شناسه خبر:51057
1400/10/23 09:25:37

سپهرغرب، گروه خبر: معاون استاندار و فرماندار ویژه دهلران گفت: رفع دغدغه‌های کشاورزان در تأمین آب و تعامل آنان با امور آب در رعایت الگوی مصرف آب با نصب کنتورهای هوشمند باید در کشت‌های پاییزه و تابستانه در اولویت باشد.

لطیف صادقی در جمع نماینده کشاورزان برتش و اعضای هیئت مدیره تعاونی‌های کشاورزی دهلران اظهار کرد: این شهرستان قطب تولید انواع محصولات کشاورزی استان است و تلاش برای رفع مشکلات کشاورزان این منطقه امری ضروری است.

وی افزود: بخشی از این مسائل مربوط به منابع و تأمین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی است که تاکنون اقدامات خوبی انجام گرفته و با همکاری امور آب تأمین آب کشت تابستانه و پاییزه در شهرستان انجام گرفته است.

فرماندار ویژه دهلران به برخی مشکلات کشاورزان هم در بحث تأمین آب و مشکلات تعاونی‌ها اشاره و تأکید کرد: باید با هم‌افزایی و همکاری و تعامل این مشکلات را مرتفع کرد چون دولت سیزدهم هم عزم جدی بر کار و تولید و رفع موانع و به‌ویژه حمایت از بخش کشاورزی دارد.

صادقی یادآور شد: نیاز است کشاورزان نیز با امور آب در بحث قراردادها و پرداخت حق‌آبه همکاری به موقع داشته باشند و از طرفی با توجه به خشک‌سالی رعایت الگوی مصرف را بیش از پیش مد نظر داشته باشند.

وی نصب کنتورهای هوشمند را از راهبردهای دولت در جهت صرفه‌جویی و پایدار کردن منابع آب زیرزمینی ذکر کرد و افزود: کشاورزان نیز در جهت همکاری با متولیان و جلوگیری از جرائم در خصوص نصب کنتورهای هوشمند همکاری کنند.

فرماندار ویژه دهلران به سامانه گرمسیری و نقش آن در تأمین آب بخشی از اراضی کشاورزی شهرستان هم اشاره کرد و گفت: پیگیری‌هایی برای تزریق اعتبار به این پروژه در سطح استان و کشور انجام گرفته که با تکمیل آن شاهد رونق بیش از پیش کشاورزی در شهرستان و به‌ویژه در بخش مرکزی خواهیم بود.

صادقی طرح 550 هزار هکتاری رهبری را از دیگر اقدامات ارزشمند در بخش کشاورزی برشمرد و افزود: 50 هزار هکتار از این طرح در حوزه استان ایلام و دهلران است که با اجرای آن امروز شاهد تحول در بخش کشاورزی شهرستان به‌ویژه در بخش دشت عباس هستیم و علاوه بر احیای اراضی، ایجاد کمربند سبز و اشتغال مانع از مهاجرت مردم از مناطق مرزی و عمران و آبادانی و کار و تولید در مرز شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام هم در این نشست گفت: با توجه به خشک‌سالی‌ها و از طرفی حساسیت شرایط فعلی به لحاظ منابع آبی و بارندگی 90 میلی‌متری در استان و کاهش 50 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته و کاهش 45 درصدی بارش‌ها نسبت به درازمدت، کشاورزان در مصرف آب صرفه‌جویی و اضافه برداشت نداشته باشند.

علی پوراحمد برداشت بی‌رویه از منابع آب را باعث فرونشست زمین و کاهش منابع آب زیرزمینی دانست و افزود: نصب کنتور هوشمند از الزامات است و کشاورزان که نسبت به نصب این کنتور اقدام نکنند، با جریمه روبرو خواهند شد.

وی به اختصاص سهم آب استان از سد کرخه برای اراضی کشاورزی منطقه دهلران هم اشاره و یادآور شد: امسال در خصوص تأمین آب اراضی تحت پوشش کرخه مشکلی نداشتیم و نیاز است کشاورزان در پرداخت حق‌آبه همکاری کنند تا دولت نیز خدمات به‌موقع برای تعمیر، تجهیز و نوسازی شبکه‌های اصلی داشته باشد.

شناسه خبر 51057