شناسه خبر:45312
1400/6/11 10:56:13

سپهرغرب، گروه خبر: در هشتیمن جلسه رسمی شورای اسلامی شهرخرم‌آباد که با حضور «مهرداد ویسکرمی»، نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی، اعضا و شهردار خرم‌آباد تشکیل شد، مشکلات این دو محله مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به اینکه یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری و اعضای شورای اسلامی شهر مناطق حاشیه‌ای و بافت فرسوده است، عنوان می‌کند: خدماتی در مناطق حاشیه‌ی ارائه شده، اما کافی نیست و دو منطقه علی‌آباد و فلک‌الدین با کمبودهایی ازجمله نبود فضای سبز، فضای ورزشی و فرهنگی مواجه هستند.

رضا بیرانوند می‌افزاید: در منطقه‌ فلک‌الدین زمین‌هایی وجود دارد که درصورت آزاد شدن می‌توان آن‌ها را به فضای سبز تبدیل کرد، می‌طلبد راه و شهر سازی در این زمینه ورود کند، زیرا شهرداری از توان مالی برای تملک واحدهای مسکونی که در مسیر تعریض قرار دارند، برخوردار نیست.

وی می‌گوید: همچنین محلاتی مانند ده محسن و پاپی خالدار در آینده نه‌چندان دور با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر خرم‌آباد عنوان کرد: عمده ساکنان این محلات به‌دلیل مشکلات معیشتی زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند و زندگی خود را به‌سختی می‌گذرانند، علاوه‌بر مشکلات معیشتی زیرساخت‌های بهداشتی، امنیتی و اجتماعی نیز در این محلات فراهم نیست.

کرم نعمتی می‌افزاید: برای رفع چالش‌های مناطق حاشیه‌ای باید کارگروهی تشکیل شود و در این کارگروه مشکلات محلات کارشناسی و سپس دسته‌بندی شود.

وی ادامه می‌دهد: پس از اینکه مشکلات و کمبودهای مناطق حاشیه‌ای اولویت‌بندی شد، باید راهکارهایی برای رفع آن‌ها اندیشیده شود، برای تحقق این امر همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر می‌گوید: به‌منظور رفع مشکل ساخت‌وساز در این محلات آپارتمان سازی می‌تواند جواب دهد که این کار چهره و نمای محله را هم تغییر می‌دهد.

نعتمی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان می‌کند: رفع چالش‌های محلات حاشیه‌ای نیازمند ورود خیرین است، بنابراین باید از این ظرفیت به‌درستی استفاده شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز با اشاره به اینکه من مناطق حاشیه‌ای را جزء شهر می‌دانم، می‌گوید: باید طرح مشخصی برای رفع مشکلات این مناطق درنظر گرفته شود، البته دو محله حاشیه‌ای فلک‌الدین و علی‌آباد باید به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند، زیرا به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی و فرهنگی تفاوت‌هایی باهم دارند.

یونس امرایی عنوان می‌کند: من معتقدم علی‌آباد به‌دلیل بافت و موقعیت گردشگری باید به میراث فرهنگی واگذار شود، زیرا ورودی شهر بوده و از چشم‌انداز قابل توجهی برخوردار است.

وی معتقد است برای سامان‌دهی و رفع مشکلات محلات حاشیه‌ای شهر باید از ظرفیت خیرین استفاده شود، بنابراین این مهم می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری اما نظری متفاوت درخصوص علی‌آباد دارد، او می‌‌گوید: علی‌آباد ورودی شهر بوده، منابع طبیعی است و نمی‌شود در این محله آپارتمان‌سازی انجام داد، زیرا منابع ملی و کوه با این اقدام از بین می‌رود.

حجت‌الله احمدی‌پور می‌افزاید: محله علی‌آباد با هم‌اندیشی همه دستگا‌ه‌ها باید به جاده و فضای سبز تبدیل شود، زیرا ورودی شهر است، اما در فلک‌الدین آپارتمان‌سازی جواب می‌دهد.

وی می‌گوید: در مناطق حاشیه‌ای شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند ورود کند، شهرداری در نهایت آسفالت و صدور پروانه انجام دهد، اما اجرای برنامه‌های کلان نیازمند ورود همه دستگاه‌ها است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز از نبود و کمبود سالن‌های ورزشی و مشکلات دیگر دو محله فلک‌الدین و علی‌آباد انتقاد می‌کند و می‌گوید: محله فلک‌الدین علاوه‌بر کمبود سالن ورزشی با مشکلات متعددی ازجمله وجود نخاله‌های ساختمانی و ضایعاتی‌ها مواجه است.

هادی زینی‌وند به وضع نامناسب قبرستان فلک‌الدین نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه در این محله برخی سودجویان به کوه‌خواری و زمین‌خواری کرده‌اند و هیچ نظارتی هم وجود ندارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر خرم‌آباد مهم‌ترین مشکل مناطق حاشیه‌ای را عدم تحقق عدالت اجتماعی عنوان می‌کند و می‌گوید: ارائه خدمات شهری در این مناطق بسیار اندک است و همه مسئولان در قبال این مردم مدیون هستند، زیرا کاری که در شأن مردم این محله بوده، انجام نشده است.

حمیدرضا صفریان می‌افزید: هر روز مبلمان شهر در نقاط مختلف تغییر پیدا می‌کند، اما دریغ از کوچک‌ترین خدماتی به مناطق حاشیه‌ای، ساکنان این محلات همچنان اندر خم یک کوچه هستند.

وی بیان می‌کند: کوچه‌ها و معابر پلکانی علی‌آباد یک معضل جدی است، متأسفانه این مردم از کوچک‌ترین امکانات رفاهی محروم هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر خرم‌آباد تأکید می‌کند: مسیرگشایی، احداث فضای سبز در ابعاد 100 تا 200 متر، کاهش عوارض شهرداری و ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی کوچک باید از اولویت‌های شهرداری در مناطق حاشیه‌ای باشد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد هم بر تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای تأکید می‌کند و می‌گوید: متأسفانه دستگاه‌های مرتبط با امور فرهنگی کمترین توجه را به این مناطق داشته‌اند، این درحالی بوده که زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مجید دریکوند با اشاره به اینکه متأسفانه شهرداری به‌دلیل عدم ثبات و نظم کاری نمی‌تواند کار چندانی از پیش ببرد، می‌افزاید: باید کارگروهی متشکل از راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، سازمان‌های مردم‌نهاد، شورا و شهرداری تشکیل و یک پکیج برای رفع مشکلات محله‌های حاشیه‌ای تعریف شود.

نماینده مردم علی‌آباد هم که در این جلسه حضور داشت، می‌گوید: تعیین تکلیف مخروبه‌های دارای مالک و پیگیری برای سند منازل علی‌آباد باید مورد توجه قرار بگیرد، اینکه مسئولان تنها به بازدیدی اکتفا کنند، نتیجه‌ای در بر ندارد؛ سال‌ها بوده که از مشکلات علی‌آباد صحبت می‌شود، اما کار قابل توجهی انجام نشده است.

رسول پاکدل می‌افزاید: مسدود بودن معابر از دیگر معضلات علی‌آباد است که می‌توان مطرح کرد، با بروز حادثه‌ای امداد و نجات در این معابر سخت و ناممکن است.

وی بیان می‌کند: علی‌آباد به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و چشم‌اندازی که دارد، منطقه خوبی است که درصورت برنامه‌ریزی می‌توان کارهای خوبی انجام داد.

پاکدل می‌گوید: ساکنان محله از مسکن مهر استقبال نکردند زیرا اغلب کارگر هستند و عبور ومرور برایشان سخت است، بهتر بود به‌جای جابه‌جایی، فکری برای نوسازی منازل آن‌ها شود؛ احیای شورایارهای محله هم می‌تواند در رفع مشکلات مؤثر باشد.

نماینده مردم فلک‌الدین هم در این جلسه به نبود فضای سبز، فضای ورزشی و فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: وضع نامناسب برخی ساختمان‌ها، آسفالت نبودن برخی خیابان‌ها و معابر، زندگی را برای اهالی فلک‌الدین سخت کرده است.

شیراوند وجود ضایعات را از معضلات جدی عنوان می‌کند و می‌افزاید: حدود دوسوم از ضایعات شهرستان در فلک‌الدین هستند که درصورت سامان‌دهی می‌توان اشتغال‌زایی ایجاد کرد.

وی با اشاره به وجود نخاله‌های ساختمانی در فلک‌الدین، می‌گوید: سهم ساکنان محله فلک‌الدین از مبلمان شهری تنها مخازن زباله است و دیگر هیچ، این درحالی بوده که این محله در دل شهر قرار دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با اشاره به اینکه حدود حدود 20 منطقه حاشیه که حالا خودشان هم حاشیه پیدا کرده‌اند در خرم‌آباد وجود دارد، می‌گوید: مردم این مناطق مشکلات حادی دارند و هر کدام به‌تنهایی اندازه حکومتی مشکل دارند؛ با سیاه‌نمایی کاری از پیش نمی‌رود، باید عملیاتی وارد میدان شد.

مهرداد ویسکرمی می‌افزاید: برای رفع مشکلات مناطق حاشیه‌ای باید از تجربیات دیگر شهرها استفاده کرد، به نظر می‌رسد انبوه‌سازی در مناطق حاشیه‌ای جواب می‌دهد.

وی با بیان آنکه حضور من در این جلسه در راستای کمک به شورای اسلامی شهر و شهردار است، عنوان می‌کند: شهرداری و شورای اسلامی شهر ظرف یک ماه آینده مشکلات محله را با ارائه راهکار مطرح کنند، در این زمان همچنین جلسه‌ای با اعضای شورا، استاندار و ما برگزار شود، جلسه با مدیرکل راه و شهرسازی هم ضروری است.

نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی، می‌افزاید: انتظار ما آن است که این سامانه ظرف سه ماه در شهرداری راه‌اندازی شود، با این کار تخلفات کاهش پیدا می‌کند.

ویسکرمی پیشنهاد سنددار کردن منازل علی‌آباد و رایگان کردن سالن‌های ورزشی برای کودکان و نوجوانان علی‌آباد را مطرح می‌کند و می‌گوید: حضور یک نماینده از محلات حاشیه‌ای در کارگروه رفع محرومیت‌ها ضروری است.

شهردار خرم‌آباد هم در این جلسه با بیان آنکه مهم‌ترین مشکل شهرداری مالی است، می‌افزاید: مدیریت شهری کمبودی به‌لحاظ فنی و یا مدیریتی ندارد، مشکل نبود منابع مالی است؛ ارزش‌افزوده شهرداری در خرم‌آباد در ماه تنها یک میلیارد تومان است، این درحالی بوده که در اراک 16 میلیارد تومان است.

سعید فتوحی می‌گوید: همه دغدغه شهرداری خرم‌آباد مسائل مالی است و همین امر سبب شده برنامه‌ریزی برای امور دیگر کمتر انجام شود، مناطق حاشیه‌ای اعتبار ویژه نیاز دارد، جلسات هم که تنها حرف است و خروجی قابل توجهی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: به‌عنوان نمونه در خیابان 16 متری علی‌آباد باید دو خانه تملک شود که نیازمند اعتبار است، اما همانطور که می‌دانید، شهرداری با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

شهردار خرم‌آباد بیان می‌کند: متأسفانه دستگاه‌های متولی ازجمله راه و شهرسازی در مناطق حاشیه‌ای پای کار نیستند، رفع مشکلات نیازمند ورود همه دستگاه‌ها است.

فتوحی می‌گوید: مشکل اصلی علی‌آباد این است که منازل فاقد سند هستند و نمی‌توان کاری برای آن‌ها انجام داد، معابر هم که وضع نامناسبی دارند، فضای سبز و ورزشی هم اندک است.

شناسه خبر 45312