شناسه خبر:52488
1400/11/28 09:17:14

همیشه اطراف ما اتفاقات بسیاری درحال رخ دادن است که برحسب نگاه دروازه‌بانی رسانه‌ها، می‌تواند به ضریب اهمیتشان اضافه یا از آن‌ها کم شود. این موضوع فاصله بین واقعیت و فراواقعیت است؛ یعنی هر موضوعی ممکن بوده به‌طور کامل درست باشد، تنها درصورتی که این فاصله وجود نداشته باشد. انتشار موضوعی با دروازه‌بانی رسانه‌ها نیز ممکن است با واقعیت فاصله زیادی داشته باشد و این همان قدرت رسانه‌ای هست.

بنابراین رسانه‌ها براساس رویکرد و اهداف خود به مسائل می‌پردازند و قادر هستند با نوع پرداخت رسانه‌ای مورد نیاز، فاصله بین واقعیت و فراواقعیت را تنظیم کنند.

حال آنچه می‌تواند به‌عنوان ابزار سواد رسانه به مردم کمک کند تا این فاصله را به‌خوبی درک کنند، آگاهی از فضای درست و واقعیت موجود است و این مهم با جهاد تبیین محقق خواهد شد.

جهاد تبیین آن چیزی است که می‌تواند سواد رسانه‌ای را در میان مردم رواج دهد. رسانه‌ای که با ابزارهای فنی خاص و حرفه‌ای، قادر بوده به‌خوبی از هنر استفاده و فاصله بین واقعیت و فراواقعیت را کنترل کند؛ یعنی توانایی بالایی در کنترل ذهن مخاطبان خود دارد و به‌راحتی می‌تواند مخاطبش را به هر سویی بکشد. پس جهاد تبیین یک کار حرفه‌ای دقیق و رسانه‌ای عمیق با بهره‌گیری از ظرفیت هنر است که می‌تواند کارساز حل این مسئله باشد.

جهاد تبیین قطعاً و بدون هیچ اماواگری کار رسانه است. موضوع دقیقی که می‌تواند شاه‌کلید حل بسیاری از مشکلات موجود در موقعیت فردی و اجتماعی مردم باشد. عرصه جهاد تبیین فضای حقیقی را رواج می‌دهد و سردرگمی‌ها را کاهش داده و منجر به حل نقایص در بیشتر ابعاد و ساختارهای موجود به‌گونه‌ای می‌شود که ما را به پیشرفت نزدیک و نزدیک‌تر کند.

پرداخت رسانه‌ای ناقص به جهاد تبیین هم خسارت است و هم جفا به این رویکرد بی‌بدیل که در فضای کنونی می‌تواند منشأ حل مشکلات باشد؛ پس لازم است افراد غیر متخصص در این حوزه وارد نشوند و بدانند کار هنرمندانه رسانه‌ای برای این فرصت باید انجام شود.

نگاه غیر کارشناسانه، مقطعی و هیجانی این موضوع را به جایی نمی‌برد و اگر ابزار رسانه‌ای درست برای جهاد تبیین به‌کار گرفته نشود، نمی‌تواند موتور محرکه پیشرفت شود.

رسانه جهاد تبیین را باید به‌گونه‌ای استفاده کند که پیش‌برنده باشد؛ یعنی در اجزای به‌کارگیری انواع رسانه و ترکیب آن‌ها با هنر، قادر باشد از متنی بهره ببرد که مغز را تسخیر کند، ویدئوکلیپی که جذاب باشد، صوتی که دلنشین باشد، تصاویری که خیره‌کننده باشد و محققانه با رویکرد پژوهشی و علمی درست به قضیه نگاه کند.

پس ابزار اصلی جهاد تبیین همان رسانه است که می‌تواند با رویکرد حرفه‌ای آن فاصله واقعیت و فراواقعیت را کاهش داده و مسیر پیشرفت را هموار کند.

شناسه خبر 52488