شناسه خبر:39763
1400/2/6 09:29:01

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه وضعیت منابع آبی استان را نگران‌کننده دانست و گفت: آب ذخیره‌شده پشت سدها نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش یافته است.

بهرام درویشی روز یکشنبه اظهار کرد: این میزان کاهش ذخایر سدها به دنبال کم شدن 30 درصدی بارش باران و کاهش ورودی آب پشت سدها ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال با خشک‌سالی شدید دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، افزود: کاهش بارندگی‌ها بر مخازن آب زیرزمینی و جریان‌های آب سطحی نیز تأثیرگذار است و شاهد کاهش در این بخش نیز خواهیم بود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، فروردین‌ماه امسال در برخی رودخانه‌های استان با کاهش بیش از 90 درصدی رواناب نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو هستیم.

* کشت‌ محصولات آب‌بر در استان ممنوع می‌شود

درویشی با اشاره به اینکه بیشترین میزان مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی می‌شود، گفت: به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، کاشت هرگونه محصول آب‌بر در سطح استان ممنوع خواهد شد.

وی توضیح داد: هماهنگی لازم را در این زمینه با سازمان جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم و درصورت مشاهده تخلف، با کمک دستگاه قضائی با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده میزان ذخایر سدها برای تأمین آب مورد نیاز کافی است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

درویشی با تأکید بر اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب امسال باید با جدیت از سوی مردم رعایت شود، تأکید کرد: به‌زودی کمیته‌هایی برای کنترل میزان مصرف با هماهنگی جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب تشکیل خواهد شد.

وی بر ضرورت اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی تأکید کرد و یادآور شد: باید در بخش تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، تهیه و نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها با جدیت بیشتری فعالیت کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از 23 محدوده مطالعاتی، 10 محدوده دارای شرایط بهره‌برداری آزاد، 9 محدوده دارای شرایط بهره‌برداری ممنوعه و دو محدوده دارای شرایط ممنوعه بحرانی است.

درویشی از کسری مخازن استان هم خبر داد و اضافه کرد: متوسط کسری مخازن آب زیرزمینی استان در حدود 20 سال اخیر سالانه 44 میلیون متر مکعب بوده و براساس این برنامه همچنین تا انتهای برنامه هفتم توسعه باید صرفه‌جویی 254 میلیون متر مکعبی در منابع آبی استان صورت بگیرد که سهم هر بخش ازجمله بخش کشاورزی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و حوزه صنعت مشخص است.

منبع تأمین آب مورد نیاز مردم استان کرمانشاه متنوع است و آب مصرفی از محل سدها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و چاه‌ها تأمین می‌شود.

شناسه خبر 39763