شناسه خبر:15680
1398/10/7 13:34:36

 اجرای طرح «بهبود مدیریت گله گاوهای شیری» در استان همدان که با هدف بهبود کمی وکیفی تولید، ارتقاء سلامت عمومی جامعه و افزایش درآمد گله گاو شیری اجرا شده موفق بوده و به بار نشسته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دامداری و دامپروری یکی از عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و از جمله عرصه‌هایی است که از یک سو ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم و از سوی دیگر به دلیل سهم ویژه محصولات دامی در سبد غذایی خانوارها، بستر مناسبی برای تولید، کارآفرینی و اشتغال به شمار می‌رود.

استان همدان نیز با برخورداری از آب و هوا، مراتع و چراگاه ها و شرایط جغرافیایی مطلوب، دارای زمینه‌های بسیار مناسبی برای فعالیت در این زمینه است که همت علاقمندان در کنار حمایت و همکاری مسئولان را می‌طلبد.

تولید شیر و گوشت در استان همدان نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته استمدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تولید شیر و گوشت در استان همدان نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است، گفت: ۳۷۹ هزار رأس دام سنگین و یک میلیون و ۳۷۴ هزار رأس دام سبک در استان همدان وجود دارد.

روح‌الله خدارحمی بابیان اینکه ۶۶۰ هزار رأس دام سبک و یک هزار و ۵۰۰ رأس دام سنگین عشایر نیز در همدان وجود دارد که البته در دل آمار کلی استان می‌گنجد، گفت: پیش بینی می‌کنیم ۳۹۷ هزار تن شیر در سال جاری تولید شود که نسبت به سال گذشته ۲۲ هزار تن افزایش خواهد داشت.

وی میزان تولید گوشت قرمز را ۳۲ هزار تن پیش بینی کرد و با بیان اینکه این میزان نسبت به سال گذشته نیز ۱۰ هزار تن افزایش خواهد داشت، افزود: تولید کنستانتره در همدان نیز ۷۰ هزار تن پیش بینی می‌شود که ۱۰ هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

روح‌الله خدارحمی بابیان اینکه بر اساس اقداماتی که در حوزه اصلاح نژادی، بهبود تغذیه، مدیریت گله و مواردی از این قبیل انجام شده این افزایش تولیدات را شاهد هستیم، گفت: سرانه مصرف شیر در استان همدان ۱۱۵ لیتر است.

۱۷۵ هزار تن مازاد تولید شیر استان به سایر مناطق ارسال می‌شود

وی کل مصرف شیر استان همدان را حدود ۱۹۹ هزار و ۸۹۷ تن عنوان کرد و با بیان اینکه حدود ۱۷۵ هزار تن مازاد تولید استان به سایر مناطق ارسال می‌شود، گفت: در استان همدان ۲۱ هزار تن گوشت قرمز مصرف می‌شود و بر همین اساس حدود ۱۰ هزار تن مازاد گوشت قرمز در استان همدان تولید و به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه نهاده‌هایی چون ذرت، جو، کنجاله سویا و سبوس توسط دولت توزیع می‌شود گفت: سبوس ماهانه در استان همدان بین واحدهای فعال دام و طیور بر اساس ثبت سامانه توزیع می‌شود.

خدارحمی با بیان اینکه سه نهاده دیگر ماهانه توسط شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می‌شود، اظهار کرد: نهاده‌ها بر اساس دستور العمل واگذاری امور به بخش خصوصی توسط تشکل‌ها که شامل سه اتحادیه و ۱۵ تعاونی است، توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات دیگر از جمله جمع آوری شیر، تلقیح مصنوعی، فروش محصولات مورد نیاز توسط تشکل‌ها انجام می‌شود افزود: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون ۲۴ هزار و ۳۰۹ تن سبوس ،۴ هزار و ۷۷۰ تن ذرت، ۵ هزار و ۹۷۹ تن کنجاله سویا و هزار و ۸۰ تن جو در استان توزیع شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه به طور کلی ۴۳ هزار و ۱۳۸ تن نهاده توزیع شده است، عنوان کرد: البته این میزان همه نیازهای استان را پاسخ نمی‌دهد و دامداران از محل‌های دیگر همچون خودمصرفی دام‌داران، نهاده‌های موردنظرشان را تأمین می‌کنند.

خدارحمی با بیان اینکه به اینکه ۳ هزار و ۱۰۰ عدد بلوس مواد معدنی بین گله‌داران توزیع شده است ادامه داد: این مواد باعث ایجاد توازن در جیره غذایی و جبران کمبود مواد معدنی دام‌ها می‌شود و از سقط دام و پشم ریزی دام جلوگیری می‌کند.

اجرای طرح بهبود مدیریت گله گاوهای شیری در همدان

وی در ادامه با تأکید بر اینکه طرح بهبود مدیریت گله گاوهای شیری در سطح استان اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح به منظور دسترسی به اهدافی چون تسهیل در تصمیم گیری مدیریت گله، بهبود کمی و کیفی تولید، بهبود و سلامت عمومی جامعه و افزایش درآمد گله گاو شیری اجرا می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در این طرح اتحادیه به جمع آوری داده‌ها درباره هویت دام، رکوردهای تولید، اطلاعات تیپ، اطلاعات تولید مثلی و اطلاعات تغذیه از دامداری‌ها می‌پردازد و ماهانه رکوردگیری می‌کند.

رکوردگیری ماهانه ۲۵ گله

خدارحمی اظهار کرد: در حال حاضر ۶ هزار رأس در قالب ۲۵ گله در حال رکوردگیری ماهانه است و هر ماهه آنالیز انجام و جواب آن در اختیار دامدار قرار می‌گیرد تا برنامه ریزی و تصمیم گیری لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه طرح دیگری به نام هویت گذاری در حال اجرا است، افزود: همه صاحبان دام زنده موظف هستند اطلاعات دام‌های خود را به صورت مستمر در سامانه هویت دام کشور ثبت کنند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه نگهداری دام تنها با ثبت پلاک ۱۵ رقمی امکان پذیر است، تصریح کرد: در غیر این صورت از فعالیت دامدار جلوگیری می‌شود.

خدارحمی ادامه داد: این اقدام برای هویت دار کردن دام‌ها در راستای بهبود نظام آمار و اطلاعات دام، کنترل تردد دام برای جلوگیری از قاچاق، تعیین و تهیه سیستم‌های پرورش نژاد مدرن دام، بیمه دام، بهداشت و واکسیناسیون ایجاد شده است.

۱۸۶ هزار رأس دام هویت گذاری شد

وی خاطرنشان کرد: طی ۸ ماه گذشته سال جاری با کمک ۴ تشکل که با مرکز اصلاح نژاد تفاهم نامه دارند و در استان قرارداد با آنان منعقد شده، ۱۸۶ هزار رأس هویت گذاری شده و وارد سامانه شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: اتحادیه دامداران استان، اتحادیه صنعت دام پروری، تعاونی امور عشایر و تعاونی دام کوچک چهار تشکلی است که اقدام به هویت دار کردن دام‌ها و وارد کردن آن در سامانه می‌کنند.

خدارحمی با بیان اینکه توسعه پرورش گاو دو منظوره نیز مطرح شده است اظهار کرد: طی ۸ ماهه سال جاری ۲ هزار دز اسپرم دام سیمیناتر بین مأموران تلقیح توزیع شده که بین دام‌های صنعتی شکم آخر که وارد کشتار می‌شود، یکبار تلقیح می‌شود تا تولید گوشت افزایش یابد.

وی افزود: تلقیح مصنوعی با اسپرم‌های خوب، مطمئن و امتحان شده است و ۳۰ مأمور در استان این اقدام را انجام می‌دهند و کیفیت لاشه و شیر را از لحاظ کمی افزایش می‌دهند.

آنچه مسلم است؛ استفاده از روش‌های نوین پرورش دام، اصلاح نژاد، بهبود تغذیه دام‌ها و ثبت مشخصات در رکوردگیری گاو های شیری به منظور شناسایی دام‌های برتر از نظر ژنتیکی، از جمله اقدامات سودآور در عرصه دامپروری است که می‌توان با پرداختن به آن اقتصاد این بخش را تقویت و درآمدزایی روستاییان را افزایش داد.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 15680