شناسه خبر:46816
1400/7/19 09:26:28

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: دو آش سنتی بادمجان و ترش در ملایر در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

ابراهیم جلیلی با اشاره به اینکه شهرستان ملایر بیش از 400 اثر دیدنی، تاریخی و گردشگری را در خود جای داده است، اظهار کرد: انگور و مبل و منبت ملایر نیز ثبت جهانی شده و بیش از 200 اثر ملموس و ناملموس شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی گفت: در سال‌های گذشته جشن شیره‌پزی روستای مانیزان، کلوچه سنتی ملایر و شیره و باسلق به‌عنوان میراث ناملموس شهرستان ملایر ثبت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر تصریح کرد: به‌منظور حفظ و احیای غذاهای سنتی شهرستان با تهیه مستندات و حضور میدانی کارشناسان استانی و تأییدیه وزراتخانه، آش سنتی بادمجان و آش سنتی ترش شهرستان ملایر در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد.

وی افزود: یکی از وظایف میراث فرهنگی حفظ سنت‌ها و رسومی است که رو به فراموشی است، در این زمینه کارشناسان این اداره ضمن شناسایی ظرفیت‌های موجود شهرستان، پرونده ثبت آنها را تهیه و به وزراتخانه ارسال می‌کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: در کنار ثبت آثار تاریخی و گردشگری، سنت‌ها و خُرده‌فرهنگ‌های شهرستان نیز باید ثبت و حفظ و نگهداری شود.

شناسه خبر 46816