شناسه خبر:19973
1399/2/1 23:27:23
نماینده کنسرسیوم سرمایه‌گذار پروژه میدان تره‌بار همدان:

مدیران همدانی فرق بین پیمانکار و سرمایه‌گذار را نمی‌دانند

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: نماینده کنسرسیوم سرمایه‌گذاری پروژه میدان تره‌بار همدان با تأکید بر اینکه ما پیمانکار نیستیم، گفت: متأسفانه مدیران همدانی تفاوت بین سرمایه‌گذار و پیمانکار را نمی‌دانند.

همان‌طور که در شمارگان قبلی عنوان شد، پروژه میدان تره‌بار جدید همدان ازجمله پروژه‌های است که پس از گذشت تقریباً هفت سال از کلنگ‌زنی، پیشرفت پنج‌درصدی را تجربه کرده و این درحالی است که طی این سال‌ها بارها پیگیر مشکلات و موانع پیش روی این سرمایه‌گذاری برآمدیم؛ به‌گونه‌ای که در واکنش به این پیگیری‌ها مسائلی مانند نبود زیرساخت‌هایی همچون راه دسترسی، زمان‌بر بودن تهیه نقشه و فراهم نبودن مفاد ذکرشده در قرارداد، همواره مورد انتقاد سرمایه‌گذار بوده است. اما طی چندماه گذشته به گفته اعضای شورای اسلامی شهر همدان، شهردار و همچنین فرماندار، گویا این مشکلات و موانع از پیش روی فعالیت سرمایه‌گذار برداشته ‌شده و در گزارشی که اخیراً به این مسئله پرداخته شد، فرماندار همدان از روند پیشرفت پروژه گلایه کرد و گفت: درصورت عدم پیشرفت مطلوب تا خردادماه، اقدام به خلع ید سرمایه‌گذار خواهد کرد و حتی وی را ملزم به پرداخت خسارت می‌کند؛ بر این اساس طی پیگیری نماینده جدید کنسرسیوم در واکنش به مطالب عنوان‌شده، بر آن شدیم تا این فرصت را در اختیار وی قرار دهیم. بنابراین در ادامه گفت‌وگو با سیدصدرالدین مؤذن، نماینده کنسرسیوم سرمایه‌گذار را خواهید خواند:

نماینده کنسرسیوم سرمایه‌گذار میدان تره‌بار همدان با بیان اینکه در بدو امر می‌بایست سرمایه‌گذاری متناسب با ظرفیت پروژه انجام می‌شد، گفت: حال آنکه از ابتدا ضعف‌هایی در زیرساخت‌های مورد نیاز وجود داشت، اما آنچه امروز ملاک عمل برای ارائه گزارش بوده، خروجی حاصل از پروژه است.

سیدصدرالدین مؤذن با احصای این مشکلات، افزود: حتی مالکیت زمینی که در اختیار ما قرار گرفته، همچنان با مشکل روبه‌رو است.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات این‌چنینی سرعت کار را کاهش می‌دهد، اذعان کرد: این درحالی بوده که مهم‌ترین مسئله در بحث سرمایه‌گذاری، شفافیت موضوع است.

مؤذن با اشاره به اینکه از طرفی هنوز مدیران همدانی تفاوت بین پیمانکار و سرمایه‌گذار را درک نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: درواقع این عزیزان سرمایه‌گذار را پیمانکار تلقی می‌کنند.

وی عنوان کرد: جالب‌تر اینکه آقایان خود را کارفرما تلقی می‌کنند، حال آنکه در این پروژه ما با مدیران شهرستانی شریک در سرمایه‌گذاری هستیم.

مؤذن افزود: حال آنکه در سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار و یا تأمین‌کننده مالی باید بتواند نسبت به نتیجه کار اقتصادی و بازگشت سرمایه خود اطمینان حاصل کند، چراکه ما مؤسسه خیریه نیستیم.

نماینده کنسرسیوم پروژه میدان تره‌بار همدان با بیان اینکه به قول معروف پیمانکار با بهشت و جهنم کار ندارد و تنها طبق قراردادی که با سرمایه‌گذار می‌بندد کار کرده و به ازای آن هزینه دریافت می‌کند، عنوان کرد: اما سرمایه‌گذار وقتی پروژه را تعریف کرده و برای آن منابع تعریف می‌کند، برای وی موضوع بازگشت سرمایه (امنیت سرمایه‌گذاری) و سود حاصله از اهمیت بالایی برخوردار است.

مؤذن با تأکید بر اینکه مدیران متأسفانه ما را با دید پیمانکار نگاه کرده و انتظار دارند بدون درنظر گرفتن نتیجه کار نسبت به ادامه پروژه و اتمام آن اقدام کنیم و این رویکرد در جلسات نیز دیده می‌شود، ابراز کرد: این درحالی است که هنوز بازار هدف ما برای ادامه کار مشخص نیست.

وی با بیان اینکه برای ما هنوز مشخص نیست که پروژه را برای چه کسی و یا چه گروهی انجام خواهیم داد و این مسئله در کلیه جلسات مغفول مانده است، تأکید کرد: درواقع خواسته این است که طرف حساب ما مشخص شود؛ آیا طبق فراخوانی که از سوی شهرداری با عنوان سامان‌دهی میدان تره‌بار قدیم برای اجرای این پروژه داده شد، وی طرف حساب ما بوده و یا گروه دیگری؟

مؤذن با بیان اینکه بعد از سه سال پیگیری همچنان بخشی از مشکلات مرتبط با سند مالکیت اراضی پروژه با مشکل روبه‌رو است، اذعان کرد: دیگر مشکل زیرساختی یعنی نبود راه دسترسی نیز طی سال جاری یعنی آخرین سال قرارداد مشارکت، به‌تازگی در فرآیند حل قرار گرفته و عنوان می‌شود که بودجه خاصی به آن اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه یک ذهنیت غلط در بین دوستان به‌وجود آمده مبنی بر اینکه سرمایه‌گذار به دنبال تأمین مالی پروژه از محل پیش‌فروش غرفه‌ها است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که تنها خواسته ما مشخص شدن بازار هدف بوده، یعنی چه کسی قرار است از این میدان ساخته‌شده بهره‌برداری کند؟

نماینده کنسرسیوم پروژه میدان تره‌بار همدان با بیان اینکه تنها در گفتار عنوان می‌شود که در مرحله نخست غرفه‌داران قدیم میدان تره‌بار قرار است نسبت به استقرار در این فضا اقدام کنند، اظهار کرد: بنابراین ما معتقدیم طبق آیین‌نامه تنظیم‌شده که فرآیند تنظیم آن بیش از یک سال طول کشید، برای تهاتر طبق قرارداد اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه 125 میلیارد تومانی با سهم 75 درصدی سرمایه‌گذار طی این سال‌ها و طولانی شدن فرآیند تصمیم‌سازی‌ها در استان به بیش از 400 میلیارد تومان رسیده است، گفت: ما خواهان آن هستیم که طبق آیین‌نامه فروش، مدیران نسبت به دعوت از غرفه‌داران برای اعلام سفارش اقدام کنند تا ما بتوانیم طبق نیاز فرآیند پروژه را دنبال کنیم.

نماینده کنسرسیوم پروژه میدان تره‌بار همدان با بیان اینکه به‌هیچ‌عنوان قصد ما پیش‌فروش و یا گرفتن هزینه از غرفه‌داران نیست، تأکید کرد: از آنجایی که این میدان متناسب با آخرین استانداردهای روز دنیا در این بخش ساخته می‌شود، می‌بایست بازار هدف و تقاضای ما با هزینه‌کرد چند صد میلیارد تومانی، مشخص باشد.

مؤذن ادامه داد: حال آنکه مدیران همدانی انتظار دارند بدون مشخص شدن این فرآیند، ما کارمان را تا حداقل 50 درصد انجام دهیم، اما در قرارداد مشارکت، شهرداری خود را متعهد و ملزم به تضمین نمی‌داند.

وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون مدیران زیر بار نرفته و ‌می‌خواهند با جوسازی و فرافکنی مشکل را به گردن سرمایه‌گذار بیندازند، اذعان کرد: اصرار ما بر این موضوع از آنجا نشأت می‌گیرد که می‌خواهیم غرفه‌داری که به‌ازای غرفه قدیمی خود نسبت به تهاتر اقدام می‌کند، بداند که پس از تکمیل این میدان دیگر اجازه فعالیت در غرفه قدیم خود را نخواهد داشت و به‌نوعی ابلاغ قانونی به اوست؛ البته طی این مدت یقیناً از فعالیت وی در غرفه قدیمی جلوگیری به‌عمل نخواهد آمد.

مؤذن با بیان اینکه بازار هدف این پروژه خاص بوده و نمی‌توان همچون یک انبوه‌ساز نسبت به ساخت آن اقدام و سپس برای نحوه فروشش تصمیم‌سازی کرد، گفت: ما به مدیران تعهدی در جلسات دی‌ و یا بهمن‌ماه مبنی بر ادامه کار بدون فراهم بودن این زیرساخت‌ها ندادیم و آنچه عنوان می‌شود، ساخته‌وپرداخته خود آن‌ها است.

وی با بیان اینکه ضمن احترامی که برای مدیران همدانی قائل هستیم نمی‌توانند برای ما در قالب کارفرما تعیین تکلیف کنند، افزود: جالب است که کل سهم این عزیزان 25 درصد و سهم ما به‌عنوان سرمایه‌گذار 75 درصد است، بنابراین ما شریک سرمایه‌گذاری باهم محسوب شده و آن‌ها نمی‌توانند نسبت به خلع ید ما اقدام کنند.

نماینده کنسرسیوم سرمایه‌گذار میدان تره‌بار همدان با تصریح بر اینکه این عزیزان می‌بایست متناسب با اندازه سهمشان اظهار نظر کنند و رویکردهای این‌چنینی به‌هیچ‌وجه با فرآیند مباحث اقتصادی و حقوقی سازگار نیست، گفت: آنچه ما مطالبه می‌کنیم، خواسته غیر منطقی‌ای نیست.

وی با اشاره به اینکه در گزارش اخیر بحث بدهی 15 میلیارد تومانی ما به پیمانکار مطرح شده بود، اظهار کرد: به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نیست، یقیناً آنچه به‌عنوان صورت‌وضعیت از سوی پیمانکار ارائه می‌شود، با آنچه بین پیمانکار و سرمایه‌گذار مطرح بوده، متفاوت است؛ از طرفی طی این مدت بیش از چهار میلیارد تومان طبق قرارداد به پیمانکار پرداخت شده، وی حتی به بخشی از تعهدات خود هنوز عمل نکرده، زیرا قرار بود دو لاین از غرفه‌ها تکمیل شود، اما بخشی از پول برای راه‌سازی و غیره هزینه شده است.

نماینده کنسرسیوم پروژه میدان تره‌بار همدان با بیان اینکه یقیناً با نماینده پیمانکار نسبت به مباحث عنوان‌شده برخوردار خواهیم کرد، گفت: در کجای دنیا پیمانکاری را پیدا می‌کنید که بدون دریافت پول کار انجام دهد؟

مؤذن در پاسخ به این سؤال که آیا به هنگام عقد قرارداد نسبت به شفافیت این مباحث حساس هستید؟ افزود: معمولاً در بحث سرمایه‌گذاری همواره حسن ظن وجود دارد و ما نیز از آنجایی که شهرداری به‌عنوان یک نهاد شبه‌دولتی نسبت به فراخوان اقدام کرده بود، به‌هیچ‌وجه فکر نمی‌کردیم که حتی زمین‌های درنظر گرفته‌شده نیز به‌لحاظ مالکیت مشکل داشته باشند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر کشاورزان منطقه اراضی اطراف راه دسترسی فعلی را نیز شخم زده‌اند، گفت: تصور کنید ما با این زیرساخت ده‌ها میلیارد تومان در محل پروژه هزینه می‌کردیم و همچنان این پروژه امکان بهره‌برداری نداشت و سرمایه بلااستفاده در محل رسوب می‌شد.

شناسه خبر 19973