شناسه خبر:29979
1399/7/20 10:34:51

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به قرار گرفتن در فصل پاییز و نگرانی مردم نسبت به سه بیماری کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی، تفاوت‌ها و شباهت‌های این سه بیماری را برشمرد و توصیه‌هایی به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها مطرح کرد.

هر ساله با آغاز فصل پاییز، کشور حدود چهارماه درگیر شیوع ویروس تنفسی آنفلوآنزا می‌شود که ممکن است گاهی منجر به فوت فرد مبتلا شود. ویروس تنفسی که یکی از قدیمی‌ترین ویروس‌های شناخته شده است.

از همان ابتدای پاندمی کووید -19، دغدغه مردم و نظام سلامت هم‌زمانی شیوع دو ویروس آنفولانزا و کرونا بود، چراکه افتراق این دو بیماری از روی علائم بالینی دشوار است و گاهی به دلیل شباهت‌هایی که وجود دارد نگرانی‌های عمیقی ایجاد می‌کند. در واقع اگرچه علائم در هر دو بیماری مشابه است اما تفاوت‌هایی هم دارد.

وجه مشترک همه پزشکان و دغدغه‌مندان عرصه سلامت این است که در دوره‌ای که در آن قرار داریم، مردم حتماً بیش از گذشته به دستورالعمل‌های محافظتی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات و محیط‌های سربسته توجه کنند تا بتوان این بیماری را مهار کرد و از شر این ویروس خلاص شد.

با این وصف آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با دکتر سید حمید هاشمی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در همین رابطه است که می‌آید:

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به قرار گرفتن در فصل پاییز و نگرانی مردم نسبت به سه بیماری کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی، تفاوت‌ها و شباهت‌های این سه بیماری را برشمرد و توصیه‌هایی به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها مطرح کرد.

دکتر سید حمید هاشمی عنوان کرد: ما هر سال از ابتدای پاییز، به طور معمول با سرماخوردگی مواجه هستیم، آنفولانزا هم در همه فصل‌ها وجود دارد اما به طور ویژه در اواخر پاییز و زمستان شایع می‌شود که علاوه بر این دو مورد، امسال شاهد شیوع بیماری کرونا نیز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه امکان این وجود دارد که هر شخصی هم‌زمان مبتلا به کرونا و آنفزولانزا شود، گفت: تشخیص این امر در مرحله اول دشوار است اما می‌توان با شناخت علائم هر یک از این بیماری‌ها در راستای درمان آن گام برداشت.

* شروع بیماری در آنفولانزا ناگهانی است

این متخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به تفاوت معمول این بیماری‌ها گفت: شروع بیماری در آنفولانزا ناگهانی است و بیمار روز و ساعت بیماری و اینکه چه زمانی دچار تب و لرز و سردرد شده است را می‌داند و می‌تواند به پزشک خود بگوید.

* در بیماری کرونا علائم در بیمار، تدریجی است

ادامه داد: در بیماری کرونا علائم در بیمار، تدریجی است به این صورت که ابتدا خفیف بوده و سپس شدید می‌شود. در سرماخوردگی نیز علائم ناگهانی نبوده و به مرور زمان تشدید می‌شود در حالی که در آنفولانزا وضعیت خاصی دارد.

وی اظهار کرد: علائم شایع در آنفولانزا سرفه‌های خشک و شدید، دردهای عضلانی شدید و گلو درد است و آب ریزش بینی و عطسه خیلی کم در این بیماری دیده می‌شود در کودکان هم اگرچه کم اما تهوع و اسهال نیز از علائم آنفولانزا است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه کرونا بیماری است که با شروع تدریجی خود را نشان می‌دهد و تب از علائم شایع آن است، افزود: سرفه‌های خشک و شدید، تنگی نفس هم‌زمان با آن یا بعد از آن در کرونا ویروس شایع بوده و در آنفولانزا تنگی‌نفس کمتر است، اما درد عضلانی، تهوع و اسهال نیز گاهی در کرونا وجود دارد و دیده می‌شود.

هاشمی ادامه داد: از دست دادن حس چشایی و بویایی در کرونا از موارد شایع بوده و یک تا چند هفته طول می‌کشد که شخص مبتلا بهبود پیدا کند، کما اینکه علائم بالینی عطسه و آب‌ریزش بینی در کرونا از موارد نادر است.

وی با اشاره به اینکه عطسه در سرماخوردگی از علائم بسیار شایع است، اذعان کرد: این در حالی است که این علائم در کرونا نادر بوده و در عین حال خستگی طولانی از چند روز تا چند هفته در کرونا شایع است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه مجموع تفاوت‌هایی که از نظر علائم بالینی بیمار وجود دارد همین مواردی است که عرض کردم، افزود: هر عطسه، سرفه یا آبریزش بینی را نمی‌توان کرونا تلقی کرد اما باید بسیار مراقب بود چراکه امکان ابتلای هم‌زمان به این سه بیماری وجود دارد ضمن اینکه می‌توان مورد چهارمی تحت عنوان حساسیت‌های فصلی را نیز می‌توان به این سه مورد (کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی) اضافه کرد.

*رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه پیشگیری آنفولانزا و کرونا

هاشمی در پاسخ به این سوال که با این توصیف چه توصیه‌هایی برای مردم دارید گفت: توصیه من است که مردم هشدار‌ها را برای کنترل بیماری کرونا جدی بگیرند و همان پروتکل‌ها و توصیه‌هایی که برای کرونا اعلام می‌شود و اتفاقا برای پیشگیری از آنفولانزا هم هست رعایت کنند.

وی تاکید کرد: اگر کووید 19 مهار شود، آنفولانزا هم مهار می‌شود چراکه پروتکل‌های بهداشتی در پیگیری و عدم ابتلا به بیماری مهم است، ضمن اینکه هم‌زمانی ابتلا به این دو بیماری با یکدیگر خطرناک بوده و شدت مرگ و بستری را افزایش می‌دهد.

*واکسن آنفولانزا

این پزشک متخصص در پایان سخنان با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی، متذکر شد: افرادی که بیماری زمینه‌ای و ضعف ایمنی دارند بدنشان بیشتر در معرض آسیب است و توصیه‌شده که در نخستین فرصت به یکی از مراکز بهداشتی برای دریافت واکسن آنفولانزا مراجعه کنند تا از خطری که آن‌ها را تهدید می‌کند مصون بمانند. ابتلا به کرونا را جدی بگیرید و پروتکل‌ها را رعایت کنید.

شناسه خبر 29979