شناسه خبر:33369
1399/9/20 10:07:13

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: جامعه معلولان حق و حقوقی دارند و شهروند این جامعه هستند و نباید با چشم ترحم به آنان نگاه کنیم، بلکه باید خدمت به آنان را وظیفه خود بدانیم و در رفع مشکلاتشان تلاش کنیم.

بهمن مرادنیا صبح روز چهارشنبه در نشست صمیمانه با نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت استان کردستان اظهار کرد: ما مدعی نیستیم که می‌توانیم مشکلات جامعه معلولین را کامل حل کنیم، اما تا آنجایی که توانسته‌ایم، تلاش کرده تا بخشی از آن‌ها را رفع کنیم و با انتصاب مشاور معلولین ارتباط خوبی با این قشر گرفته‌ایم.

وی افزود: آنچه که باید فرمانداران به‌عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان‌ها به آن توجه کنند، انتخاب مشاور از جامعه معلولان است تا بتوانند مشکلات این قشر را از طریق آنان دریافت کنند.

استاندار کردستان ادامه داد: دغدغه و مشکلات این قشر باید توسط تمام مسئولان رسمی شناخته شود و رسانه‌ها و صداوسیما نیز در راستای بیان مشکلات این قشر تلاش کنند.

مرادنیا یادآور شد: در بحث مناسب‌سازی شهرها باید با شهرداری‌ها هماهنگ شد و زمینه‌ای فراهم شود که اگر هر معلولی خواست، بتواند به‌راحتی در سطح جامعه تردد کند و این عزتی است که به این جامعه باید داده شود.

وی بیان کرد: دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها باید در سطح استان تمام خدمات رفاهی را برای جامعه معلولان فراهم کنند تا به‌راحتی بتوانند از خدماتی که نیاز دارند، بهره بگیرند.

استاندار کردستان گفت: در بحث مسکن خوشبختانه سال گذشته در مورد احداث سه هزار واحد مسکونی روستایی و دو هزار واحد مسکونی شهری با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تفاهم شد که در حوزه شهری تعدادی از آن‌ها به‌زودی تحویل می‌شود و مسکن روستاییان نیز باید پیگیری شود.

مرادنیا اظهار کرد: در حوزه ورزش جامعه معلولان باید مسئولان بازخواست شوند که چرا نتوانسته‌اند پس از دو سال هیئت جانبازان و معلولان را سامان‌دهی کرده تا بتوانند به‌راحتی از فضاهای ورزشی استفاده کنند.

      49 هزار معلول زیر پوشش بهزیستی کردستان هستند

مدیرکل بهزیستی کردستان نیز گفت: درحال حاضر 49 هزار معلول در سطح استان زیر پوشش حمایت‌های مستمر و غیر مستمر بهزیستی هستند.

سیدصباح قریشی اظهار کرد: در استان 49 هزار معلول زیر پوشش، حمایت و خدمات بهزیستی هستند که 31 هزار نفر آنان از خدمات مستمر و 18 هزار نفر نیز از خدمات غیر مستمر بهره می‌گیرند.

وی افزود: براساس دستورالعمل‌های سازمان باید 10 درصد جامعه معلولین استان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار گیرند که تاکنون این اتفاق نیفتاده که ممکن است یا هنوز شناسایی نشده‌اند،یا علاقه‌ای به استفاده از خدمات بهزیستی ندارند و یا اینکه اصلاً بیش از این معلولی در جامعه نداریم که تحت حمایت قرار گیرند.

مدیرکل بهزیستی کردستان با بیان اینکه خدمات بسیاری در حوزه‌های مختلف به جامعه معلولین از سوی بهزیستی ارائه می‌شود، ادامه داد: در حوزه تحصیلی 300 دانشجو زیر پوشش هستند که صددرصد شهریه آنان پرداخت می‌شود.

قریشی یادآور شد: اشتغال و مسکن دیگر حوزه‌هایی است که اقدامات خوبی برای معلولان در آن‌ها انجام شده و توانسته‌ایم تعدادی از این افراد دارای معلولیت در زمینه اشتغال و مسکن را حمایت کنیم.

وی به سخنان سال گذشته رهبر معظم انقلاب که دستگاه‌های دولتی را به پای کار آمدن برای رفع مشکلات معلولان فرا خواندند، اشاره و بیان کرد: در استان حمایت‌های استاندار را شاهد هستیم، اما دیگر دستگاه‌ها پای کار نیستند.

      کمک به معلولان باید به مسئولیت اجتماعی تبدیل شود

مشاور عالی استاندار کردستان در حوزه معلولین نیز در این نشست گفت: همه باید در مقابل معلولان احساس مسئولیت کنند و کمک به معلولان به یک مسئولیت اجتماعی تبدیل شود.

نصراله ابراهیمی اظهار کرد: کارهای زیرساختی بیشتر وقت کاری تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت را شکل داده که می‌توان به آموزش کلیه کارکنان استان در نحوه برخورد با معلولین اشاره کرد.

وی افزود: امیدواریم مسئولان دستگاه‌های اجرایی هر کدام یک مشاور به‌عنوان هماهنگ‌کننده و ارتباط‌گیر با جامعه معلولان انتخاب کنند تا بتوان مشکلات این جامعه را رفع کرد.

مشاور عالی استاندار کردستان در حوزه معلولین ادامه داد: بهزیستی به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات تمام معلولان را حل کند و باید دیگر دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند.

شناسه خبر 33369