شناسه خبر:26720
1399/5/23 06:12:36

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی مهوش :فرماندار همدان از برگزاری جلسه با حضور مدیرعامل و نمایندگان کنسرسیوم شهرداری و هیئت‌امنای میدان بار فعلی و رئیس شورا خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد قیمت غرفه‌های فعلی و جدید توسط هیئت کارشناسی زیر نظر مقام قضائی تعیین شود.

از شما چه پنهان خیلی اهل بیان مطلب کلیشه‌ای نیستم، اما به‌هرحال چیزهایی می‌نویسم که به قول برخی از دوستان می‌توان از آن به‌عنوان حرف حساب یاد کرد.

شما که غریبه نیستید، حالا که گزارش صحن شورای اسلامی شهر همدان درخصوص پروژه میدان تره‌بار را شنیدم و خواندم، باید بگویم حکایت این شهر همان بوده که می‌گفتند «خانه از پای‌بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است!»

نمی‌خواهم پایم را از دایره انصاف خارج بگذارم، اما یکی بیاید بگوید خیلی از این پروژه‌های ریزودرشتی که امروز یقه شهر را گرفته، محصول مشترک شورا و شهرداری و به طریق اولی مدیریت ارشد استان در یک مقطع زمانی است که بدون رعایت ضوابط و تنها با شعار فرش قرمز آغاز شده و امروز در نبود نظارت و مدیریت درست، به یک معضل برای مدیریت شهر و حتی استان بدل شده است.

الآن باید بگویم چه بر سر این شهر و مدیریت آن آمده که بعد از گذشت به قول خودشان پنج سال و به زعم ما چیزی بیش از هفت سال، در یک پروژه تأثیرگذار شهری (میدان تره‌بار) باید تنها شاهد پیشرفت 6 درصدی باشیم؟!

مقصر کیست؟ «خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج» به تعبیر دیگری خشت مدیریت شهری همدان در جذب سرمایه‌گذار کج گذاشته ‌شده است؛ افسار این شهر دست همه بوده و دست هیچ‌کس نبوده، مگر سرانجام پروژه کارخانه سیمان اکباتان را ندیدیم و یا پروژه نیمه‌تمام بازار بزرگ سینا را درک نکرده‌ایم؟ البته بگذریم از دشواری‌هایی که برای به سرانجام رساندن پروژه عصر طلایی آن‌هم به‌صورت نیم‌بند پس از گذشت یک دهه کشیدیم و این‌بار نمونه جالب‌تر آن را در پروژه میدان تره‌بار شاهد هستیم، به‌طوری که در پس ناآگاهی برخی از دوستان، پروژه‌ای که قرار بود چند صد میلیارد تومان سرمایه برای شهر همدان آورده داشته باشد، امروز با بالا آوردن 15 میلیارد تومان قرض به پیمانکار، پیشرفتی کمتر از تعداد انگشتان دست را دارا است و به گفته شورانشینان سرمایه‌گذار حتی توان مالی ادامه کار را نداشته و به دنبال دریافت ضمانت از شهرداری برای پیش‌خرید غرفه‌‌ها است و جالب‌تر اینکه پس از گذشت سال‌ها از آغاز عملیات اجرایی پروژه و درعین‌حال هدررفت سرمایه‌های شهر، به‌تازگی یکی از اعضای محترم شورا به جانمایی پروژه خُرده گرفته و خواهان توجه به این مسئله است!

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص رویکرد مدیریت ارشد شهرستان در مواجه با این پروژه گفت‌وگویی را با حسین افشاری، فرماندار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار همدان با بیان اینکه دوشنبه هفته گذشته با دعوت از مدیرعامل و اعضای کنسرسیوم سرمایه‌گذار پروژه میدان تره‌بار جلسه‌ای با حضور شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر همدان و اعضای هیئت‌امنای میدان تره‌بار فعلی برگزار کردیم، گفت: در این جلسه شرایط طرفین و نیز کوتاهی‌هایی که در روند کار شاهد بوده‌ایم و درعین‌حال آخرین وضعیت پیشرفت پروژه شرح داده شد.

حسین افشاری افزود: علاوه‌بر این در جلسه صراحتاً به ‌مرور مجدد قراردادی که در تاریخ آذرماه سال 95 بین شهرداری و کنسرسیوم منعقد شده و براساس آن می‌بایست این پروژه 42 ماه تکمیل و تحویل می‌شد، پرداختیم.

وی اشاره کرد: قرار است هیئت‌امنای میدان بار فعلی و نمایندگان کنسرسیوم و همچنین شهرداری یک‌بار دیگر درخصوص غرفه‌های درحال ساخت و شرایط آن متناسب با تقاضای میدان باری‌های فعلی باهم به یک جمع‌بندی برسند.

افشاری با بیان اینکه منطبق با خواسته کنسرسیوم اولویت درخصوص انتخاب سرمایه‌گذار برای ادامه کار به آن‌ها سپرده شد، عنوان کرد: از آنجایی که قیمت غرفه‌های میدان بار فعلی متناسب با مرور زمان افزایش یافته است و درعین‌حال قیمت تمام‌شده غرفه‌های میدان بار جدید نیز نسبت به برنامه‌ریزی سال 95 افزایش یافته، باید روند کار را به‌گونه‌ای پیش برد که بتوان لفظ پایاپای را برای آن به‌کار بست.

وی با بیان اینکه درخصوص قیمت‌گذاری غرفه‌های میدان بار جدید نیز مقرر شد یک هیئت کارشناسی مرکب از نمایندگان سه بخش ذی‌نفع (شهرداری، سرمایه‌گذار و میدان باری‌ها) و درعین‌حال مورد تأیید دستگاه قضا تشکیل شود تا درنهایت شرایط تهاتر فراهم شود.

فرماندارهمدان با تأکید بر اینکه دراین‌بین پولی ردوبدل نمی‌شود، ادامه داد: مابه‌التفاوت قیمت غرفه‌ها نیز به هنگام تحویل پرداخت می‌شود.

وی گفت: درخصوص دغدغه کنسرسیوم درباره امکان عدم استقبال از غرفه‌ها بعد از ساخت نیز به این نگرانی احترام گذاشته و هیئت‌امنای میدان بار فعلی با وجود همه نقدهای وارده بر فعالیت سرمایه‌گذار در تأخیر اجرا و عدم وفای به عهد، اعلام کردند حاضر هستند غرفه‌های فعلی را واگذار کرده و به غرفه‌های جدید نقل مکان کنند.

فرماندار خاطرنشان کرد: البته این موضوع منوط به آن شد که سرمایه‌گذار در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تحویل میدان بار جدید اقدام کند.

این مدیر ارشد شهرستان همدان با تأکید بر آنکه ترجیح ما بر این است که تکمیل‌کننده پروژه کنسرسیوم سرمایه‌گذار فعلی باشد، اذعان کرد: قرار است تا پایان هفته جاری توسط هیئت کارشناسی تقویم زمانی برای پروژه اعلام شود.

وی با تأکید بر اینکه تقاضامحور بودن ساخت غرفه‌ها بر مبنای خواسته غرفه‌داران میدان بار فعلی و به تفاهم رسیدن بر سر قیمت غرفه‌ها توسط هیئت کارشناسی اصلی‌ترین نتایج جلسه هفته قبل بود، ابراز کرد: با همه تفاسیر درصورت عدم همراهی کنسرسیوم با وجود فرصت‌های داده‌شده، در همان قرارداد قید شده است که می‌توانیم به‌عنوان آخرین اهرم نسبت به اعمال ماده 38 اقدام کنیم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، باید خطاب به شورانشینان و اظهارنظرکنندگان در جلسه اخیر صحن گفت: آیا شما به‌عنوان اعضای شورا از برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیستان در هفته پیشین با حضور فرماندار، مدیرعامل و اعضای کنسرسیوم و درعین‌حال شهردار و هیئت‌امنای میدان بار فعلی و تصمیم‌سازی‌های صورت‌گرفته بی‌اطلاعی هستید که یک‌صدا همگی خواهان خلع ید سرمایه‌گذار شده‌اید و یا اینکه بحث دیگری دراین‌بین مطرح است که امر مذکور شائبه‌هایی را به ذهن متبادر می‌کند و این درحالی است که شما به‌عنوان نمایندگان مردم باید دغدغه حل مشکل را داشته و به بهترین نحو در پی تعیین تکلیف پروژه باشید، زیرا این‌روزها به‌دلیل نابه‌سامانی در فضای اقتصادی یک روز تعلل در اجرای پروژه بار مالی مضاعفی را بر دوش شهر تحمیل می‌کند.

شناسه خبر 26720