شناسه خبر:47228
1400/7/27 09:51:23

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان با بیان اینکه باید با ایجاد اشتغال بیشتر مانع رشد پدیده‌هایی همچون کولبری شویم، تصریح کرد: سال گذشته 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش تولید در استان تزریق شده است.

بهمن مرادنیا در مراسم تجلیل از فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت استان کردستان که در عمارت خسروآباد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: همیشه مخالف کلمه محروم برای کردستان بوده‌ام چراکه سرشار از ظرفیت‌های فراوان است.

وی افزود: کردستان استانی با منابع خدادادی فراوان و تولیدکنندگان تلاشگر است لذا نباید با چنین ظرفیت‌هایی این استان را محروم خواند بلکه با خودباوری و تلاش سرمایه‌گذاران، می‌توان توسعه استان را رقم زد.

به گفته استاندار کردستان، در استانی با این همه توانمندی و ظرفیت شایسته نیست در آن شاهد وجود کولبران باشیم، لذا انتظار می‌رود تولیدکنندگان پرتوان‌تر از گذشته وارد میدان شوند و با ایجاد اشتغال بیشتر مانع رشد پدیده‌هایی همچون کولبری شویم.

وی تصریح کرد: سال گذشته 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش تولید در استان تزریق شده و اقدامات زیادی هم در بخش زیرساخت‌ها به منظور رفاه حال سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان انجام شده است.

وی گفت: اجرای طرح راه آهن و فرودگاه سقز از زیر‌ساخت‌های ایجاد شده برای بخش صنعت و تجارت در استان است که امکان تردد سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را تسهیل می‌کند.

استاندار کردستان اظهارکرد: بازار اقلیم کردستان عراق از بسترهای مهم است که واحدهای تولیدی صادرات‌محور استان باید برای رونق صادرات براساس ذائقه مردم اقلیم کردستان عراق تولید کنند.

مرادنیا در ادامه تصریح کرد: اساسنامه منطقه آزاد بانه و مریوان در دولت مطرح است و اجرای این طرح مهم توسعه استان را بدنبال خواهد دارد.

وی با بیان اینکه امنیت در کردستان کاملا پایدار و مردمی است، گفت: امروز در مرزی‌ترین نقطه استان تولید جریان دارد که این مهم بیانگر وجود امنیت در منطقه است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان از سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری در حوزه صنعت و صنایع معدنی طی 8 سال اخیر در سطح استان خبر داد.

محمد دره‌وزمی اظهار کرد: 282 کارگروه رفع موانع تولید در استان برگزار شده که یک هزار و 650 پرونده دراین کارگروه‌ها رسیدگی شده است.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه‌های رفع موانع تولید 2 هزار و 500 مصوبه داشته که 70 درصد از این مصوبات عملیاتی شده است.

وی در ادامه به ظرفیت استان در بخش معادن هم گریزی زد و گفت: در سال 93 در حالی که معدن زرکو واگذار شده بود هیچ اقدامی برای ایجاد کارخانه آن صورت نگرفته بود این اقدام با تلاش و پیگیری انجام شد و در بازه زمانی 18 ماه با اشتغالزایی یک هزار و 400 نفر راه‌اندازی شد.

دره‌وزمی از زنجیره فولاد به عنوان یک حرکت در حوزه صنعت طی چند سال اخیر نام برد و عنوان کرد: این زنجیره شامل یک میلیون تن فولاد ورق، 2.5 میلیون تن کارخانه گندله و ظرفیت‌های بزرگ دیگر که موجب رونق اقتصاد و اشتغال در استان می‌شود.

رئیس سازمان، صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: عزم جدی و همدل یهمه مدیران در استان کردستان موجب شد الان در استان شاهد تولید یک میلیون و 500 هزار تن کنسانتره سنگ آهن باشیم که این ظرفیت تا 40 روز دیگر به یک میلیون و 900 هزار تن می‌رسد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از 24 هزار میلیارد تومان در این حوزه گفت: در مجموع در زنجیره فولاد کردستان بیش از 30 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و برای 4 هزار نفر شغل ایجاد شده است.

دره‌وزمی همچنین از سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری در حوزه صنعت و صنایع معدنی طی 8 سال اخیر در استان خبر داد و گفت: کل سرمایه‌گذاری این بخش تا قبل از سال 93 حدود 104 میلیون یورو بود که بعد از اضافه شدن چند واحد صنعتی کوچک مانند لاستیک بارز و غیره به 350 میلیون یورو رسیده است.

وی تصریح کرد: به خاطر تلاش‌های صورت گرفته در بازه زمانی ذکر شده برای 10 هزار و 400 نفر شغل مستقیم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه کل اشتغال واقعی بخش صنعت تا قبل از سال 93 حدود 4 هزار نفر بود، گفت: هم اکنون 14 هزار و 800 نفر در این بخش به صورت واقعی شاغل هستند.

به گفته دره‌وزمی، 74 درصد اشتغال واقعی بخش صنعت از سال 93 تا کنون انجام گرفته و در این بازه زمانی هر 4 روز یک واحد صنعتی فعال شده است.

شناسه خبر 47228