شناسه خبر:52335
1400/11/24 09:55:23
نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر همدان:

از شجاعت و ایستادگی اعضای شورای اسلامی شهر در مبارزه با فساد حمایت می‌کنم

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان در دیدار با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار همدان بر لزوم مبارزه با فساد تأکید کرد و گفت: اگر مجموعه‌ای دارای شاخصه انقلابی است، باید در برابر مفاسد ایستادگی کند و بنده با تمام وجود از مسئولی که در برابر فساد ایستادگی می‌کند، حمایت خواهم کرد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌‌موثقی در این دیدار که به‌مناسبت ایام‌الله دهه مبارک فجر در دفتر امام‌جمعه همدان برگزار شد، ابراز کرد: دغدغه اصلی امام راحل دفاع از اسلام، تحقق و ارتقای فرهنگ دینی ناب اسلامی در جامعه بود که انقلاب به ثمر نشست.

 از عملکرد تمامی متولیان فرهنگی گله‌مند هستم

وی افزود: تحقق فرهنگ دینی مقدمه می‌خواهد که آن آرامش اقتصادی مردم است و فرامین دینی به این موضوع تأکید ویژه‌ای دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: انقلابی‌گری یعنی اگر جایی دیدیم کسی از قدرت خود درحال سوء استفاده است، در مقابل تخلف او ایستادگی کنیم و اعضای شورای اسلامی شهر باید شجاعت ایستادن در مقابل فسادها را داشته باشند و در این مسیر تمام‌قد از اقدامات شما حمایت می‌کنم.

وی با بیان اینکه گاهی از اوقات بودجه فرهنگی به چاپ بنر و فضاسازی خلاصه می‌شود، گفت: در تدوین بودجه مدیریت شهری، بودجه فرهنگی دیده شده است؛ اما به‌درستی مدیریت نمی‌شود و متأسفانه در برخی موارد هدررفت داریم که باید قرارگاه فرهنگی بر این مورد متمرکز شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌‌موثقی افزود: اگر بودجه فرهنگی در یک اقدام دسته دهم هزینه شود، خروجی زیادی ندارد که در این موضوع باید اولویت‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد؛ اگر تصمیم بر این است که بودجه فرهنگی نداشته باشیم، اما پُل شهید همدانی سال دیگر به بهره‌برداری کامل برسد، همین امروز این تصمیم گرفته و اعلام شود.

وی با تأکید بر اینکه بودجه فرهنگی تدوین می‌شود اما مدیریت نمی‌شود، گفت: از عملکرد تمامی متولیان فرهنگی گله‌مندی داریم که خروجی آن‌ها اثرگذاری مطلوبی ندارد که عمده دلیل این موضوع قوانین و مشکلات ساختاری آن‌ها است.

امام‌جمعه همدان تصریح کرد: ارزیابی مباحث فرهنگی نداریم که باید با برنامه‌ریزی مدیریت‌شده در این حوزه خلأ موجود را رفع کنیم و معتقدم متولیان حوزه فرهنگ باید از موازی‌کاری دوری کنند.

وی عنوان کرد: ساختمان‌های بی‌خاصیت در شهر زیاد داریم، اما متأسفانه 40 سال است که مصلای شهر بلاتکلیف مانده و این اصلاً زیبنده دارالمؤمنین همدان نیست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم مبارزه با فساد در شهر تأکید کرد و گفت: اعضای شورای اسلامی شهر باید شجاعت ایستادن در مقابل فسادها را داشته باشند و بنده در این راه تمام‌قد از اقدامات شما حمایت می‌کنم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌‌موثقی تأکید کرد: انتظار داریم شورای اسلامی شهر انقلابی همدان در مقابل فسادها با قدرت بایستد تا روندها اصلاح شود و در مقابل تخلفات و فساد کوتاه نیاید.

وی با تأکید بر اینکه شجاعت ایستادن در مقابل فسادها را داشته باشید، عنوان کرد: در برخی مجموعه‌های دولتی معضلاتی نظیر عدم پرداخت صدور پروانه داریم که باید این رویه اصلاح شود و هیچ مجموعه‌ای حق ندارد با سوء استفاده کردن منتفع شود و بنده در این راه با تمام ظرفیت‌های موجود از ایستادگی شما در مقابل فساد حمایت می‌کنم.

   مسگریان: بهره‌گیری از بیانیه گام دوم انقلاب لازمه حرکت در مسیر توسعه

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این دیدار با بیان اینکه شورا باید با بهره‌گیری از بیانیه گام دوم انقلاب در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد، گفت: اعضای شورا درتلاش هستند با همفکری، مشکلات مردم را رفع و در جهت ایجاد عدالت حرکت کنند.

محمود مسگریان اظهار کرد: انقلاب مردمی و عزت‌‌آفرین اسلامی به رهبری سلاله حضرت زهرا (س)، امام خمینی (ره) اداره کشور را به‌دست مردم داد تا فرصت خدمت برای همگان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اصولاً هدف اصلی عزت‌آفرینی مردم به‌ویژه قشر درمانده و ضعیف جامعه بوده و هست، گفت: انقلاب با شعار عدالت‌محوری بر پایه اصول اسلامی شکل گرفت و ادامه یافت.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: علت پیروزی انقلاب اسلامی، رهبری امام خمینی (ره)، حضور یکپارچه و شکوهمند مردم و همراهی آن‌ها با رهبر کبیر انقلاب بود.

مسگریان با بیان اینکه رهبر کبیر انقلاب بارها عنوان کرد بدانید که مردم پشتیبان این انقلاب هستند، افزود: مردم ندای حق‌طلبی و حاکمیت را به تصویر می‌کشیدند و از همان ابتدا ریشه انقلاب قوی و محکم شده است.

وی با تأکید بر اینکه طوفان‌های سهمگین، ترور، کودتا و فشار اقتصادی نتوانسته به انقلاب لطمه‌ای وارد کند، تصریح کرد: مردم همچنان پایبند به انقلاب و آرمان‌های آن هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: مردم علت بقای انقلاب هستند که با پیروی از ولایت همچون کوه در برابر هجوم دشمنان، استوار ایستاده‌ و با وجود مشکلات و مخاطرات به آرمان‌های انقلاب و شهدا وفادار هستند.

مسگریان بی‌عدالتی و عدم صداقت برخی افراد را موجب ایجاد آزردگی در جامعه دانست.

   حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی: ضرورت تبیین پرداخت عوارض شهری به‌عنوان یک تکلیف اجتماعی در خطبه‌های نماز جمعه

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این دیدار بیان کرد: ما برای حفظ و اداره نظام باید فرهنگ قانون‌مداری را نهادینه کنیم و فرهنگ پرداخت عوارض و بهای خدمات به شهرداری‌ها را نیز به‌عنوان یک ارزش معنوی و تکلیف اجتماعی در جامعه تبیین کنیم که از نماینده ولی فقیه در استان درخواست داریم در خطبه‌های نماز جمعه به این موضوع بپردازند.

ناصر صفری‌افلاکی بیان کرد: بر سنت پرداخت مالیات در دین اسلام تأکید داریم و در کلام رهبری نیز به آن تأکید شده و 90 درصد درآمد شهرداری از کسانی است که سهم شهرداری را در مناسبات قانونی پرداخت می‌کنند و در قبال آن عایدی خوبی نیز دارند.

وی افزود: معتقدم در بحث بودجه فرهنگی به مساجد و دفتر نماینده ولی فقیه که چندین بنیاد تخصصی فرهنگی و دینی زیرمجموعه آن فعالیت می‌کنند، باید کمک‌های بهینه و مناسبی تخصیص داده شود.

   کرباسیان: تشکیل حلقه‌های واسط حاکمیتی با مردم، آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و بازرسی شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: پیشنهاد دارم برای بهتر شدن امور و توانمندسازی محلات شهر به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار جلسات فصلی با حضور نماینده ولی فقیه در استان تشکیل شود.

مرتضی کرباسیان افزود: جلسات مبارزه با فساد باید به‌صورت مستمر برگزار و تمام ابعاد آن به‌درستی احصا شود.

وی با بیان اینکه شایسته‌سالاری به‌خوبی تعریف نشده است، گفت: تعریف فعلی شایسته‌سالاری مورد انتقاد است و شاخص درستی در این مورد نداریم و شاهد بروز اختلافاتی جدی در اجرای این موضوع هستیم که باید مرتفع شوند.

این مقام مسئول با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب برای راه‌اندازی حلقه‌های واسط بین مردم و حاکمیت برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم، افزود: باید به دنبال کارهای زیربنایی در شهر به‌خصوص مناطق کم‌برخوردار و محروم باشیم و با راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه، مراکز نیکوکاری، مراکز مشاوره‌ای، کارآفرینی و اشتغال و غیره، فاصله با مردم را به حداقل برسانیم تا چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی موجود مرتفع شود که در این خصوص می‌توان از ظرفیت بالای مساجد و فرهنگ‌سراها در پیشبرد اهداف به‌خوبی بهره برد.

   حاجی‌بابایی: الزام قانونی صدور پروانه‌ ساخت برای تمامی ساخت‌وسازها در شهر

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه مخالف هزینه‌کردهای فرهنگی در شهر نیستم، اظهار کرد: متأسفانه از دوره‌های گذشته رویه‌های نادرستی در شهر بنا نهاده شده که شهرداری باید در تمامی امور هزینه کند و تعهدات مالی زیادی برای مدیریت شهری ایجاد شود؛ درحالی‌ که برخی از این هزینه‌ها جزء وظایف ذاتی دستگاه خدمات‌رسان شهرداری نیست.

وی با بیان اینکه بخشی از درآمد شهرداری‌ها جهت هزینه‌کرد در بخش‌های مختلف از محل پروانه ساختمانی است، افزود: امروز شاهد آن هستیم برخی ادارات و نهادها با تخلفات ساختمانی اقدام به ساخت بناهای عظیم کرده‌، بدون آنکه فرآیند صدور پروانه ساخت را طی و هزینه‌های آن را به مدیریت شهری پرداخت کنند؛ به‌عنوان نمونه اداره کل ارشاد بدون مجوز و پرداخت صدور پروانه ساخت، اقدام به احداث موزه می‌کند که همین رویه‌های غیر قانونی منجر به بروز مشکلات جدی در مدیریت شهری می‌شود!

 حیدری: در هزینه‌کرد بودجه شهرداری با دقت و حساسیت عمل شود

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه گفت: یکی از وظایف شرعی، قانونی و انسانی همه ما اشاعه فرهنگ ناب اسلامی ایرانی شیعی و انقلابی در تمامی زمینه‌ها است.

مهدی حیدری با بیان اینکه در اسلام بر کسب رضایت مردم نسبت به عملکرد حکومت تأکید شده است، افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل عملکرد نامطلوب و ناقص برخی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان، شاهد نارضایتی مردم هستیم؛ به‌طوری که حتی بعضاً در بین مردم دلبسته به آرمان‌های انقلاب نیز این نارضایتی وجود دارد و عملاً در بعضی موضوعات، از این دستگاه‌ها به‌عنوان «گردنه‌گیر» تعبیر می‌شود که جای تأسف دارد و باید این رویه اصلاح شود.

حیدری ابراز کرد: انجام هزینه‌های چندده‌میلیونی یک نهاد از جیب مردم و شهرداری برای برگزاری نمایشگاه دستاوردها در شرایط اقتصادی کنونی به هیچ وجه قابل پذیرش و توجیه نیست و اثرات مخرب آن بسیار بیشتر است.

وی اضافه کرد: طبق قانون نزدیک به 900 خدمت مستقیم و غیر مستقیم برعهده شهرداری است، اما متأسفانه تعداد زیادی خدمت دیگر نیز فرای قانون به مدیریت شهری تحمیل ‌شده و عملاً منابع شهرداری‌ها درحال از بین رفتن است!

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خدمات تحمیلی مازاد موجب افزایش هزینه‌های مدیریت شهری و ناتوانی در انجام مأموریت‌های مهم و حیاتی می‌شود، افزود: شهرداری‌ها برای تأمین هزینه‌های تحمیلی ناچار هستند به جیب مردم چشم بدوزند و این ظلم بزرگی به مردمی است که غرق در مشکلات ریزودرشت اقتصادی هستند.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: حدود دو هزار و 137 میلیارد تومان بودجه پیشنهادی شهرداری برای 1401 ارائه شده است که بدون تعارف مبلغی حدود دو هزار و 37 میلیارد تومان مستقیم و غیر مستقیم از مردم تأمین می‌شود و پیشنهاد می‌کنم آن چیزی را تصویب کنیم که بدون فشار آوردن به مردم بتوانیم محققش کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان گفت: منابع مدیریت شهری روزبه‌روز محدودتر و انتظارات بیشتر می‌شود تا جایی که تاکنون حدود 60 درصد کاهش صدور پروانه نسبت به مدت مشابه سال قبل داریم!

وی درآمدهای کوششی را یکی از منابع مالی مهم در شهرداری‌ها برشمرد و اذعان کرد: درآمدهای کوششی آثار مثبتی دارد و در روند افزایش رضایت‌مندی مردم بسیار حائز اهمیت است که باید در تصویب نهایی بودجه سال آینده به این موضوع توجه بیشتری شود.

این مقام مسئول با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر نصب تابلوی روزشمار در اجرای پروژه‌های عمرانی، گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های فراوان شورا، شهرداری در محل اجرای پُل غدیر اقدام به نصب تابلوی روزشمار کرده است که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

حیدری در ادامه با بیان اینکه نیروی انسانی باید حمایت شود، گفت: اعضای شورای ششم مصوب کرده‌اند که حق جلسه و حقوق‌هایشان را بعد از پرداخت حقوق تمامی کارکنان دریافت کنند که تاکنون نیز دریافت نکرده‌اند و امیدوارم هرکدام از ما در هر جایگاه و منصبی سرباز خوبی برای نظام، انقلاب و آرمان‌های امام و شهدا باشیم.

   حسینی: در ادبیات فرهنگی باید مبانی و شاخص‌ها تعریف شود و هزینه‌ها براساس آن صورت پذیرد

شهردار همدان نیز در این جلسه گفت: موضوعات و برنامه‌های مدیریت شهری را پیش‌تر اعلام کردیم و وظایف شهرداری از قبل مشخص شده و باید امور جاری آن به نحو احسن پیگیری و انجام شود.

سیدمسعود حسینی افزود: بودجه سال آینده با دقت درحال بررسی است و در مباحث فرهنگی کمک به هیئت‌ها، مؤسسات فرهنگی و اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌های مختلف و غیره در دستور کار است؛ اما حلقه مفقوده دراین‌باره هماهنگی‌های فی‌مابین بوده که نیازمند سیاست‌گذاری است.

وی افزود: اصول در تمامی زمینه‌ها را باید مورد توجه داشته باشیم و در ادبیات فرهنگی، باید مبانی و شاخص‌ها تعریف شده و هزینه‌ها براساس آن صورت پذیرد و معتقدم در هماهنگی فی‌مابین مجموعه‌های فرهنگی باید سیاست‌ها، اهداف و چشم‌اندازها به درستی و کارشناسی‌شده تهیه، تدوین و اجرایی شود.

شناسه خبر 52335