شناسه خبر:47039
1400/7/24 09:03:45

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار نهاوند از پیشرفت 10 درصدی پروژه خط ریلی ایستگاه فیروزان به ایستگاه شهید حیدری خبر داد و گفت: از آنجا که این پروژه ملی است، هنوز شاهد ابلاغ اعتباری به شهرستان در سال 1400 نبوده‌ایم؛ این درحالی است که سال گذشته نیز به این پروژه اعتباری تخصیص نیافت.

در سه دهه اخیر وزیران وقت راه و مسئولان راه‌آهن کشور به دنبال آن بودند تا وضعیت حمل‌ونقل ریلی در کشور را سروسامان داده و به دنبال این بودند تا با ساخت خطوط ریلی، بیشتر شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور را توسعه دهند.

اما نکته‌ای که در این میان بسیار با اهمیت است، توسعه ریلی با توجه به ظرفیت‌ها و نیاز حمل‌ونقلی در کشور است و ساخت مسیرهای ریلی باید با مطالعه و بررسی‌ انجام‌ شود تا نه‌تنها سرمایه‌های کشور هدر نرود، بلکه بتوانیم از ظرفیت‌هایش نهایت استفاده را نیز ببریم.

دراین‌بین به اعتقاد کارشناسان اتصال شبکه ریلی کشور به مراکز استان‌ها در جابه‌جایی مسافر و همچنین انتقال بار، تأثیر بسزایی داشته؛ بر همین اساس و برای پاسخ به این نیازها، ساخت هشت هزاران کیلومتر مسیر ریلی در دستور کار وزارت راه طی چند دهه اخیر قرار گرفت.

حال آنکه راه‌آهن در ایران نیز در طول زمان فراز و فرودهایی داشته است؛ بنابراین با توجه به موقعیت کشور در منطقه، گسترش و پیشرفت سیستم حمل‌ونقل ریلی نقش بسزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی خواهد داشت که دراین‌بین طرح راه‌آهن نهاوند را می‌توان نقطه عطفی دانست که می‌تواند استعدادهای این شهرستان را بنا به ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی و نیز حمل‌ونقل مسافری، به منصه ظهور برساند. بنابراین اسفندماه سال گذشته بود که فرماندار نهاوند از اتصال پروژه راه‌آهن این شهر به شبکه ریلی کشور خبر داد و گفت: اجرای این طرح موجب رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل منطقه می‌شود؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با شهبازی، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی و نیز صالحی، معاون عمرانی فرماندار نهاوند ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با اجرای پروژه ایستگاه دوم راه‌آهن شهرستان در شهرک شهید حیدری طرح راه‌آهن نهاوند به‌واسطه ایجاد این ایستگاه در مرکز شهر از طریق خط آنتنی ملوسان به طول 23 کیلومتر به شبکه راه‌آهن کشور متصل می‌شود، گفت: شبکه راه‌آهن غرب کشور به طول 605 کیلومتر است که از ایستگاه سمنگان در اراک آغاز و با عبور از ملایر، نهاوند، کرمانشاه و خسروی، به کشور عراق متصل می‌شود.

علیرضا شهبازی خاطرنشان کرد: طول مسیر راه‌آهن غرب کشور در قطعه ملایر به نهاوند 71 کیلومتر است که بهمن‌ماه سال 96 توسط وزیر وقت راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: همچنین پروژه احداث ایستگاه دوم راه‌آهن نهاوند به طول 23 کیلومتر در خردادماه سال 98 با حضور وزیر راه و شهرسازی، در انتهای شهرک شهیدحیدری نهاوند آغاز شد.

شهبازی با تأکید بر اینکه پروژه راه‌آهن آنتنی نهاوند بخشی از طرح راه‌آهن غرب کشور است که این شهرستان را از طریق راه‌آهن غرب کشور (اراک- کرمانشاه- خسروی) به شبکه ریلی متصل می‌کند، ابراز کرد: با احداث ایستگاه شهرک شهیدحیدری به ملوسان، اتصال نهاوند به شبکه ریلی از سمت کرمانشاه به غرب کشور و از سمت نهاوند- بروجرد به جنوب کشور وصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این پروژه در بودجه سال 1400 حدود 190 میلیارد تومان است، گفت: ضمن رایزنی که اخیراً با وزیر راه و شهرسازی و نیز مدیران شرکت ساخت و توسعه داشتیم، انتظار می‌رود در روند اجرایی این پروژه شاهد تسریع باشیم.

معاون عمرانی فرماندار نهاوند نیز با بیان اینکه در این شهرستان شاهد اجرای دو محور ریلی بودیم که خوشبختانه پروژه اتصال راه‌آهن کنگاور از سال‌های پیش اجرایی شده به‌گونه‌ای که در این خصوص مشکل خاصی وجود ندارد، افزود: تنها بحثی که در این پروژه وجود دارد، درباره روگذر و یا زیرگذر بودن پُلی در فیروزان است که این مهم نیز در دستورکار پیگیری قرار دارد، به‌طوری که تردد این محور ریلی درحال حاضر انجام می‌پذیرد.

آیت صالحی افزود: اما در پروژه دوم ریلی این شهرستان یعنی ایستگاه شهر نهاوند (ایستگاه شهرک شهید حیدری) به سمت ایستگاه فیروزان، شاهد کُندی کار هستیم.

وی با اشاره به چرایی و ضرورت اجرای این پروژه نیز عنوان کرد: این مهم بنا به نیاز و درخواست‌های مردمی مبنی بر تسهیل در تردد و کوتاه‌تر شدن فاصله زمانی و نیز کاهش تردد خودرویی در این محور، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مدیر شهرستانی با تأکید بر اینکه درحال حاضر میزان پیشرفت این پروژه (حد فاصل ایستگاه فیروزان به شهید حیدری ) چیزی حدود 10 درصد است، تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکل پیشرو برای پیشبرد بهتر این پروژه، به تملک اراضی متعلق به بخش خصوصی برای اجرای این محور در مسیر بازمی‌گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار نهاوند افزود: بحث تأمین اعتبار نیز از دیگر موانع پیشروی این پروژه مهم تلقی می‌شود.

صالحی با اشاره به محل اعتبار این پروژه، گفت: از آنجا که اعتبارا ت این پروژه ملی است، هنوز شاهد ابلاغ این اعتبارات به شهرستان نبوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه سال گذشته به این پروژه اعتباری تخصیص نیافت، ابراز کرد: به تعبیر بهتر درحال حاضر پیمانکار پروژه طلبکار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار نهاوند افزود: یقیناً به محض رفع موانع اعتباری و تملکی، شاهد پیشرفت بهتر پروژه خواهیم بود.

وی با تصریح بر اینکه این پروژه به‌طور کلی چیزی حدود 12 کیلومتر خط راه‌آهنی را شامل می‌شود، اذعان کرد: درخصوص اعتبارات نیز همان‌طور که نماینده شهرستان اعلام کرده، پیگیری‌ها برای دریافت 190 میلیارد تومان درحال انجام است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد این پروژه نیز همچون دیگر پروژه‌های ملی، اندر خم دریافت منابع مالی گیر کرده و هنوز با وجود کوتاه بودن مسیر اجرای پروژه (12 کیلومتر)، نتوانسته پیشرفت قابل توجهی داشته باشد، به نحوی که به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی، سال گذشته یک ریال نیز به این پروژه حساس ریلی که یقیناً در عرصه‌های مختلف می‌تواند شهرک‌های این شهرستان را از بن‌بست نجات دهد، تخصیص نیافته؛ بنابراین انتظار می‌رود این مهم به‌عنوان یک اولویت در دستور کار نماینده و نیز مدیر ارشد استان قرار گیرد. چراکه تقویت زیرساخت‌ها نقش بسزایی در عرصه‌های مختلف تولیدی و نیز توزیع و به تبع آن تقویت بنیان اقتصادی شهرستان خواهد داشت و نباید این مهم را نایده گرفت. زیرا این شهرستان طی چند دهه اخیر نتوانسته با وجود پتانسیل‌های موجود در آن، توسعه قابل توجهی را تجربه کند.

گفتنی است، در راستای رسالت کاری مبنی بر جامع بودن خبر، بر آن شدیم تا درخصوص فرآیند کار و دریافت اطلاعات بهتر، با نمایندگی و یا مدیران شرکت ساخت و توسعه ماد تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت‌وگو کنیم که متأسفانه این مهم محقق نشد؛ به‌طوری که در گفت‌وگو با کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مشخص شد این شرکت حتی نسبت به پاسخگویی به مدیران نیز مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

شناسه خبر 47039