شناسه خبر:35979
1399/11/9 09:35:10

سپهرغرب، گروه خبر- زهرا بیگدلو: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: مصرف نمک در سطح استان به‌ویژه در نانوایی‌ها طی یک ‌سال گذشته افزایش صددرصدی داشته است.

رشید حیدری‌مقدم در کارگروه سلامت و امنیت غذایی که با حضور مسئولین استان و دانشگاه برگزار شده بود، اظهار کرد: استقرار سند سلامت روان، مداخله پیشگیرانه در مرگ‌ومیر کودکان که حوادث ترافیکی یا غرق‌شدگی عمده دلیل مرگ‌ومیر کودکان بوده است و ضرورت مداخله برای ارتقای سلامت نان، سه محور اصلی این جلسه هستند.

وی با بیان اینکه دسترسی به روش‌های اقدام به خودکشی در بین دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های ما است، عنوان کرد: معلمین می‌توانند در حین ارائه دروس در فضای مجازی نسبت به بهداشت سلامت روان توجه بیشتری داشته باشند و آموزش‌وپرورش در این زمینه برنامه‌ریزی‌های سلامت‌محور داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به لزوم استقرار سند سلامت در استان، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما بحران سلامت روان در ایام کرونا است و استقرار این سند می‌تواند در کاهش چالش‌ها و دغدغه‌های امر مذکور مؤثر واقع شود.

وی همچنین به موضوع مصرف غیر استاندارد نمک در مصارف خانواده‌های همدانی اشاره کرد و افزود: افزایش استفاده از نمک در بین خانوارهای همدانی به‌ویژه در نانوایی‌ها نسبت به سال 98 حدود صددرصد بوده است.

حیدری‌مقدم تصریح کرد: کنترل مصرف نمک موجود در نان مستلزم افزایش نظارت‌ها است؛ ازاین‌رو باید رصد این موضوع تشدید شود و یا درصورت لزوم سهمیه استان برای ورود آرد با کیفیت افزایش یابد؛ چراکه عمدتاً نانوایی‌ها بی‌کیفیت بودن آرد را دلیل مصرف بیشتر نمک عنوان می‌کنند تا خمیر به‌دست‌آمده قابل طبخ شود.

      تثبیت سلامت روان در جامعه مستلزم مشارکت بین بخشی دستگاه‌ها است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز در این جلسه با اشاره به ابعاد و نتایج مختلف برخورداری از سلامت روان در افراد، تشریح کرد: داشتن سلامت روان به معنای واقعی منتج به داشتن احساس خوب، پیشرفت، اعتماد به نفس، توانایی ایجاد رشد، تغییر، کار و فعالیت و نشاط در افراد خواهد بود.

منوچهر کرمی انعطاف‌پذیری و ارتباطات اجتماعی مناسب و شاد بودن را از دیگر ابعاد سلامت روان برشمرد و افزود: ارتقای سلامت روان می‌تواند از هزینه‌های اقتصادی پیشگیری کند، پیشگیری از افزایش حجم کار ارائه‌کنندگان خدمات سلامت، افزایش مشارکت اجتماعی و غیره نیز از دیگر آثار ارتقای سلامت روان بوده؛ تثبیت سلامت روان در جامعه مستلزم مشارکت بین بخشی دستگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه در ارائه خدمات سلامت روان دچار مشکل سطح پوشش هستیم و باید حمایت‌های اجتماعی در این خصوص بالاتر رود، گفت: شیوع اختلالات اجتماعی در ایران طی سال‌های گذشته افزایش داشته است، 80 مورد اقدام به خودکشی در هر 100 هزار نفر که 4.9 مورد منجر به فوت شده، یکی از نشانه‌های این افزایش است.

معاون بهداشت دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان ادامه داد: خودکشی قله آسیب‌های روانی است، حتی ابعاد روانی و آسیب‌های اجتماعی آن را می‌توانیم در دیگر موقعیت‌ها ببینیم؛ اما ما در ایام شیوع کرونا امکان فراخوان مردم برای دسترسی به خدمات سلامت روان را نداشتیم.

وی بیان کرد: پنهان گذاشتن مشکلات روان در روند بهداشت عمومی اثر منفی دارد و ما برای رفع این مسئله با به‌کارگیری نیروهای سلامت روان و سلامت اجتماعی در مراکز خدمات سلامت تلاش کردیم تا مشکلات و دغدغه‌های مراجعین را در این زمینه کاهش دهیم.

کرمی خاطرنشان کرد: کاهش خشونت‌های خانگی، کاهش خودکشی و برنامه عملیاتی سلامت روان ازجمله برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان در راستای سلامت روان افراد است؛ همچنین راه‌اندازی مشاوره تلفنی، ارائه اطلس مشاوره اقدام به خودکشی، تشکیل تیم پیام‌گذاران سلامت روان و راه‌اندازی خانه مشارکت نیز از دیگر اقدامات ما در این راستا است.

وی با بیان اینکه در اجرای غربالگری اولیه سلامت روان به‌صورت غیر حضوری با عنوان دورامراقبت نخستین دانشگاه هستیم، عنوان کرد: تلاش ما در هر شرایطی کاهش دغدغه‌ها و تأمین سلامت روان افراد است.

      نظارت بر توزیع قرص برنج متولی ندارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: متولی نظارت بر توزیع قرص برنج در استان مشخص نبوده و معلوم نیست چه استانداردهایی برای واحدهای توزیع‌کننده قرص برنج وجود دارد و در این زمینه که با افزایش آمار خودکشی مرتبط است، نظارتی وجود ندارد؛ درحالی که رصد و نظارت بر این موضوع دغدغه بسیار مهمی است.

ایرج خدادادی بر مداخلات ضروری برای ارتقای سلامت نان که در سبد غذایی مردم جایگاه بالایی دارد تأکید کرد و افزود: سلامت نان بر سلامت عمومی افراد به‌ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه بسیار مؤثر است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایبن‌سینا همدان گفت: در سال 98، 9 سیلو در استان داشتیم، اما بعضی از سیلوها فاقد پروانه بهره‌برداری بهداشتی و مسئول فنی هستند؛ بر این اساس86 مورد نمونه‌برداری از کارخانه‌های آرد طی سال جاری داشته‌ایم و کیفیت آرد ازنظر شاخص‌های مختلف بررسی شده است.

وی ادامه داد: 65 درصد آردهای استان فاقد پروتئین استاندارد است، البته به کارخانه‌ها بستگی ندارد و صرفاً به‌دلیل کیفیت گندم بوده؛ امسال بیش از 734 مورد نمونه‌گیری از نانوایی‌های استان کردیم که بیش از 400 مورد نمک بیش از حد در تهیه نان داشته‌اند.

      دین برای ساخت انسان و سلامت روان بهترین و بالاترین ظرفیت است

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز اظهار کرد: باید از نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی که در مسیر کنترل و مقابله با کرونا با ازخودگذشتگی ایثار کردند، تشکر کنم و جا دارد در هر جلسه و هر ساعت از آن‌ها قدردانی کنیم که با حضور ایثارگرانه این عزیزان شرایط مخاطرات کرونا در حد قابل قبولی رفع شد.

مصطفی آزادبخت با اشاره به اهمیت سلامت روان در جامعه، عنوان کرد: خانواده سنگ بنای جامعه است، بنابراین باید در راستای سلامت روان خانواده برنامه داشته باشیم، برنامه‌های تربیتی روح و روان خانواده در دین ما بهترین ظرفیت است و شاهد هستیم که هرجا اخلاق و دین‌مداری حاکم بوده، کمترین چالش را داریم.

آزادبخت ابراز کرد: آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها باید در سیاست‌گذاری‌ها موضوع بهداشت روان را مورد توجه قرار دهند و ادارات و سازمان‌ها نیز در این حوزه گام بردارند.

وی همچنین به موضوع مرگ‌ومیر در کودکان زیر پنج سال اشاره و بیان کرد: مرگ‌ومیر کودکان باید بیشتر در خانواده‌ها و برنامه‌های سلامت مورد توجه باشد، چراکه عمدتاً بی‌احتیاطی خانواده‌ها عامل مرگ‌ومیر کودکان بوده است؛ رسانه‌ها نیز باید در این حوزه قلم بزنند، زیرا فرهنگ‌سازی در هر زمینه‌ای به‌ویژه این موضوع بسیار تأثیرگذار است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار در پایان به موضوع نان اشاره و اظهار کرد: چند کار ویژه در حوزه نان باید انجام شود، ازجمله اینکه کیفیت گندم باید توسط جهاد کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

شناسه خبر 35979