شناسه خبر:53008
1400/12/11 13:40:55
سپهرغرب در پی گفت‌و‌گو با امام جمعه موقت همدان مطرح کرد:

روزه ماه شعبان، پالایشگاه روح انسان

سپهرغرب، گروه اندیشه: امام جمعه موقت همدان با تأکید بر فضیلت روزه ماه شعبان، گفت: خداوند بندگان خود را دوست دارد و روزه را برای نزدیک شدن آن‌ها به خود قرار داده تا با آمادگی کامل وارد ماه رمضان شوند.

سپهرغرب، گروه ایران و جهان - سمیرا گمار : ماه رجب، ماه ریزش رحمت الهی، به چشم برهم زدنی به پایان رسید و حالا خدا، با مهربانی بی‌حد خود، ما را به ماه شعبان مشرف کرده، ماهی که هر لحظه‌اش غنیمت است، چراکه بزرگان ما معتقدند کسب آمادگی در این ماه برای استفاده از فیوضات ماه مبارک رمضان بسیار مهم و اثرگذار بوده و در واقع پیشواز و بدرقه‌ای برای عظیم‌ترین و پر خیر و برکت‌ترین ماه خداست. شعبان ماهی است که پیامبر ما، آن را ماه خود می‌نامد و بزرگان صلوات بر محمد و آل محمد علیهم‌السلام را افضل اعمال در آن می‌دانند، ماهی که به گواه روایات معتبر، خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده که هر کس را در این ماه به او پناه برده و از او درخواست کند، از رحمت خود محروم نکند. آری در این ماه ارزاق مؤمنان تقسیم می‌شود و کار نیکو 70 برابر ثمره می‌دهد.

همان طور که ماه رجب به سرعت گذشت، این ماه هم چشم برهم‌زدنی به پایان می‌رسد و آنچه می‌ماند فرصت‌هایی است که بتوانیم دمی از کثرت دنیا فاصله گرفته و به آغوش امن الهی پناه ببریم.

نگاهی به روایات و سیره بزرگان دینی نشان می‌دهد، روزها مثل هم نیستند و با هم فرق دارند. بعضی روزها به آدم بهانه‌هایی می‌دهند برای بهتر شدن. بعضی روزها را می‌شود واسطه کرد. به بعضی روزها می‌شود سوگند خورد. به بعضی روزها می‌شود پناه برد؛ پیامبر رحمت فرموده‌اند: «در روزهای زندگانی شما نسیم‌هایی می‌وزد، حواستان باشد به آن‌ها رو کنید. خودتان را در معرض‌شان قرار دهید». شاید این روزهای ماه شعبان از همان نسیم‌ها باشند، پس باید حواسمان باشد به آن‌ها پشت نکنیم.

با ذکر این مقدمه، آنچه می‌خوانید گفت‌و‌گو با امام‌جمعه موقت همدان است که می‌آید؛ او در ادامه به ذکر فضایل ماه شعبان و راه‌های استفاده از فرصت‌های این ماه با آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان می‌پردازد که رحمت خدا به گفته خود او و فرستاده‌های راستینش هرگز از بندگان دور نیست.

برخی از زمان‌ها و مکان‌ها ویژگی خاصی دارند

حجت‌الاسلام محمد جوادی با بیان اینکه خداوند خالق، مالک و رب‌العالمین همه اشیای عالم است، عنوان کرد: بعضی از زمان‌ها و مکان‌ها ویژگی خاصی دارند که آن‌ها را بیشتر به خدا نسبت می‌دهیم؛ مثلاً ماه رمضان ماه خداست، یا اینکه ماه رجب از ماه‌های بسیار با عظمت است تا جایی که آن را رجب‌الأصب نامیده‌اند که رحمت پروردگار بر سر بندگان ریزش می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ماه‌های دارای فضیلت بالا، شعبان است که می‌توان در این ماه از طریق روایات آل عصمت، کارهایی را که ائمه معصومین انجام می‌دادند و از ما خواسته شده در صورت توان آن‌ها را انجام دهیم، به فضیلت این ماه در حد وسع خود دست پیدا کنیم.

روزه ماه شعبان پالایشگاه روح انسان برای ورود به ماه رمضان

امام جمعه موقت همدان تصریح کرد: در برخی روایات آمده که سه ماه رجب، شعبان و رمضان ماه‌های عبادت و بندگی بندگان برای خداست، به همین دلیل روزه در این ماه‌ها ثواب بسیار بالایی دارد و پر فضیلت است، به طوری که اگر یک نفر یک روز از ماه رجب یا شعبان را روزه بگیرد خداوند او را به بهشت خواهد برد و اگر دو یا سه روز، روزه بگیرد خداوند متعال گناهان او را به کلی می‌بخشد.

حجت‌الاسلام جوادی ادامه داد: پس یکی از اعمال رساننده به خداوند متعال در این ایام روزه است البته بسته به اینکه ما بتوانیم چه مقدار روزه بگیریم، روزها هم مشخص شده، برای مثال روز اول ماه، نیمه آن، سه روز پایانی و... همه در روایات و کتب ادعیه مشخص است.

وی با تأکید بر اینکه ماه شعبان از آن ماه‌های پر فضیلتی است که از بندگان خدا به وسیله روایات خواسته شده قدم‌های بلندی بردارند، اظهار کرد: در این صورت است که می‌توان به خدای متعال تقرب پیدا کرد، بنابراین ماه شعبان از ماه‌های بسیار با عظمت و بزرگ است که خداوند توفیق درک و قرار گرفتن در آن را رزق ما کرده است.

این کارشناس مسائل دینی ابراز کرد: روزه گرفتن اگرچه دشوار است اما حلاوت خودش را هم دارد و انسان را سبک می‌کند؛ برخی از جوانان، که من آن‌ها را از نزدیک می‌شناسم سه ماه رجب، شعبان و رمضان را پی در پی روزه می‌گیرند. برخی از بزرگان ما که الآن هم در قید حیات هستند برای درک عظمت این ماه دل به روزه‌داری می‌دادند، چراکه اهل یقین می‌دانند روزه گرفتن در دو ماه رجب و شعبان تمرینی است برای آمادگی روزه پرمعنویت و بزرگ ماه رمضان.

حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به اینکه ذکر استغفار، لا حول و لا قوه الا بالله و ادعیه کوتاهی که در مفاتیح هم آمده برکات بسیاری دارد، اذعان کرد: این دعاها و دعاهای دیگر تمرین آمادگی برای صیام و قیام ماه رمضان است و برخی از آن‌ها وقت چندان هم نمی‌گیرد پس توصیه من این است که از کنار آن‌ها به‌سادگی عبور نکنیم.

خدا فرموده که بهشتم را واجب می‌کنم بر...

وی در ادامه گفت: به این نکته هم باید توجه کنیم که وقتی خداوند می‌گوید تو را به بهشت می‌برم نه برای تشویق، بلکه خدا آن قدر برای بنده خود ارزش قائل است که چون ما حدود 9 ماه به امور دنیا مشغول و از روزه دور بوده‌ایم برای نزدیکی به خودش آن را به ما توصیه می‌کند و هرگز خداوند وعده دروغ نمی‌دهد، این از حکمت و رحمت خداوند به دور است و خدا و پیغمبر (ص) ما دروغ نمی‌گویند و به آن وعده‌هایی که داده‌اند عمل خواهند کرد، بنابراین نباید ساده از کنار این تعابیر عبور کرد.

چرا ماه شعبان ماه پیامبر است؟

امام جمعه موقت همدان در پاسخ به این پرسش که چرا ماه شعبان را ماه پیامبر گفته‌اند، توضیح داد: ماه رجب ماه خداست و ماه شعبان ماه پیامبر (ص)، به دلیل این که رسول گرامی اسلام به معنویات این ماه توجه داشته و به ما و همه مسلمانان نیز توصیه کرد‌ه‌ا‌ند به اعمال مقربانه این ماه اهتمام داشته باشیم که هر چقدر به بیانات نورانی آن وجود مقدس عمل کنیم به ایشان نزدیک‌تر می‌شویم. حضرت در این ماه برای بندگان خدا زیاد دعا می‌کرد و می‌خواست آن‌ها هم یکدیگر را زیاد دعا کنند بنابراین از این حیث ماه شعبان، ماه پیامبر (ص) خوانده شده است.

ولایت مولا علی علیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌السلام باب ورود به شهر پیامبر (ص)

حجت‌الاسلام جوادی در ادامه سخنان خود با اشاره به روایت «أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْیَأْتِ الْبَابَ، من شهر علمم و علی درِ آن شهر است. هر که دنبال علم است، باید از این در وارد شود.» گفت: این را هم باید در نظر گفت ولایت امیر مؤمنان علی علیه‌السلام اصل کار است، اگر من تمام ماه شعبان و رجب و را روزه بگیرم، نماز شب بخوانم، قرآن ختم کنم، دعا تلاوت کرده و به مردم کمک کنم، این کارها دردی از من دوا نمی‌کند مگر اینکه از مجرای ولایت امیرالمؤمنین مرا به مقصد برساند، این اعمال و عبادات یک راه است که اگر بخواهیم به ثمر برسد باید از طریق ولایت حرکت کنیم تا به امید خدا به نتیجه و مطلوب برسیم.

ماه شعبان ماه شادی آل‌الله

وی با اشاره به اینکه ماه شعبان ماه شادی آل‌الله بوده و از شادی اهل بیت علیهم‌السلام هم می‌توان به خدا تمسک جست، اظهار کرد: از امام صادق علیه‌السلام روایت داریم که فرمود: «شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا، شیعیان ما از زیادى گل ما آفریده شده‏اند در شادى ما شادند و در اندوه ما محزون‌اند.» ما از باقی مانده گل ائمه (ع) خلق شده‌ایم پس باید در غم آنان غمگین و در شادی آن‌ها شاد باشیم، اما باید این شادی را بشناسیم.

شادی امام صادق (ع) چگونه بود؟

این کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: تصور برخی از ما این است که شادی یعنی کارهایی که شرع مقدس جایز نمی‌داند، اما شادی را باید از سنخ شادی اهل بیت علیهم‌السلام بدانیم؛ امام صادق علیه‌السلام وقتی کیسه نان را به دوش می‌کشید و به ظله بنی ساعده (اردوگاهی که همه گرسنگان آنجا خوابیده بودند) می‌برد و بالای سر آن‌ها نانی به اندازه خوراکش می‌گذاشت این کارها ایشان را شادمان می‌کرد، چون به بندگان خدا خدمت کرده بود، اما برخی از ما تصور اشتباه داریم که شادی لغو، لهو، لعب و سرگرمی به امور بیهوده است.

برخی خیال می‌کنند فقط با گریه می‌توان به خدا نزدیک شد!

حجت‌الاسلام جوادی تأکید کرد: برخی‌ها خیال می‌کنند فقط با گریه می‌توان به خدا نزدیک شد، بله گریه فضیلتش بسیار زیاد است اما اینکه چطور و برای چه گریه کنیم، مسئله مهمی است، به قول شاعر «گریه بر هر درد بی‌درمان دواست/ چشم گریان چشمه فیض خداست» پس گریه خوب است اما به جای خودش؛ اینکه من یک چیزی می‌خواهم گریه می‌کنم تا به دست بیاورم بد نیست اما این گریه با آن گریه با فضیلتی که از شوق و عظمت خداست تفاوت دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: از خدای توانا برای خودم و شما و مؤمنان خواستارم در ماه شعبان و رمضان خداوند توفیق دهد بنده او باشیم، به وقتش شادمان و به وقتش هم محزون باشیم، آن‌هم شوق و حزنی که برای خداوند باشد.

شناسه خبر 53008