شناسه خبر:45061
1400/6/7 10:40:24
مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان در خصوص الزامات امیدآفرینی در جامعه در دولت سیزدهم گفت:

مدیریت بر مبنای شایسته‌سالاری و قانون‌مداری

سپهرغرب، گروه سیاسی - طاهره ترابی‌مهوش: مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان با اشاره به اینکه مدیریت صحیح و بر مبنای شایسته‌سالاری و قانون‌مداری می‌تواند به افزایش امید اجتماعی در جامعه کمک کند، و بالعکس اذعان کرد: دولت باید امیدآفرین باشد تا رضایت مردم از حکومت بیشتر شود.

تزریق امید در جامعه، در همه ارکان، سطوح و لایه‌های جامعه بسیار مهم و ضروری است و مردم با داشتن این گل‌واژه موفقیت از یک‌سو بهتر می‌توانند برای پیشبرد امور حکومت و خود گام بردارند و از سویی همراهی بهتری با ارکان حکومت در تحقق امور و طرح‌ها خواهند داشت.

امید به افراد، حس عمیق امن بودن و قابل اعتماد بودن را می‌دهد و آن‌ها را به سمت تلاش بیشتر برای دستیابی به موفقیت‌ها می‌کشاند و از سویی امید اجتماعی و امیدواری، برگرفته از احساس خوش‌بینی فرد نسبت به آینده و هنگامی که از این تعبیر استفاده می‌شود، است.

امید مشترک یک ملت نسبت به آینده نشان می‌دهد که می‌تواند برآمده از غرور ملی، حس وطن‌دوستی و اعتمادبه‌نفس باشد، انگیزه و شوق برای تلاش، تاب‌آوری و تحمل مشکلات، ظرفیت آرزومندی و داشتن آرزوهای بزرگ، همگی از نشانه‌های یک انسان یا ملت امیدوار است.

در واقع جامعه امیدوار به جلو می‌نگرد و آینده را روشن‌تر از حال می‌بیند و بر این اساس امید بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی یک ملت است که به آن می‌بالد، بنابراین امید اجتماعی ابزاری مفهومی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از وضع کنونی به شیوه مسالمت‌جویانه به آینده بهتری رسید و حس امید و امیدواری عزیمتی مطلوب از نقطه کنونی جامعه به نقطه‌ای موفق در راستای پیشرفت و بهبود اجتماعی است که از ایجاد یأس اجتماعی جلوگیری می‌کند، براین اساس در آستانه تشکیل دولت سیزدهم برآن شدیم تا گفت‌وگویی را با موضوع دولت سیزدهم و الزامات امیدآفرینی با مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان ترتیب دهیم که ادامه می‌خوانید:

حسن رحیمی‌روشن با بیان اینکه سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با موفقیت و بدون حاشیه امنیتی پشت سر گذاشته شد گفت: تفاوت مهمی که در این دوره با دوره‌های قبلی به چشم می‌خورد کاهش مشارکت شهروندان بود.

وی با تأکید بر اینکه در پاسخ به علت مشارکت کمتر این دوره نسبت به دوره‌های گذشته، می‌توان فهرستی بلندبالا، از پاسخ‌ها را برشمرد لیکن شاید بتوان مدعی بود که مخرج مشترک همه پاسخ‌ها به کاهش «امید» و افرایش «بی‌اعتمادی» به دولت‌مردان خلاصه می‌شود عنوان کرد: به دیگر سخن بنا به دلایل فراوانی که برشمردن آنان در این مقال نمی‌گنجد دولت‌های یازدهم و دوازدهم به‌شدت ناکارآمد بودند، به همین دلیل گرانی افسارگسیخته، افزایش پایه پولی و نقدینگی کشور از سال 92 تاکنون قیمت کالاهای اساسی و ازجمله مسکن را تا حدود 700 درصد بالا برد.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان افزود: درحالی‌که آن دولت با شعار «چرخش اقتصاد و سانتریفیوژها» از مردم رأی گرفت اما آنچه مسلم است اینکه در نهایت عدم موفقیت دولت سبب ناامیدی شدیدی در جامعه شد.

رحیمی‌روشن با تأکید براینکه گرچه این ناامیدی خود را در کاهش مشارکت در انتخابات سیزدهم نشان داد اما برگزاری آرام انتخابات و کسب بیش از 18 میلیون رأی توسط آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب نشان داد بخش مهمی از جامعه همچنان به نظام اسلامی پایبند و امیدوار است اظهار کرد: به عبارت بهتر، ملت علل ناکارآمدی را در شخصیت و منش دولت‌مردان در قوای مختلف می‌بیند اما همچنان امیدوار هستند. حال پرسش این است که این امیدواری را می‌توان مجدداً به بخشی از جامعه که در انتخابات اخیر کنش منفعلانه داشتند بازگرداند؟ و یا اینکه امید چیست؟

وی ادامه داد: می‌توان گفت شرایطی که فردی احساس امیدواری ‌کند و احساس تعلق‌خاطر بالایی (به هر موضوعی) دارد «امید» می‌نامند پس وقتی افراد جامعه امیدوار باشند همه ظرفیت‌های فردی و اجتماعی جامعه رشد می‌کند.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان با تأکید براینکه برخی امید را به منزله باور به آنچه که در آینده اتفاق خواهد افتاد یا احتمال دارد بیفتد قلمداد می‌کنند ابراز کرد: برخی امید اجتماعی را آرزوی‌های مثبت و مشترک مردم یک جامعه می‌دانند و یا برخی هم از امید اجتماعی به‌عنوان ظرفیت یک جامعه یاد می‌کنند که می‌تواند در ساختن آینده تأثیرگذار باشد.

رحیمی‌روشن با اشاره به اینکه جامعه با امید زنده است، محسنات یک جامعه امیدوار این است که بستر مشارکت اجتماعی در جامعه امیدوار شکل می‌گیرد و افزایش می‌یابد تشریح کرد: ارتباط امید اجتماعی با پیشرفت و توسعه و ارتقای امنیت دریک کشور غیرقابل انکار است.

وی با بیان اینکه جایی که امید هست خلاقیت و نوآوری افزایش می‌یابد ابراز کرد: در واقع افراد زمانی خلاقانه عمل می‌کنند که امید داشته و به تعبیر بهتر امید اجتماعی می‌تواند روی توسعه اقتصادی تأثیر بگذارد.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان با اشاره به اینکه امید می‌تواند امنیتی همه‌جانبه در جامعه فراهم کند ابراز کرد: بنابراین نگهداشت امید اجتماعی یک گام است و افزایش امید اجتماعی گامی مهم‌تر که باید برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کرد.

رحیمی‌روشن با اشاره به اینکه مدیریت صحیح و بر مبنای شایسته‌سالاری و قانون‌مداری می‌تواند به افزایش امید اجتماعی در جامعه کمک کند، و بالعکس اذعان کرد: دولت باید امیدآفرین باشد تا رضایت مردم از حکومت بیشتر شود.

وی با تأکید براینکه اگر در جامعه «امید» باشد شورش و هرج‌ومرج در جامعه اتفاق نمی‌افتد و بحران اجتماعی رخ نمی‌دهد تصریح کرد: بحران‌های اجتماعی بیش از اینکه بر اساس یک اتفاق واقعی باشند ناشی از ناامیدی هستند به‌گونه‌ای که ناامیدی سبب می‌شود کوچک‌ترین بهانه و اتفاقی- هرچند طبیعی- سبب بروز بحران سیاسی و امنیتی شود. (مثل برخی تحرکات اخیر در خوزستان در اثر کمبود آب، گرچه نمی‌توان بی‌تدبیری برنامه‌ریزان دولت تدبیر و امید را در آن نادیده گرفت.)

مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان ادامه داد: همگان بر این موضوع واقف‌اند که بحران آب و پدیده خشک‌سالی موضوعی جهانی است اگر امید باشد خیابان جایگاهی برای بیان دیدگاه و نارضایتی‌ها نخواهد بود.

رحیمی‌روشن با تأکید براینکه «امید» جامعه را به نقطه‌ای می‌رساند که چشم‌انداز اصلاح امور در آینده را ببیند، عنوان کرد: دراین‌بین رسانه‌ها نیز یکی از ابزارهایی هستند که می‌توانند در ترویج «امید» و یا «نا‌امیدی» مؤثر واقع شوند.

وی با تأکید براینکه انتخابات بستر امیدآفرینی است اذعان کرد: در نظام مردم‌سالاری نقش‌آفرینی مردم در گردش نخبگان و جابجایی قدرت با سازوکار انتخابات یک امر واقعی است و به طریقه اولی در نظام مردم‌سالاری دینی نیز همین ویژگی وجود دارد.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان با بیان اینکه تجربه سال‌های گذشته نظام جمهوری اسلامی ایران نیز مؤید این موضوع است، خاطرنشان کرد: در آستانه هر انتخابات در ایران بازیگران متعددی به‌منظور تأثیرگذاری بر روند و نتیجه انتخابات وارد عرصه بازی می‌شوند.

رحیمی‌روشن ادامه داد: نظام سلطه و ضد انقلاب نیز فرصت را مغتنم شمرده و وارد میدان بازی می‌شوند تا اهداف راهبردی خود را تعقیب کنند پس بدیهی است علاوه بر عملکرد دولت یازدهم و به‌ویژه دوازدهم در افزایش ناکارآمدی رسانه‌های مخالف نظام نیز در این زمینه نقش مهمی داشتند.

وی با بیان اینکه از نظر آن‌ها انتخابات بستری برای تغییر رفتار سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و به همین دلیل در آستانه هر انتخابات شاهد تشدید فشار و تحریم اقتصادی، همزمان با ادعای استانداردسازی و طرح انتخابات آزاد و دوقطبی کردن جامعه و ایجاد شکاف اجتماعی هستیم ابراز کرد: به عبارت بهتر از نظر مخالفان داخلی و خارجی انتخابات بستری برای بی‌ثبات‌سازی جامعه در ایران در جهت نیل به براندازی است.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان،ادامه داد: تجربه انتخابات اخیر ریاست جمهوری و نتیجه آن‌که انتخاب فردی مورد وثوق ملت و نظام بود نشان داد که دشمن نتوانست از بستر انتخابات علیه نظام استفاده لازم را ببرد و در این راه شکست خورد.

رحیمی‌روشن با اشاره به اینکه با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب ابراهیم رئیسی و تشکیل دولت مردمی در روزهای آتی، امیدواری مردم برای رفع نابسامانی‌های جامعه افزایش یافته است ابراز کرد: اما بدیهی است که هنوز قدم‌های نخست راه پر فراز و فرود پیش روی دولت است.

وی با تأکید براینکه این خوش‌بینی وجود دارد که دولت مردمی رئیسی بتواند با تکیه بر توان داخلی ماشین «متروکه» اقتصاد کشور را فعال کرده و به حرکت دربیاورد. کاری که وی در رأس قوه قضائیه کرد نشان داد توانایی آن را دارد؛ ابراز کرد: این امیدواری وجود دارد که با به کار گرفتن ظرفیت‌های داخلی و افزایش آمار اشتغال و تولید، غول گرانی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها متوقف شود که در این صورت احیای امید اکثریت جامعه دور از انتظار نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بدون تردید کلید کم اثر کردن و بی‌اثر کردن تحریم‌های خارجی در داخل است درصورتی‌که نیاز داخلی با تکیه بر توان تولید در داخل مرتفع شود از یکسو تحریم بی‌اثر می‌شود و از سویی دیگر تحریم کننده نیز تحریم خود را بی‌اثر می‌بیند و رغبت به ادامه آن کاهش می‌یابد اذعان کرد: براین اساس شش ماه اول دولت، ایام اساسی و حیاتی برای امیدآفرینی است، اگر مردم در این مدت نشانه‌های موفقیت را در عملکرد دولت ببینند، بی‌تردید امیدواری آن‌ها به آینده بیشتر خواهد شد و همراهی بیشتری با دولت مردمی خواهند داشت. همراهی بیشتر مردم نیز متقابلاً توان دولت را در فائق آمدن بر مشکلات افزایش خواهد داد.

مع‌الوصف چنانکه گفته شد هرچند که طبیعتاً دولت جدید با انبوهی از اولویت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه است اما حالا که دغدغه اصلی مردم، مشکلات اقتصادی است که معیشت آن‌ها را بعضاً با بحران مواجه کرده، دولت نیز باید اولویت‌های خود را بر مدار حل مشکلات اقتصادی تنظیم کند.

بنابراین دولت جدید در دو جبهه نیازمند تلاش شبانه‌روزی، برنامه‌ریزی دقیق، راهبردها و راهکارهایی است تا بتواند از آلام و مشکلات مردم بکاهد؛ نخست اقداماتی کوتاه‌مدت و برنامه‌هایی درازمدت برای ساماندهی اقتصاد و دوم بازگرداندن اعتماد و امید به مردم که نتیجه عملی آثار کوتاه‌مدت و درازمدت اقدامات انجام‌شده بر اقتصاد و معیشت خانوارها خواهد بود، مشکلات معیشتی، اشتغال، تحریم‌ها، بی‌توجهی سال‌های اخیر به اقتصاد مقاومتی، مشکلات رونق و حمایت از تولید، سیاست‌های ارزی، مالباختگان بورس و نابسامانی بازارهای سرمایه‌ای و افزون بر این‌ها بحران همه‌گیری کرونا و شیوه مدیریت آن ابر بحران‌هایی است که دولت جدید با آن‌ها مواجه است و لازمه غلبه بر آن‌ها تشکیل کابینه اقتصادی قوی و برخوردار از توانایی‌های فنی، علمی، حرفه‌ای و تجربی با روحیه انقلابی، فهم شرایط جنگ اقتصادی و البته امیدوار به آینده است.

شناسه خبر 45061