شناسه خبر:43274
1400/4/21 09:36:49

سپهرغرب، گروه خبر: آبیاری برخی از محصولات کشاورزی با سموم بیش از حد و مسئله تأمین نان سالم به‌عنوان قوت لایموت مردم، از دغدغه‌های مطرح‌شده اعضای مشارکت خانه مردم در سلامت شهرستان‌های استان کرمانشاه بود.

جلسه اعضای مشارکت خانه مردم در سلامت شهرستان‌های استان روز گذشته با حضور نخبگان و خبرگان سلامت شهرستان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد.

دیده‌بان سلامت مردم در هر شهرستان نخبگان و خبرگانی هستند که به‌عنوان اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت، مشکلات مردمی را به دانشگاه علوم پزشکی منتقل می‌کنند تا حل و یا به سطوح بالاتر منتقل شود.

دغدغه امروز این نخبگان و خبرگان، آبیاری برخی از محصولات کشاورزی با سموم بیش از حد بود، محصولاتی همچون سیب‌زمینی و پیاز با این نوع آبیاری آغشته به سموم بیش از اندازه می‌شوند و به دنبال مصرف آن برخی از افراد احساس ناراحتی گوارشی می‌کنند و در درازمدت مشکلاتی در سیستم گوارش پیش می‌آید که لازمه آن این است که سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تأمین‌کننده مواد غذایی سالم برای مردم، ضمن مشارکت بیشتری با دانشگاه علوم پزشکی، بر سلامت محصولات کشاورزی دقت و نظارت داشته باشد.

دومین موضوع مطرح‌شده در این جلسه، مسئله تأمین نان سالم به‌عنوان قوت لایموت و ماده غذایی غالب مردم است که توقع داشتن نان سالم با کیفیت بهتر از دغدغه‌های مهم این دیده‌بانان سلامت بوده تا مردم بتوانند با آرامش بیشتری از ماده اصلی غذایی خود بهره‌مند شوند.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در این جلسه اظهار کرد: در دانشگاه علوم پزشکی سازوکارهایی دیده شده که دیده‌بانان سلامت انجام می‌دهند، هر جایی به هر دلیلی سلامت مردم در معرض خطر قرار گیرد، دیده‌بان سلامت توسط گروه‌هایی از نخبگان و خبرگان مردمی در شهرستان‌ها و اعضای دانشگاه علوم پزشکی به این موضوع دقت و توجه لازم کرده و اخبار و گزارشات سلامت‌محور مردمی که موثق است را بررسی می‌‌کنند.

حسین بیگلری در علت افزایش مسمومیت غذایی در فصل گرم سال افزود: با فرا رسیدن فصل گرما مواد غذایی بیشتر در معرض فساد با میکروب‌ها و ویروس‌ها قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: مواد غذایی در فصل گرما باید در مقابل نور مستقیم آفتاب نباشند، باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری شوند و برای حفظ سلامت مواد غذایی حتماً در یخچال نگهداری شوند.

این مقام مسئول اضافه کرد: شدت علائم فساد مواد غذایی بستگی به تعداد میکروب‌ها و سیستم ایمنی بدن افراد دارد که به‌صورت تهوع، درد شکم، استفراغ، اسهال و دل‌پیچه بروز می‌کند.

بیگلری خاطرنشان کرد: با بروز علائم مسمویت در وهله نخست باید نسبت به علائم گوارشی کرونا تشخیص داده شده و با مراجعه به پزشک از درمان خودسرانه پرهیز شود؛ در برخی موارد مسمومیت‌ها خطرناک است و در برخی موارد هم با جرعه جرعه خوردن آبلیمو و استراحت، علائم محدود می‌شود.

شناسه خبر 43274