شناسه خبر:50102
1400/10/1 13:06:39
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان:

کتابخانه‌ها دیجیتال، هوشمند و صوتی شوند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با بیان اینکه ارتقای فرهنگ مطالعه باید به تقویت فرهنگ عمومی منجر شود، گفت: باید برای کتابخانه‌های دیجیتال، هوشمند و صوتی برنامه‌ریزی کنیم.

مهدی باب‌الحوائجی روز گذشته در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: کتاب‌خوانی در شکل‌گیری تفکرات انسان‌ها و شخصیت آن‌ها مؤثر است و باید به‌درستی آن را شکل داد.

وی با اشاره به اینکه باید از بانک پاسارگاد و بنیاد برکت برای ساخت کتابخانه‌های عمومی در استان تقدیر و تشکر کرد، افزود: آموزش‌وپرورش با توجه به اینکه مهدهای کودک‌ را نیز باید مدیریت کند، برای کتاب‌خوان کردن افراد برنامه داشته باشد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با اشاره به اینکه افراد باید از دوران کودکی با کتاب عجین شوند، تصریح کرد: اقدامات حوزه کتاب‌خوانی باید به تربیت کتاب‌خوان منجر و ارتقای فرهنگ مطالعه نیز باید به ارتقای فرهنگ عمومی در سطح جامعه منجر شود.

وی با بیان اینکه از خردسالی کتاب به دست فرزندان خود بدهیم، ادامه داد: والدین در مقابل فرزندان خود کتاب به دست بگیرند و برای یافتن پاسخ پرسش‌هایشان به کتاب رجوع کرده تا کودکان بیاموزند برای هر امری به کتاب مراجعه کنند.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه مادران کتاب‌خوان بسیار مهم هستند، خاطرنشان کرد: از اینکه 58 درصد اعضای کتابخانه را بانوان تشکیل می‌دهند، بسیار خوشحالیم؛ چراکه پایه و اساس تربیت به دست مادران شکل می‌گیرد و مادر کتاب‌خوان فرزندان کتاب‌خوان هم تربیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه علاقه شخصی بنده به کتاب‌های چاپی است و از خواندن آن‌ها لذت می‌برم، ابراز کرد: اما امروز باید برای کتابخانه‌های دیجیتال، هوشمند و صوتی برنامه‌ریزی کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با تأکید بر اینکه کتاب دکور نیست، گفت: برخی از ادارات و دستگاه‌های استان که کتاب دارند، کتاب‌های خود را به کتابخانه‌های عمومی اهدا کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: هشت پروژه عمرانی در روستای اشترمل تویسرکان، روستای نگارخاتون فامنین، کتابخانه استاندارد شهر اسدآباد، سه پروژه در ملایر، یک پروژه در شهر مهاجران شهرستان بهار و یک پروژه در روستای عبدالرحیم همدان در جریان است.

عاطفه زارعی با تسلیت به‌مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: درحال حاضر 118 کتابخانه عمومی در استان فعال بوده که از این تعداد 71 باب شهری، 46 باب روستایی و یک باب سیار شهری است.

وی با بیان اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی 48 هزار و 489 متر مربع است، افزود: همچنین یک میلیون و 372 هزار و 133 نسخه کتاب یعنی به‌ازای هر 100 نفر 79 نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی موجود است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تأکید بر اینکه تعداد اعضای فعال کتابخانه‌ها به 46 هزار و 345 نفر می‌رسد، تصریح کرد: این تعداد اعضایی هستند که در یک سال به‌صورت مستمر به کتابخانه عمومی مراجعه می‌کنند که البته به‌دلیل بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها اُفت داشتند؛ چراکه اعضا نمی‌توانستند مراجعه کنند، اما با بازگشایی مجدد کتابخانه‌ها درحال افزایش هستند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته 11 پروژه عمرانی به متراژ پنج هزار و 456 متر مربع در استان به انجام رسیده و به سرانه مطالعاتی استان افزوده شده، ادامه داد: هشت پروژه عمرانی در روستای اشترمل تویسرکان، روستای نگارخاتون فامنین، کتابخانه استاندارد شهر اسدآباد، سه پروژه در ملایر، یک پروژه در شهر مهاجران شهرستان بهار و یک پروژه در روستای عبدالرحیم شهرستان همدان در جریان است.

زارعی با بیان اینکه 42 درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی را آقایان و 58 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: 32 درصد کل اعضا در مقطع ابتدایی، 25 درصد در مقطع متوسطه، 14.5 درصد در کارشناسی ارشد به‌ترتیب بیشترین میزان اعضا را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته 46 هزار و 491 مورد امانت کتاب صورت گرفته گفت: در یک سال گذشته 59 هزار و 341 جلد کتاب توسط خیرین به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: هفت هزار و 700 جلد کتاب از مرکز اسناد و کتابخانه ملی و دو هزار و 400 جلد کتاب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برجسته‌ترین اهدایی‌ها در یک سال گذشته توسط سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی بوده که در کتابخانه‌های عمومی توزیع شده است.

وی با بیان اینکه از سال 1392 تاکنون 603 هزار و 485 جلد کتاب توسط مردم و دستگاه‌ها به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است، تصریح کرد: در یک سال گذشته همچنین خیرین در حوزه‌های واگذاری زمین، خرید تجهیزات، کمک‌های نقدی، هزینه ساخت کتابخانه، حمایت مالی، 61 میلیارد و 743 میلیون و 300 هزار ریال به کتابخانه‌ها یاری رساندند.

این مقام مسئول گفت: در یک سال گذشته 14 هزار و 987 برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی اجرا شده است.

شناسه خبر 50102