شناسه خبر:43226
1400/4/20 09:36:39

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان گفت: درحال حاضر لرستان در راستای تولید گیاهان دارویی در کشور پایلوت قرار گرفته، ازاین‌رو بالغ‌بر پنج هزار و 200 هکتار از اراضی استان با تولید بیش از 15 هزار تُن به این نوع کشت اختصاص یافته است.

جواد صالحیان روز گذشته با اشاره به ظرفیت ویژه لرستان در زمینه تولیدات گیاهان دارویی، اظهار کرد: با توجه به شرایط آب‌وهوایی و همچنین حاصلخیزی خاک استان، بالغ‌بر دو هزار گیاه دارویی به‌صورت خودرو رویش داریم که از این تعداد 300 گونه دارویی است و قطب و پتانسیل بسیار خوبی در زمینه تولید گیاهان دارویی محسوب می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر لرستان در راستای تولید گیاهان دارویی در کشور پایلوت قرار گرفته، ازاین‌رو بالغ‌بر پنج هزار و 200 هکتار از اراضی استان با تولید بیش از 15 هزار تُن به این نوع کشت اختصاص یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان را مربوط به گشنیز، گل محمدی، موسیر و زعفران عنوان و تصریح کرد: سه هزار هکتار از اراضی به کشت گشنیز اختصاص یافته که حدود دو هزار هکتار آن در شهرستان دلفان است.

صالحیان با اشاره به نیاز آبی پایین کشت گشنیز، بیان کرد: با توجه به شرایط خشک‌سالی و کمبود منابع آبی، توسعه کشت گیاهان دارویی همچون گشنیز با نیاز آبی کم بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: گشنیز هزینه تولید کمی نیز دارد، ضمن اینکه در دو نوبت پاییزه و بهاره کشت شده و میانگین تولید آن در کشت دیم حدود دو تُن و در کشت آبی سه تُن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان عدم کشت مکانیزه، نبود بوجار مناسب و نداشتن صنایع تبدیلی را ازجمله مهم‌ترین مشکلات بهره‌برداران در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی برشمرد و افزود: متأسفانه به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، محصول کشاورزان از طریق دلال‌ها با قیمت ارزان خریداری شده و در دیگر استان‌ها با قیمتی بالاتر و برندی دیگر عرضه می‌شود.

صالحیان با تأکید بر ضرورت تشکیل تعاونی و اتحادیه توسط کشاورزان لرستانی، اظهار کرد: جهادکشاورزی استان این آمادگی را دارد که مجوزهای لازم در این زمینه را صادر کند، همچنین با ارائه تسهیلات بانکی برای صنایع تبدیلی و کشت مکانیزه به بهره‌برداران کمک کند.

شناسه خبر 43226