شناسه خبر:16033
1398/10/16 08:48:55

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: دستور تخصیص اعتبار دو میلیارد تومانی استاندار به فرمانداری همدان برای ساماندهی سه روستای الحاقی، اوج حمایت مسؤولان از این روستاها بوده که هنوز توافقق‌نامه آن نیز امضا نشده‌است و به‏‌نوعی جای خالی حمایت نمایندگان پا در رکاب برای الحاق به جهت تخصیص اعتبار احساس می‌شود.

در جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان بود که استاندار با اشاره به وضعیت سه روستای الحاقی علی‌آباد، حسن‌آباد و قاسم‌آباد به شهر همدان، گفت: همه مراحل قانونی و اداری لازم انجام‌شده و دستگاه‌های اجرائی مشغول ارائه خدمات به این مناطق هستند، چراکه همه فرآیند الحاق، قانونی و کارشناسی‌شده پیش رفته، اما در‌این‌بین نیاز است تا فرمانداری همدان بیش از دو تا سه میلیارد تومان به شهرداری همدان بدهد تا شاهد ارائه مطلوب‌تر خدمات حمل‌ونقل، شهرسازی و البته در کنار آن خدمات بهداشتی باشیم.

 

پس با توجه به اینکه می‌طلبد نگاه توسعه‌ای به این موضوع داشته باشیم با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با رضا زمانی، معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری و نیز عزیز یوسفی، معاون عمرانی شهرداری همدان دراین‌باره گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری با بیان اینکه سه روستای الحاقی بنا به ابلاغیه وزارت کشور به شهر همدان الحاق شده‌، گفت: نکته اصلی این است که سه روستای الحاقی که در حریم و حاشیه شهر همدان قرار داشتند خوشبختانه جزء روستاهای توانمند بودند و حتی در برخی از آن‌ها پیش از الحاق نیز خدمات زیرساختی همچون مناطق شهری ارائه می‌شد.

رضا زمانی اظهار کرد: به‌عنوان مثال روستای علی‌آباد قبل از الحاق از خدمات آب و فاضلاب شهری بهره‌مند بوده و یا اینکه همه این روستاها از خدمات حمل‌ونقل عمومی مناطق شهری برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه گستردگی و نیز فعالیت‌های صورت پذیرفته از سوی دهیاری‌ها در این روستاها در بخش‌های زیرساختی و خدماتی نگاه مناطق روستایی را از آن‌ها سلب کرده، اذعان کرد: در پی این الحاق‌ها دو میلیارد تومان به‌صورت گلوبالی در نظر گرفته شده‌است.

زمانی با اشاره به اینکه هنوز ریز پروژه‌ها احصا نشده‌است، افزود: آنچه مسلم است اینکه این مبلغ برای ساختار کلی این روستاها هزینه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان با اشاره به اینکه طبق بررسی‌هایی که از سوی دستگاه‌های اجرائی به‌ویژه شهرداری انجام می‌شود، یقیناً نیازمندی‌های این روستاها جهت تخصیص اعتبارات مشخص می‌شود، خاطرنشان کرد: ممکن است در یک روستا این نیاز تأمین فضای سبز و در دیگری ساماندهی معابر و غیره تعریف شود.

وی در پاسخ این سؤال که آیا برای این اعتبار بازه زمانی خاصی در نظر گرفته شده‌، عنوان کرد: ازآنجایی‌که این اعتبارات عمرانی است پس یقیناً دارای تعریف سال مالی بوده، بنابراین طبق قانون باید در سال مالی تعریف‌شده هزینه شود که احتمالاً این سال مالی تا پایان شهریورماه را در بر بگیرد.

زمانی با بیان اینکه به محض تأمین اعتبار، تبادل موافقت‌نامه و تخصیص این اعتبارات پرداخت می‌شود، ادامه داد: بر اساس قانون در مواردی که روستایی به شهر الحاق می‌شود همچنان ضوابط طرح هادی تا زمانی که طرح تفضیلی این روستاها توسط اداره کل راه و شهرسازی مطالعه و تصویب شود بر آن روستا حاکم خواهد بود، اما از‌آنجایی‌که در شهر همدان مطالعات طرح تفضیلی جدید در دست اقدام است، یقیناً شامل این روستاها نیز خواهد شد.

معاون عمرانی شهرداری همدان نیز با بیان اینکه هنوز مبادله موافقت‌نامه این اعتبارات توسط استان با شهرداری صورت نپذیرفته، اظهار کرد: البته وعده پرداخت دو میلیارد تومان اعتبار از سوی شورای برنامه‌ریزی استان توسط فرمانداری به شهرداری در راستای بهبود ارائه خدمات در سه روستای الحاقی داده شده‌است.

عزیز یوسفی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر همدان وعده کرده که اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی این سه روستا را در بودجه 99 در نظر بگیرد، گفت: در خصوص اعتبار تخصیصی از سوی فرمانداری نیز منتظر هستیم در پی مبادله موافقت‌‌نامه ببینیم طبق مفاد سرفصل‌های پروژه‌ها در چه بخش‌های تعریف شده‌است.

وی با تأکید بر اینکه طبق سیاست شورا و شهرداری به مناطق سه و چهار که این روستاها را شامل می‌شود نیز ابلاغ شده تا نیازمندی‌های روستاهای الحاقی را احصا کنند، اذعان کرد: در حوزه نیازمندی‌ها می‌توان پیش‌بینی‌ کرد که در این مناطق برای جمع‌آوری آب‌های سطحی، پیاده‌رو سازی، جدول‌گذاری و روکش آسفالت نیازمند اعتبار باشیم و جزء اولویت‌ها قرار گیرند، البته این پیش‌بینی‌ها فقط در حوزه عمرانی است و یقیناً در بخش‌های خدمات شهری و شهرسازی نیز نیازمند حمایت مالی هستیم.

مع‌الوصف؛ امید می‌رود تکلیف این اعتبار وعده داده شده طی روزهای آتی مشخص شود و در اختیار شهرداری قرار گیرد تا با صرف این اعتبار، حداقل بخشی از زیرساخت‌های لازم در این روستاها فراهم شود، چراکه این روستاها یقیناً در بخش‌های مختلف زیرساختی اعم از مبلمان شهری، ایجاد فضای سبز، تعریض معابر، اختصاص فضاهای فرهنگی و ورزشی و غیره نیازمند تخصیص اعتباراتی بیش‌ازاین مبالغ جزئی هستند؛ البته دراین‌بین انتظار می‌رود نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز همانطور که برای الحاق این روستاها به شهر تلاش می‌کردند در حوزه ساماندهی زیرساخت‌های این روستاها نیز از طریق جذب اعتبارات ملی پیشگام باشند، زیرا اعتبارات دو میلیارد تومانی و منابع داخلی شهرداری بنا به محدودیت منابع و نوسان قیمت حاکم بر جامعه نمی‌تواند علاج درد باشد و حتی در صورت تزریق این میزان اعتبار نیز نمی‌توان از شهرداری انتظار شق‌القمر داشت.

شناسه خبر 16033