شناسه خبر:16647
1398/11/1 09:44:02

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره تبلیغات اسلامی همدان با تأکید بر اینکه باید شیوه تبلیغ و مناظره را یاد گرفت، گفت: مهارت و شیوه مناظره و بهره‌گیری از زبان هنر را باید آموخت و با آن زبان وارد شد، درحالی ‌که آن را فرا نگرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام داوود عباسی روز گذشته طی همایش دانش‌افزایی معارف فاطمی در همدان اظهار کرد: امروز عرصه تبلیغ بسیار گسترده بوده و باید آن را به نحو احسن انجام دهیم که لازمه‌‌اش داشتن علم و دانش است.

وی با تأکید بر اینکه باید معارف دینی را با زبان هنر برای مردم بیان کرد، گفت: عرصه هنر بسیار پُراهمیت بوده و مهارت تبلیغ با زبان هنر باید مورد توجه باشد.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی همدان خاطرنشان کرد: هرچند مهارت تبلیغ چهره به چهره مؤثر است و در گذشته مورد توجه بوده که لازمه آن سخنوری است، اما امروز این عرصه تغییرات جدی یافته و مبلغ به مهارت‌های گسترده نیاز دارد که یکی از آن‌ها مبحث هنر است.

وی با اشاره به وصف مقام معظم رهبری از «قیصر امین‌پور»، گفت: ایشان به‌عنوان یک شاعر انقلابی مسلط به هنر چنان اهمیت و ارزش داشت که رهبری در مورد او جملات پُرمحتوایی بیان کردند، درحالی ‌که ما به‌راحتی از کنار هنر عبور می‌کنیم.

عباسی با بیان اینکه جمعی از هنرمندان دلسوز انقلاب «جشنواره عمار» را راه‌اندازی کردند که اقدامی بسیار ارزشمند است، افزود: این مجموعه در زمینه فعالیت‌های انقلابی اقدامات ارزشمندی در حد وسع و توان مقابل سینمای پُر از فساد آمریکا داشته ‌است.

وی با اشاره به اثرگذاری سریال‌های مذهبی مانند «امام علی (ع)» به‌واسطه آمیختگی با زبان هنر، تأکید کرد: متأسفانه امروزه فیلم‌های هالیوودی ذهن و فکر برخی نوجوانان را تسخیر می‌کند، این فیلم‌ها با بهره‌گیری از زبان هنر فکر و ذهن فرزندان ما را به سمت نابودی می‌برند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره تبلیغات اسلامی همدان با اشاره به اینکه ما از زبان هنر فاصله داریم و حتی بسیاری از بزرگان نیز به این مسئله توجهی ندارند، گفت: باید سعی کنیم در کنار مهارت گذشته که تبلیغ به‌صورت چهره به چهره بود، با زبان امروز با کودکان و نوجوانان صحبت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید شیوه تبلیغ و مناظره را یاد گرفت، خاطرنشان کرد: مهارت و شیوه مناظره را باید آموخت و با آن زبان وارد شد، درحالی ‌که آن را فرا نگرفته‌ایم.

عباسی با اشاره به اینکه ایام دهه فجر نزدیک است خانواده‌ها را با فیلم‌های جشنواره عمار که بسیار ارزشی هستند درگیر کنیم، افزود: فیلم «شیار 143» خانم آبیار چنان روی خانواده‌ها تأثیر گذاشت که شاید کار کردن با سایر امکانات در این زمینه‌ چندان اثرگذار نباشد.

وی با بیان اینکه در فضای گفت‌وگو سعی کنیم چنین فیلم‌هایی را به مردم معرفی کنیم، خطاب به جمع حاضر تأکید کرد: در کارهای تبلیغی ساعاتی را برای پخش فیلم‌های ارزشی اختصاص دهید.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره تبلیغات اسلامی همدان با بیان اینکه جبهه حق و باطل وجود دارد و جبهه باطل از تمام مهارت‌ها استفاده می‌کند، گفت: برای ترویج فرهنگ فاطمی و مقاومت در سیره سردار قاسم سلیمانی باید به تمام مهارت‌ها مجهز شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران همدان اظهار کرد: عمده‌ترین فعالیتی که مبلغان باید در زمینه فاطمی داشته باشند، این است که همسو با حوزه‌های علمیه خواهران الگوی جامع و کاملی را از حضرت فاطمه (س) به نسل امروز معرفی کنند.

ام‌کلثوم امیدی با بیان اینکه باید حضرت زهرا (س) را به‌عنوان الگو به جامعه معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: کار مبلغان در معرفی الگو باید ویژه باشد،‌ بنابراین باید الگوی رفتاری جامع و عملکردی دخت نبی مکرم اسلام (ص) را به جامعه ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه باید الگوی جامع دینی از یک زن مسلمان در مشارکت‌ها و فعالیت‌های اجتماعی به زنان جامعه امروز معرفی کرد، افزود: همه ما به حرف می‌گوییم حضرت زهرا (س) الگوی ماست، اما اینکه چقدر به‌صورت کاربردی از آ ن الگو استفاده کرده‌ایم، جای سؤال است.

این مقام مسئول با بیان اینکه امروز الگوی ما متأسفانه حاشیه‌ای و کلیشه‌ای شده و الگوی عملکردی و کاربردی از حضرت فاطمه زهرا (س) در جامعه نداریم، خاطرنشان کرد: این مسئله باعث شده جوان امروز مبلغ را مورد خطاب قرار دهد و بگوید چرا آن حضرت برای ما الگوست، اما معاصرسازی نمی‌شود؟

امیدی با بیان اینکه شبهه‌ای که امروز مطرح می‌شود مسئله معاصرسازی است، گفت: یعنی اینکه مقام حضرت زهرا (س) را در حد انسان خاکی و زمینی ببینیم، می‌خواهند یک مبلغ فاکتور قداست و عصمت را از آن حضرت گرفته و به جوان معرفی کند، چیزی که دشمن در حوزه مسائل فاطمی روی آن کار می‌کند.

وی افزود: اینکه مبلغ چطور می‌تواند مسئله شبهات را که در فضای مجازی رواج پیدا دارد، حل کند، حائز اهمیت است.

مدیر حوزه علمیه خواهران همدان تأکید کرد: ما در مبحث دوم الگوسازی، چیستی الگو را به نسل جوان خوب معرفی نکردیم؛ درحالی‌ که شخصیت آن حضرت را به‌عنوان اسوه خوب معرفی کرده‌ایم.

      الگوی جامع، کاربردی و علمی از حضرت زهرا (س) معرفی نکرده‌ایم

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه الگوی جامع، کاربردی و علمی از حضرت زهرا (س) معرفی نکرده‌ایم، گفت: موضوع الگو نیاز بشری و فطری انسان بوده، چراکه بشر کمال‌گرا و تعامل‌طلب است.

امیدی با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) دوبار خدمت پیامبر (ص) رسیدند و درخواست کنیزی را داشتند، اظهار کرد: آن حضرت وقتی بار نخست درخواست کردند برای پیامبر گرامی اسلام مقدور نبود که کنیزی در اختیار قرار دهند، بنابراین به ایشان در قبال آن ذکر تسبیحات اربعه را یاد دادند و فرمودند هرگاه از کار خسته شدی، این ذکر را بگو.

وی با بیان اینکه هم درخواست حضرت زهرا (س) و هم ذکری که پیامبر (ص) فرمودند پیام دارد، تأکید کرد: درخواست حضرت زهرا (س) به معنی خستگی از کار منزل نبود، بلکه آزادسازی وقت بوده تا به عبادتش برسد و پیامبر نیز ذکری را به ایشان یاد می‌دهد.

مدیر حوزه علمیه خواهران همدان با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در درخواست مذکور به اصل اساسی در زندگی اشاره دارند و آن موضوع عبادت، پرستش و بندگی است، اذعان کرد: ذکر تسبیحات حضرت زهرا (س) ازلحاظ کمیت بسیار کم است، اما ازنظر کیفیت بالا بوده و روایاتی وجود دارد که اگر بعد از هر نمازی این ذکر گفته شود، ثواب هزار رکعت نماز را دارد.

      یک مبلغ باید الگوی کاربردی به زن مسلمان نشان دهد

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یک مبلغ باید الگوی کاربردی به زن مسلمان نشان دهد، افزود: رفتار حضرت زهرا (س) یک معیار شاخص را نشان می‌دهد که اگر برخی می‌گویند کارهای منزل اجازه عبادت را به آن‌ها نمی‌دهد، الگویی مانند آن حضرت معرفی شود.

امیدی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود الگوی رفتاری حضرت فاطمه (س) در جامعه شکل گیرد، این است که معیارها و شاخص‌های زندگی آن حضرت برای نسل جوان بازگو شود؛ دراین‌بین هیچ نیازی نیست معاصرسازی صورت گیرد و از قداست آن حضرت فاکتور گرفته شود.

وی تأکید کرد: در زمان حضرت زهرا (س) افرادی که با پذیرش قداست آن حضرت به ایشان نزدیک شدند، در تمام زمینه‌ها رشد کردند؛ البته برخی هم خواستند قداست و عصمت ایشان را به حاشیه ببرند که هرگز موفق نشدند.

مدیر حوزه علمیه خواهران همدان در ادامه با بیان اینکه در درخواست دوم پیامبر گرامی اسلام فضه را به‌عنوان کنیز به حضرت زهرا (س) می‌بخشند، گفت: وجود فضه در کنار حضرت زهرا (س) می‌تواند معیاری برای زن مسلمان امروز باشد و این اقدام یک پیام دارد.

امیدی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) با کنیز تقسیم کار کرد که یک روز ایشان کارهای منزل را انجام دهند و روز دیگر فضه، خاطرنشان کرد: رفتار حضرت زهرا (س) چهار پیام را به ما منتقل می‌کند که شامل عبادت، توجه به نقش مادری و همسری و برنامه‌ریزی در زندگی است.

      اصل اساسی یک زن باید عبادت باشد

وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) پیامی دادند و آن این است که اصل اساسی یک زن باید عبادت باشد، گفت: فرزندان بهترین الگو را در این زمینه مادران می‌دانند که باید مورد توجه باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان با تأکید بر اینکه نباید نگاه سطحی به حضرت زهرا (س) داشت بلکه به نگاه دقیق و موشکافانه نیاز داریم، افزود: نقش مادری قابل معاوضه نیست و حضرت زهرا (س) آن را در اولویت خود قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه اغلب زنان جامعه ما الگوی همسری و مادری را اولویت خود قرار نمی‌دهند و کار در بیرون از منزل اولویت آن‌هاست، گفت: مقام معظم رهبری به مسئله افزایش جمعیت اشاره دارند، درصورتی ‌که امروز تک‌فرزندی رایج شده است.

      فاطمه‌شناسی نباید به یک نشست محدود شود

امیدی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) در سن کم فرزندانی داشتند که به تربیت آن‌ها می‌پرداختند و یک الگو بودند، افزود: ایشان برنامه‌ریزی در خودسازی داشتند.

وی با بیان اینکه امروز فناوری وقت ما را آزاد کرده اما برنامه‌ریزی نداریم و فضای مجازی الگوی زنان جامعه ما شده است، خاطرنشان کرد: امسال ارتقای سطح علمی، مهارتی و دانشی مبلغان مورد توجه است، چراکه ما دیگر نیازی به مبلغ عمومی نداریم؛ چون نمی‌توان تنها این رسالت را در جامعه داشت، بلکه در عرصه‌های مختلف نیاز به تخصص است.

مدیر حوزه علمیه خواهران همدان با بیان اینکه باید حضرت زهرا (س) را به‌عنوان ابرالگو معرفی کرد و مادران را از دست فضای مجازی و خوراک‌های دشمنان نجات داد، گفت: تمام تلاش و توان خود را به‌کار خواهیم گرفت تا مبلغان از حیث مهارتی و دانشی رشد پیدا کنند.

وی بیان کرد: از دل مبلغان باید افرادی پرورش یابند که حضرت زهرا (س) را به‌عنوان یک ابرالگو معرفی کنند و فاطمه‌شناسی تنها به یک نشست محدود نشود.

شناسه خبر 16647