کیفیت مرغوب تولید می‌کند؛ اما بعضاً نبود تمهیدات لازم برای خرید این میوه‌ها، نبود فضای کافی سردخانه‌ای برای انباشت میوه مازاد بازار عرضه و کمبود یا عدم وجود صنایع تبدیلی، موجب ضرر و زیان باغداران می‌شود، پس برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ برخی از مسؤولان و باغداران این شهرستان رفتیم که در ادامه مشروح گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب را با آن‌ها می‌خوانید:

یکی از باغداران نهاوندی، با 5/2 هکتار سطح زیر کشت باغ هلو، سیب و آلو، گفت: فروش محصولات باغی ما از طریق بازار میوه و تره‌بار شهرستان نهاوند و یا در شهرستان‌های مجاور انجام می‌شود و مقداری را هم در سردخانه نگهداری می‌کنیم.

صمد گیوی با اشاره به دلالان و افرادی که از آن‌ها به‌عنوان سلف‌خر نام‌برده می‌شود و محصولات را یکجا خریداری می‌کنند، اظهار کرد: سلف‌خری به دلیل عدم حمایت‌ دولت از باغداران در فروش محصولات اتفاق می‌افتد زیرا اگر دولت بتواند محصولات را صادر‌ کند، باغداران کمتر گرفتار بازار واسطه‌گری می‌شوند.

وی یادآوری کرد: زمانی که عمده محصول روی دست کشاورز می‌ماند ناچار می‌شود به این کار روی بیاورد و محصول خود را باواسطه و با قیمت پایین به فروش برساند؛ هرچند صرفه اقتصادی برای باغدار ندارد و حتی گاهی مجبور می‌شود محصول درجه دو و سه خود را به فروش نرساند.

گیوی با بیان اینکه شهرستان نهاوند به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مطلوب، باغ‌های فراوانی دارد اما صنایع تبدیلی در آن وجود ندارد، یادآوری کرد: این نیز به سیاست‌های کلان دولت بازمی‌گردد که صنایع کمپوت و غیره باید در منطقه باشد تا کشاورز بیش از این ضرر نکند.

وی پیرامون اقدامات مسؤولان جهاد کشاورزی در راستای آموزش به باغداران، عنوان کرد: بنده که آموزشی دریافت نکرده‏‌ام و در جریان هم نیستم که آیا به باغداران دیگر آموزش ارائه شده یا خیر، اما درمجموع این آموزش‌ها خیلی ملموس نیست و ما در سطح حمایتی چیزی ندیده‌ایم، چه ازنظر آموزشی و چه غیرآموزشی.

این باغدار نهاوندی در خصوص صنایع تبدیلی و کیفیت محصولات این شهرستان نیز گفت: انواع مختلف هلو با کیفیت بالا در نهاوند وجود دارد، سایر محصولات هم به این صورت؛ اما کارخانه‌ای که از این محصولات استفاده کند، نیست که امیدواریم مسؤولان پیگیر مشکلات کشاورزان و باغداران باشند.

یکی دیگر از کشاورزان و باغداران نهاوندی با اشاره به تولید سیب، هلو و گردو در این شهرستان و ابراز گلایه‌ از آفتِ کرمِ خراط در درختان گردو، اذعان کرد: باوجود سم‌پاشی‌های متعدد برای از بین بردن این آفت، موفق نبودیم چنانکه محصول امسال را به‌طور کامل از بین برده‌است.

حیدر ظفری با بیان اینکه کرم خراط نوعی آفت درخت گردو است که گردو را سوراخ کرده و داخل آن می‌رود، خاطرنشان کرد: در گذشته سمومی که برای دفع این آفت استفاده می‌شد، آن‌ها را کاملاً از بین می‌برد، البته از جهاد کشاورزی هم پیگیر این موضوع شده‌ایم، اما سمومی که در اختیار ما گذاشته‌شده اثری روی این آفت ندارد.

وی در خصوص فروش محصولات باغی نیز با اشاره به اینکه خرید هر جعبه پلاستیکی برای بسته‌بندی سیب، هشت هزار تومان برای ما هزینه دارد، این در حالی است که فروش سیب به قیمت مناسب نبوده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، کیلویی یک هزار و 500 تا دو هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: برای نگهداری هر تن سیب در سردخانه هم 450 هزار تومان هزینه می‌کنیم و این قیمت‌ها اصلاً برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشته و کشاورز را دچار سردرگمی می‌کند.

این باغدار نهاوندی عنوان کرد: امسال به دلیل قیمت پایین سیب، خریدی در باغ‌ها صورت نمی‌گیرد و ناچاریم محصولاتمان را به میدان میوه و تره‌بار ببریم و باوجود ترافیک فراوان، آنجا محصولاتمان را به فروش برسانیم.

وی با اشاره به هزینه‌هایی که برای پرورش محصول، کارگران و حمل‌ونقل محصولات صرف می‌کنند، بیان کرد: سال گذشته سودی که از فروش سیب عاید ما شد کمتر از یک‌میلیون تومان بود.

ظفری در تکمیل مطالب فوق گفت: نیک می‌گوید شخصی که گفتارش کم است/ میوه خوش‌تر دهد آن شاخه که بارش کم است/ آن‌قدر بر گو که حرفت را به‌دقت بشنوند/ هر متاعی که مثل سیب امسال فراوان است خریدارش کم است.

وی در خصوص وجود صنایع تبدیلی در شهرستان نهاوند، تبیین کرد: تنها میوه‌های پای درخت توسط آن‌ها خریداری می‌شود، آن‌هم به قیمت کیلویی 400 تومان!

ظفری در پایان با بیان اینکه زمانی که جوان بودم ما را برای آموزش به استان‌های مختلفی ازجمله ارومیه بردند؛ اما الآن تا جایی که اطلاع دارم آموزشی داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بیشتر سیب‌ها کرم دارند و با توجه به اینکه سم‌ها هم کیفیت ندارند، هرچقدر سم استفاده‌ می‌کنیم فایده‌ای ندارد! در گذشته با سم‌پاشی قوت سیب افزایش می‌یافت و خودبه‌خود روی زمین نمی‌افتاد، اما حالا این‌گونه نیست و سم‌ها هم اثری ندارند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در خصوص خریدوفروش محصولات باغی این شهرستان، گفت: هرساله حدود 70 هزار تن محصولات باغی در نهاوند تولید می‌شود که از این مقدار، امکان نگهداری فقط پنج هزار تن محصول در سردخانه‌ها وجود دارد و کشاورزان ناگزیر هستند مابقی محصول خود را به دلیل نبود فضای کافی سردخانه‌ای به بیرون از شهرستان منتقل کرده و به قیمت کمتر به فروش برسانند.

حسن بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: بنا بر قولی که به مردم عزیز برای رفع این مشکل داده‌شده، به‌منظور تأمین فضای سردخانه‌ای و ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان نهاوند با یک سرمایه‌گذار نهاوندی که هم‌اکنون ساکن کانادا است وارد مذاکره شده و برای احداث یک پروژه در سه فاز به نتیجه رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه فاز نخست این پروژه، ایجاد سردخانه‌ای با ظرفیت انباشت 10 هزار تن محصول باغی است که دهه فجر سال 97 کلنگ آن به زمین زده شده و تابه‌حال نیز حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، ادامه داد: امیدواریم در آینده نزدیک با بهره‌برداری از آن بخش قابل توجهی از مشکل باغداران این منطقه برای فروش و انباشت محصولات حل شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فاز دوم این پروژه نیز کارخانه‌ای برای تبدیل محصولات باغی به کمپوت، کنسرو، کنستانتره و غیره است که پس از تأمین اعتبارات لازم به انجام خواهد رسید.

بهرام‌نیا اذعان کرد: فاز سوم این پروژه نیز ایجاد فضای گلخانه‌ای بوده که بنا است در صورت پیشرفت به‌موقع کار، در دهه مبارک فجر سال جاری به بهره‌برداری برسد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند نیز در خصوص مشکلی که جهت فروش محصولات باغداران وجود دارد و به‌اجبار می‌بایست با قیمت پایین در بازارهای میوه و تره‌بار محصول خود را به فروش برسانند، گفت: امسال با تولید بسیار و صادرات کم مواجه هستیم که همین مسئله باعث می‌شود قیمت محصول کاهش داشته باشد.

علی کمالی‌نژاد با اشاره به صنایع تبدیلی این شهرستان، اظهار کرد: دو سردخانه در نهاوند در حال احداث بوده که تاکنون 30 تا 40 درصد پیشرفت داشته‌است که با بهره‌برداری از این سردخانه‌ها فضا برای نگهداری مقدار قابل توجهی از محصولات باغی ایجاد می‌شود.

وی در خصوص هزینه‌های بالای نگهداری میوه در سردخانه‌ها و حمایت دولت در این راستا، ابراز کرد: انباشت میوه در سردخانه یک مسئله شخصی است که به خود کشاورز بازمی‌گردد؛ اگر می‌خواهد محصول سیب باغ خود را در سردخانه بگذارد باید قبل از اینکه سیب برسد با سرد‌خانه هماهنگ کند، بیعانه بدهد و خیالش راحت باشد که محصولش را می‌تواند در سردخانه نگه‌داری کند.

کمالی‌نژاد افزود: بسیاری از باغداران تا زمان رسیدن سیب صبر می‌کنند و زمانی که می‌بینند قیمت محصول در بازار ارزان است تازه به فکر سردخانه و انباشت آن می‌افتند؛ در اینجا مقصر خود باغدار است که پیگیر کارش نبوده‌است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه احداث صنایع تبدیلی این نیست که شما بگویید مثلاً با یک‌میلیون تومان می‌توان صنایع تبدیلی ایجاد کرد، برای ایجاد آن هزینه حداقل 50 میلیارد تومانی نیاز است که باید توسط سرمایه‌گذار به انجام برسد، تصریح کرد: متأسفانه سرمایه‌گذاران نهاوندی در دبی، آنتالیا و تهران کلی هزینه می‌کنند اما تمایلی به سرمایه‌گذاری در نهاوند ندارند، اگر هم کسی داوطلب این کار شود یا با مشکل زمین و یا تجهیزات مواجه می‌شود و یا به قولی نمی‌خواهد در شهرک صنعتی کار کند که در حال رایزنی برای حل این مشکل از طریق بخش خصوصی هستیم.

و در پایان اینکه؛ به نظر می‌رسد همه باغداران آموزش‌های لازم را درزمینهٔ تولید، بسته‌بندی و فروش محصولات خود دریافت نمی‌کنند، البته ازآنجایی‌که میزان تولیدات باغی شهرستان نهاوند بیشتر از ظرفیت مصرف و انباشت سردخانه‌ای است، بنابراین باغداران یا مجبور به خروج محصول خود از استان هستند و یا متحمل ضرر و زیان می‌شوند.

البته نباید این نکته را فراموش کنیم که باغدار موظف است قبل از رسیدن محصول، تمهیدات لازم برای فروش یا انباشت آن را در نظر گرفته باشد، در غیر این صورت ممکن است بازار تقاضا اشباع‌شده و ظرفیت پذیرش این محصولات را نداشته باشد.

گفتنی است؛ مسؤولان استان و این شهرستان نیز می‌بایست با توجه به کمبود منابع و بودجه‌های موجود، با تکیه بر سرمایه‌گذاری‌های خصوصی، کمبود فضای سردخانه‌ای و نیز عدم وجود صنایع تبدیلی را بیش از اقدامات در حال جریان، پیگیری کنند.

شناسه خبر 13367