شناسه خبر:20184
1399/2/5 18:11:49

در تاریخ ایران اسلامی برگه‌های سیاهی از عملکرد اجنبی‌ها به‌ویژه آمریکا موجود است. گستاخی‌ها و هتاکی‌های دولت‌های اروپایی و بعدها نقش مداخله‌جویانه آمریکا پس از جنگ جهانی دوم در صحنه ایران اسلامی، از مصادیق سوء رفتار این دولت یاغی است. دشمنی‌های برزمین‌مانده‌ای که هم‌اکنون آثار آن می‌تواند مبنای بسیاری از حساب‌وکتاب‌های دنبال‌نشده باشد؛ از طرح‌های اقتصادی ملیسپو آمریکایی گرفته تا اسناد لورفته جاسوس‌خانه آمریکا در تهران که به حقیقت مطالعه این اسناد چهره کریه و مشمئزکننده آمریکا را نشان می‌دهد.

دست آخر این دشمنی‌ها شهادت فرمانده دلیر حاج‌قاسم سلیمانی و دشمنی متداوم و علنی با مردم و مدافعان سلامت حول بیماری کرونا بود.

تسخیر سفارت آمریکا که امام خمینی (ر]ه) از آن به‌عنوان انقلاب دوم یاد کرد، منجر به شکسته شدن هیمنه آمریکا در عرصه داخلی و بین‌الملل بود. ناگفته‌های بسیاری از سفارت آمریکا باقی است که متأسفانه با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته پیرامون این اسناد، افکار عمومی به‌ویژه نسل جوان چندان آشنا به آن نیست؛ اسناد لانه جاسوسی آمریکا که در 60 جلد کتاب گردآوری و چاپ شده، هنوز مورد توجه جدی دستگاه آموزش و نهادهای فرهنگی قرار نگرفته است.

به دنبال واقعه سفارت، آمریکا تصمیم به آزادی جاسوسان گروگان با طراحی یک عملیات پیچیده و فوری گرفت. این عملیات می‌بایست حیثیت و قدرت آمریکا را به رخ می‌کشید؛ عملیات دلتا در پنج اردیبهشت‌ماه 1359که به همان واقعه طبس مشهور است، با هدف آزاد کردن گروگان‌های این کشور که در سفارت آمریکا در تهران تحت مراقبت بودند، در صحرای طبس رقم خورد. (قرار بود این نیروها از طبس با هلیکوپتر به سوی تهران حرکت و در ورزشگاه امجدیه (شهیدشیرودی) فرود آیند و سپس با لباس مبدل، به سفارت آمریکا در تهران حمله کرده و گروگان‌ها را آزاد کنند. طبق این نقشه آنان پس از پایان فعالیتشان، از همین راه به طبس رفته و از آنجا با هواپیما از ایران خارج می‌شدند)، اما این عملیات بدون اطلاع انقلابیون در همان ابتدا بر اثر طوفان شن و عدم دید کافی حین جابه‌جایی یک هلیکوپتر و یک هواپیمای هرکولوس منجر به برخورد، آتش گرفتن و کشته شدن هشت آمریکایی شد. عملیاتی که بارها در خارج از کشور شبیه‌سازی و با رصد دقیق منطقه دنبال شده بود، افتضاحی به‌بار آورد که حتی سایر کشورها همچون شوروی و لیبی خواستار خروج آمریکا از سازمان ملل شدند.

این حادثه بزرگ درس‌ها و عبرت‌های نهفته‌ای درخود دارد که نمی‌بایست به فراموشی سپرده شود. از مهم‌ترین‌های این حادثه فرو ریختن قدرت استکباری بود که در برابر مقاومت ملت انقلابی درمانده شد. «اِن تنصروا... ینصرکم». ملت و رهبری که نیتش احیای اسلام و قدم برداشتن برای پروردگار بود، شمولیت یاری یافت و به تعبیر امام (ره) این شن‌ها مأمور خدا بودند... این واقعه نخستین و آخرین تحقق وعده الهی نبوده و صحنه‌های بسیاری از آن به یادگار مانده است. ملتی که با وجود تهدیدها و فشارها در منظومه ایمان خود، معتقد بر ایفای حق و مبارزه با جبهه ظلم به‌خاطر خداست و با ثبات در جهاد، مقاومت و صبر، امیدوار به تحقق وعده‌های الهی است، پروردگار هم او را همچون واقعه طبس نصرت و یاری خواهد داد. انشاءالله

 

بهزاد دانشفر

 

شناسه خبر 20184