شناسه خبر:35823
1399/11/6 10:13:57

سپهرغرب، گروه کشاورزی: رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه کم‌بارشی در ایران نگران‌کننده است، گفت: تاکنون تنها 30 درصد از بارندگی سالانه برای تأمین آب کشور اتفاق افتاده است.

احد وظیفه ضمن اشاره به اینکه جمع‌بندی ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در حال حاضر بارش‌ها در کل کشور 25 درصد کمتر از نرمال است، اظهار کرد: به‌طورکلی تاکنون در ایران 68 میلی‌متر بارش داشته‌ایم این در حالی است که میزان نرمال بارش در کشور از مهرماه تا اوایل بهمن حدود 91 میلی‌متر است.

     کم‌بارشی در بیشتر استان‌های کشور

وی با بیان اینکه بارش‌ها در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت بسیار نامناسبی است، تصریح کرد: در هرمزگان طی چهار ماه اخیر فقط حدود 10 میلی‌متر بارش گزارش شده است این در حالی است که میانگین بلندمدت بارش‌ها در استان هرمزگان طی این بازه زمانی حدود 72 میلی‌متر است.

رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان نیز از ابتدای مهرماه تاکنون 4.8 میلی‌متر بارش داشته‌ایم درحالی‌که میانگین بلندمدت بارش‌ها در این استان 34 میلی‌متر گزارش شده است.

وظیفه در ادامه با اشاره به اینکه به‌طورکلی وضعیت سایر استان‌ها چه نسبت به سال گذشته و چه نسبت به میانگین بلندمدت جالب نیست، گفت: برای مثال در کرمان با 50 درصد کم‌بارشی نسبت به میانگین بلندمدت مواجه هستیم.

     تاکنون تنها 30 درصد از بارندگی سالانه برای تأمین آب کشور اتفاق افتاده است

وی با بیان اینکه اکنون به میانه‌های سال آبی رسیده‌ایم و تاکنون فقط 30 درصد از بارندگی سالانه برای تأمین آب کشور را داشته‌ایم، اظهار کرد: ازاین‌رو 70 درصد از بارش سالانه تأمین نشده و این مسئله نگران‌کننده است.

     کاهش ذخیره برفی و روان‌آب‌ها

به گفته وی دمای هوا نیز در کشور بالاتر از حد نرمال است و این وضعیت سبب می‌شود که به‌ویژه در حوزه زاگرس ذخیره برفی و روان‌آب‌ها به‌شدت کاهش یابد. درنتیجه دِبی رودخانه‌ها نیز در فصل گرم سال بسیار کمتر از شرایط نرمال خواهد بود که نگرانی‌هایی را در حوزه کشاورزی و حتی تأمین آب مناطق روستایی و شهری به‌دنبال دارد.

     چشم‌انداز خوبی برای بارش‌ها طی ماه‌های آینده متصور نیستیم

رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تأکید بر اینکه بر اساس خروجی مدل‌های عددی دمای هوا در کشور به‌ویژه در نیمه غربی و جنوبی کماکان بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: چشم‌انداز خوبی نیز برای بارش‌ها طی ماه‌های آینده نمی‌توانیم متصور باشیم.

وظیفه در ادامه اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که در اسفند و فروردین‌ماه وضعیت بارش‌ها در ایران کمی بهتر شود اما با توجه به کاهش شدید بارش‌ها در دی و بهمن‌ماه، کمبودها در حوزه بارش جبران نمی‌شود. ازاین‌رو سال آبی با کم‌بارشی مطلق به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به این شرایط کم‌بارشی فراگیر و خشک‌سالی گسترده در ایران دور از انتظار نیست، گفت: در بیشتر استان‌های کشور در جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شرق این شرایط محسوس خواهد بود حتی برای استان‌های شمالی کشور به‌ویژه گلستان نیز وضعیت خوبی پیش‌بینی نمی‌شود.

     پیش‌بینی خشک‌سالی شدید و متوسط در کشور تا پایان سال آبی

رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان با بیان اینکه درحال‌حاضر در دوره خشک‌سالی هواشناسی هستیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال آبی خشک‌سالی در حد متوسط و شدید در کشور باشد بنابراین انتظار می‌رود که دستگاه‌های متولی به‌ویژه وزارت نیرو برای ذخیره آب در کشور و مدیریت بهینه آن برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش ایسنا، سال آبی به یک دوره دوازده‌ماهه برای سنجش میزان بارندگی در یک ناحیه اشاره دارد و از اول پاییز آغاز می‌شود.

شناسه خبر 35823