شناسه خبر:82701
1403/2/27 19:38:16
درصورت تأمین اعتبار انجام می‌شود؛

راه‌اندازی موزه منطقه‌ای غرب کشور پس از 18 سال

معاون میراث‌ فرهنگی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان همدان زمان اتمام همه فازهای پروژه موزه منطقه‌ای غرب کشور را درصورت تأمین به‌موقع بودجه، سال 1405 پیش‌بینی کرد؛ طرح مطالعاتی موزه منطقه‌ای غرب کشور یا همان موزه هگمتانه از سال 1385 آغاز شده و ازجمله پیشنهاد‌هایی بود که با سفر اول هیئت دولت به همدان تصویب شد.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

حمیدرضا حیدری روز پنجشنبه در جمع اصحاب رسانه از اجرای 31 عنوان برنامه طی هفته میراث فرهنگی در استان همدان خبر داد و گفت: 29 اردیبهشت‌ماه بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌ تاریخی زیر پوشش این اداره ‌کل در استان همدان  برای عموم رایگان خواهد بود‌ و مردم می‌توانند از این اماکن به‌صورت رایگان بازدید داشته باشند.

معاون میراث ‌فرهنگی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان همدان درخصوص آخرین وضعیت موزه منطقه‌ای غرب کشور اظهار کرد: مخزن امن این موزه تکمیل شده و یک‌سری جزئیات آن در حوزه الکترونیک و نصب دوربین نیز درحال انجام است.

وی با اشاره به اینکه سقف آخر این موزه با اعتباراتی که تخصیص داده شده تکمیل خواهد شد، افزود: بعد از آن به دنبال فاز دو و سه و سپس طرح محتوایی و تهیه سناریو خواهیم بود؛ امیدواریم با اعتباراتی که تخصیص داده می‌شود، بتوانیم هرچه سریع‌تر فاز اجرایی حاضر را به اتمام برسانیم.

حیدری با عنوان اینکه پیش‌بینی می‌شود اتمام فازهای این پروژه درصورت وجود بودجه تا پایان سال 1405 تکمیل شود، تأکید کرد: تأمین نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های اصلی ما است که خوشبختانه با تهمیداتی که درنظر گرفته شده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان پیگیر سهمیه نیرو برای موزه منطقه‌ای و موزه‌های تحت نظر  اداره کل است.

* پیگیری نام‌گذاری روز باباطاهر در تقویم رسمی کشور

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به دنبال ثبت روز باباطاهر در تقویم رسمی کشور هستیم، گفت: ثبت  روز 31 اردیبهشت‌ماه  به‌نام باباطاهر در تقویم رسمی کشور کمک خواهد کرد تا استان غنی و تاریخی همدان بهتر معرفی شود.

معاون میراث ‌فرهنگی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان همدان در ادامه به بیان برنامه‌های هفته میراث ‌فرهنگی در استان همدان پرداخت و اظهار کرد: نمایش نسخ خطی، بازدید اصحاب رسانه از قلعه یزدگرد ملایر، برپایی ایستگاه قصه‌گویی با مضمون امام رضا (ع)، افتتاح خانه بوم‌گردی در روستای کلبه حصاری کبودراهنگ، رونمایی از مجسمه باباطاهردر روز بزرگداشت این شاعر و عارف بزرگ، ازجمله برنامه‌های فرهنگی در این هفته است.

حیدری افزود: آغاز کاوش فصل 24 باستان‌شناسی در هگمتانه، رونمایی از کتیبه سفالی آرامگاه باباطاهر که مربوط به قرن هفت و هشت هجری است، دیدار با پیشکسوتان حفظ و مرمت بناهای تاریخی، رونمایی از الواح ثبت جهانی میراث ناملموس، گردهمایی دوروزه خودروهای کاروان‌دار در محوطه باستانی هگمتانه و بوستان ملل ملایر و برپایی مسابقه عکاسی از دیگر برنامه‌های این هفته در همدان است.

وی  میراث فرهنگی را  یک ظرفیت مهم برای توسعه استان برشمرد و اظهار کرد: حضور در مدارس و اجرای تور رایگان بازدید موزه‌ها برای کودکان، تجلیل از فعالان و خادمین میراث ‌فرهنگی، نشست‌ خبری در صداوسیمای استان، نقالی و شاهنامه‌خوانی در کاروان‌سرای جهانی فرسفج و موزه لطفعلیان، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در هفته میراث فرهنگی و‌ روز جهانی موزه‌ها در استان همدان است.

شناسه خبر 82701