شناسه خبر:51590
1400/11/5 09:13:23

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه با تجلیل از شخصیت و رویکرد وحدت‌مدارانه علمای اهل سنت استان به‌ویژه ماموستا مُلاقادر قادری امام‌جمعه پاوه، گفت: این علما و بزرگان یک تکیه‌گاه برای استان کرمانشاه و ایران اسلامی هستند و مردمداری و ارتباط صمیمی آن‌ها با مردم بزرگوار اهل سنت، یک سرمایه اجتماعی است.

«بهمن امیری‌مقدم» روز دوشنبه در دیدار با جمعی از ائمه جمعه و علمای اهل سنت اورامانات و کرمانشاه که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، عنوان کرد: کرمانشاهی‌ها در طول تاریخ مردمانی اهل فرهنگ، وطن‌دوست، دیندار، میهمان‌نواز و اهل مدارا بوده‌اند.

این مقام مسئول این منطقه را مظهر و نماد وحدت و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز دانست و گفت: واقعیت و جوهره اصلی کرمانشاه همین است.

وی افزود: در استان ما خوشبختانه همه مذاهب با همگرایی، همدلی، صمیمت و برادری در کنار هم زندگی می‌کنند و در این زمینه کرمانشاه یک الگوی ممتاز برای کشور محسوب می‌شود.

استاندار کرمانشاه تأکید کرد: برای کسانی که خدمت‌گزار مردم هستند، چهار گوشه این استان با هم فرقی ندارد و وظیفه ما، انجام خدمت یکسان و صادقانه برای همه است.

   جایگاه بزرگان استان باید تقویت شود

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: خوشبختانه آمار آسیب‌های اجتماعی در پاوه و اورامانات بسیار پایین است و مردمان این منطقه انسان‌هایی قانع، صبور، صادق و تلاشگر هستند و بزرگان خود را محترم می‌شمارند و این خصلت‌های نیکو باید گردآوری و به‌عنوان یک الگو معرفی شود.

امیری‌مقدم با تأکید بر اینکه باید سنت‌های خوب و حسنه را در جامعه گسترش داد، در ادامه عنوان کرد: هرچه جایگاه بزرگان و فرهیختگان در میان مردم تقویت شود، ما جامعه بهتر و سالم‌تری خواهیم داشت و می‌توان بسیاری از مشکلات حاد را با کمک همین افراد فرهیخته و اثرگذار حل کرد.

   زیبایی‌های استان باید بیشتر و بهتر معرفی شود

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش از توسعه گردشگری به‌عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه اشتغال‌زایی استان نام برد و گفت: در برخی از استان‌ها از بیابان، جاذبه گردشگری ساخته‌اند و شغل ایجاد کرده‌اند؛ اما در استان ما منطقه‌ای مانند اورامانات با این همه زیبایی‌های بی نظیر و بی‌مانند، هنوز برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است.

امیری‌مقدم با تأکید بر ضرورت معرفی شایسته زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری منطقه اورامانات، افزود: باید صنایع دستی زیبا و اصیل منطقه اورامانات را معرفی و آن را به همه دنیا صادر کنیم.

وی در ادامه یکی از اولویت‌های اصلی استان را معرفی درست و شایسته کرمانشاه به جامعه پیرامونی دانست و گفت: متأسفانه طی این سال‌ها کرمانشاه را بیشتر با صفاتی مانند رتبه اول بیکاری، بزهکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی معرفی کرده‌اند و این تصویر نامناسب باعث بی‌رغبتی کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری در استان شده است.

وی یادآور شد: این‌گونه مشکلات در سایر استان‌ها هم هست، اما آن‌ها بیشتر تاریخ و فرهنگ استان خود را برجسته می‌کنند و کارآفرینان و گردشگران هم با رغبت بیشتری به آنجا می‌روند.

امیری‌مقدم عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب از کرمانشاه به‌عنوان سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی و نگین غرب کشور یاد کردند و این یک توصیف و تصویر بسیار زیبا و ماندگار برای کرمانشاه است‌.

    باید به فکر اشتغال پایدار در استان باشیم

وی با تأکید بر اینکه باید به دنبال ایجاد اشتغال پایدار باشیم، در ادامه افزود: متأسفانه منابع استان در اختیار پروژه‌هایی قرار گرفته که پس از گذشت چندین‌سال هنوز راکد و نیمه‌کاره هستند؛ درحالی که این منابع ارزشمند باید در اختیار کارآفرینان توانمندی قرار گیرد که برای سرمایه‌گذاری درازمدت در استان برنامه داشته باشند و به فکر ایجاد َشغل پایدار باشند.

در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود دو میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از دو هزار و 600 روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی از جمعیت در مرکز استان زندگی می‌کنند.

این استان بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشیع و اهل حق در این استان ساکن هستند.

استان کرمانشاه همچنین 371 کیلومتر مرز مشترک با دو بخش کُردنشین و عرب نشین کشور عراق دارد و می‌توان گفت جزء استان‌های مهم کشور محسوب می‌شود.

به‌دلیل تنوع قومی و مذهبی و وجود خُرده‌فرهنگ‌های فراوان از استان کرمانشاه به‌عنوان هندوستان ایران نام می‌برند، کرمانشاه از پیشینه تاریخی نیز برخوردار است و سنگ‌نوشته‌ها و بناهای تاریخی دوران قبل از اسلام و دیگر دوره‌های تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تمدن در این دیار دارد.

شناسه خبر 51590