شناسه خبر:50403
1400/10/8 09:23:30
استاندار همدان با تأکید بر پرهیز از شعارزدگی در حماسه 9 دی مطرح کرد:

نهم دی‌ماه، تبلور عقلانیت انقلابی بود

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: عقلانیت مردم با وقوع انقلاب اسلامی به تکامل رسیده بود، اما زوایای پنهانی داشت که در 9 دی‌ماه با آن بصیرت مثال‌زدنی خود را نشان داد.

انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و مردم نجیب ایران در سال 88 با فتنه‌ای آمریکایی- صهیونیستی مواجه شدند؛ فتنه‌ای که هدفش قرار دادن مردم در برابر نظام اسلامی بود تا به بهانه تقلب در انتخابات و ایجاد آشوب و اغتشاش، قلب انقلاب اسلامی را مورد هجمه قرار داده و ایران عزیز را تکه‌پاره کنند.

ناگهان ورق برگشت و دشمن از جایی که گمان نمی‌کرد، خلع سلاح شد! طنین خوش تمام الله‌اکبرهای شب 22 بهمن‌ماه 1357 نهان در حافظه تاریخی مردم، مانند خونی تازه در رگ و پی آن‌ها جاری شد؛ تمام آن ذکرهای شب عملیات رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس و جنگ نابرابر دنیا علیه ایران و همه خون دل‌هایی که برای بالا ماندن پرچم سه‌رنگ پُرافتخار جمهوری اسلامی در طی این سال‌ها خورده شده بود. مردم نازنین ایران، همه تاریخ انقلاب خود را مرور کرده و با خلق یک شاهکار کم‌نظیر در 9 دی‌ماه سال 88 آتش فتنه را خاموش کرده و با خلق حماسه نهم دی‌ماه و حضور عاشورایی در راهپیمایی آن روز، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب ایجاد کرده و برگ زرینی به افتخارات خود افزودند. حماسه‌ای که اگر شما آن را دیده و یا شنیده باشید، تصدیق خواهید کرد نماد عزت، استقلال، شرف و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آن‌ها بایستد، در برابر تمام دنیای آن‌ها خواهند ایستاد.

نهم دی‌ماه 1388 با حضور اقشار مختلف مردم، نشان داد ایران اسلامی دو اصل جدانشدنی از هم دارد؛ «امام و امت» و مادامی که این دو بال ایران اسلامی دوشادوش هم قرار دارند، دشمن داخلی و خارجی قدم از قدم برنخواهد داشت. آری این روز، روز شادمانی مردم در دفاع از حقیقت انقلاب اسلامی و ناامیدی دشمنان ایران عزیز ما بود، تا باد چنین بادا.

نزدیک یوم‌الله 9 دی‌ماه هستیم،‌ به همین مناسبت و با ذکر این مقدمه آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار سپهرغرب با علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان است، در ادامه به لزوم بازخوانی این حماسه عظیم خواهیم پرداخت:

   مردم به میدان آمدند

استاندار همدان نهم دی‌ماه را «روز بصیرت» خواند و عنوان کرد: سال 88 یادآور یک حادثه بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی است؛ در آن سال به‌دلیل فتنه‌ای که عده‌ای به پا کرده و به بهانه تقلب در انتخابات، سعی در صف‌آرایی در مقابل انقلاب و کنار گذاشتن آرای مردمی داشتند، مردم به میدان آمده و از آرای خود و البته در اصل از نظام و انقلاب در مقابل فتنه‌گران دفاع کردند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: اطلاق عنوان «بیعت امت با امام» نشان می‌دهد مردم که دلبسته راستین این انقلاب بوده، ظواهر اقدامات دشمن را نمی‌پذیرند و مسائل را با اعماق و باطن آن مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌دهند. چراکه اگر می‌خواستند با ظاهر امر پیش رفته و آشوب فتنه‌گران را حمل بر تقلب در انتخابات کنند، هرگز آن حماسه عظیم رخ نمی‌داد.

وی نهم دی‌ماه 1388 را یوم‌الله و یک روز بزرگ خوانده با استناد به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص این روز، گفت: حوادثی که آن روزها بر ایران عزیز و مردم نجیب تحمیل شد، نشان می‌دهد دشمن همواره سعی در فتنه‌گری دارد و هیچگاه از اینکه مردم را ناامید کند، دست برنمی‌دارد، ما هم باید همواره بصیرت خود را نسبت به دشمنان و ایادی آنان حفظ کنیم و نقشه راه دشمن را علیه خود بشناسیم.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه شایسته است با این روز بزرگ شعاری برخورد نکنیم، افزود: گرامیداشت حماسه حضور مردم در خنثی کردن فتنه خناسان نباید فقط محدود به این روز بوده و یا به چند سخنرانی ختم شود. باید این مردم نجیب را گرامی داشت و علاوه‌بر آن با رفتار و کردار خود در مسیر خدمت‌رسانی به آنان ثابت کنیم نسبت به مسائل جاری شناخت داریم و این حاصل نمی‌شود مگر با حرکت در مسیر ولایت فقیه؛ ما باید پشت سر مقام معظم رهبری حرکت کنیم، نه از ایشان جلو بزنیم و نه فاصله‌ای با رهبر داشته باشیم. دقیقاً پشت سر ایشان بوده و به مسائلی که مورد تأکید و توصیه این مقام است، عمل کنیم. از کسانی نباشیم که به چیزی که به نفعمان است عمل کنیم و اگر احساس کردیم چیزی برایمان ضرر دارد، آن را کنار بگذاریم.

قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: موضوعی که درحال حاضر در جامعه با آن مواجه هستیم این است که بدانیم پیام اصلی این روز پیروی از ولایت بوده؛ اینکه ذره‌ای کوتاه نیامده، عقب‌نشینی نکنیم و از این مسیر فاصله نگیریم.

   لزوم بازخوانی نهم دی‌ماه و شعاری برخورد نکردن با این روز

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم بازخوانی آن ایام به جهت تنویر افکار عمومی، ابراز کرد: 12 سال از آن حادثه عظیم می‌گذرد، اینکه عده‌ای سعی در دست‌اندازی به کیان وطن داشته و مردم در مقابل آنان ایستادند؛ این موضوع اگر تبیین و بازگو نشده و ابعاد مختلف آن روشن نشود، ممکن است بعد از گذشت مدت‌زمانی به دست فراموشی سپرده شده و یا کسانی به عمد آن حوادث را وارونه جلوه دهند.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه برخی خواص در آن دوره مردود شده و با سکوت و یا مواضع نادرستی که گرفتند باعث تشدید جریان فتنه شدند، تصریح کرد: اقدام آنان در آن روزهای حساس شکاف عمیقی در جامعه ایجاد و هزینه‌های بسیاری بر مردم و نظام تحمیل کرد، ضمن اینکه زمان زیادی طول کشید تا این فاصله پُر شود و شاید هنوز هم آثار آن در جامعه باقی است.

قاسمی‌فرزاد در ادامه افزود: در آن دوره شاهد این بودیم که به‌دلیل بی‌بصیرتی برخی خواص که سکوت کرده و با گرفتن مواضع نادرست خود فتنه را تشدید کردند، مردم جانانه به میدان آمدند؛ بنابراین این مسئله بایستی تبیین شود. ضمن اینکه خداوند متعال همیشه در توبه را باز گذاشته و اگر آنان که آن روزها به مردم و نظام جفا کردند در پیشگاه خداوند متعال توبه کرده و از مردم هم به‌دلیل اقدامات ناشایست خود عذرخواهی کنند، رهبر انقلاب نیز تجدید نظر کرده و این افراد می‌توانند به دامن ملت بازگردند.

   قانون از همه بالاتر است

وی با تجلیل از مقام مردم انقلابی همدان در پیشگامی برای رفع فتنه و حضور حماسی در صحنه 9 دی، اذعان کرد: عموماً فتنه‌ها پس از انتخابات‌ اتفاق می‌افتد؛ انتخابات خردادماه 1400 که یکی از بهترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی بود، نشان داد مردم و مسئولان با عقلانیت و بلوغ در صحنه‌های سیاسی کشور ایفای نقش می‌کنند؛ چراکه عده‌ای در قالب رقابت سالم و در یک فضای کاملاً شفاف و روشن قرار گرفته و آرای مردمی را کسب کردند. پس از نهایی شدن نتیجه نیز سایر رقبا به پیروز انتخابات تبریک گفتند و این مسئله نشان داد اتفاقات تلخ سال 88 این درس را به خواص داده که نتیجه و آرای مردم را بپذیرند.

استاندار همدان عقلانیت در مدار و مسیر انتخابات 1400 را مثال‌زدنی خواند و ابراز کرد: پذیرش آرای مردم و تمکین قانون یک اصل مهم است؛ مقام معظم رهبری بر این مهم تأکید کرده و فرموده‌اند «قانون بالاتر از همه است. بنابراین اگر مسئولان و مردم دور مدار قانون حرکت کنند، هیچ‌وقت دچار اتفاقات تلخ که امنیت کشور و مردم را به خطر بیندازد، نخواهیم شد.»

قاسمی‌فرزاد توضیح داد: اگر سال 88 آن اتفاقات رخ داد، به‌دلیل این بود که برخی از افراد بنا به تصورات اشتباه خود پا روی قانون گذاشتند و همین باعث شد مردم برنتابیده و جلوی آن‌ها بایستند که تبلور و عینیت صیانت از نظام، انقلاب، ولایت و قانون در 9 دی‌ماه 1388 خود را نشان داد.

وی در پایان سخنان خود ایستادن مردم در مقابل بدخواهان، کج‌اندیشان و قانون‌شکنان را یک سرمایه عظیم برای ایران عزیز دانست و متذکر شد: درس مهم نهم دی‌ماه رشد بصیرت بود. عقلانیت مردم در انقلاب اسلامی به تکامل رسیده بود، اما زوایای پنهانی داشت که در 9 دی‌ماه با آن بصیرت مثال‌زدنی خود را نشان داد؛ همه ما باید قدردان این مردم باشیم.

شناسه خبر 50403