شناسه خبر:54035
1401/1/22 09:50:34
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور در نشست مدیریت مصرف انرژی در استان ایلام:

مصرف برق در ایران 2،5 برابر میانگین جهانی است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور گفت: سرانه مصرف برق در کشورمان از میانگین جهانی بالاتر است، به طوری که مصرف برق ایران 2،5 برابر مصرف برق جهان است.

علی اسدی در نشست مدیریت مصرف انرژی در استان ایلام اظهار کرد: ایران از نظر شبکه برق در خاورمیانه رتبه نخست و در جهان رتبه 14 است اما متأسفانه مصرف برق کشورمان بیش از 2،5 برابر مصرف جهان و دو برابر مصرف منطقه است.

وی افزود: اگر بارندگی داشته باشیم می‌توان پیش‌بینی تولید 480 مگاوات برق را داشت و یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های آبی کشور فعال می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور تأکید کرد: این نیروگاه بزرگ متأسفانه به علت کمبود آب پشت سد در حال حاضر برق تولید نمی‌کند.

اسدی با بیان اینکه اکنون نیروگاه مجموعه‌های صنعتی پتروشیمی و گاز ایلام در استان فعال هستند و به تولید برق استان کمک می‌کنند افزود: شرکت گاز 60 مگاوات توان تولید برق دارد که می‌تواند تا 24 مگاوات برق به شبکه استان تزریق کند.

استاندار ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر با کمبود برق روبه‌رو هستیم از هم‌اکنون باید با برنامه حرکت کنیم چراکه از اردیبهشت‌ماه قطعی برق در استان شروع می‌شود.

حسن بهرام‌نیا افزود: عدالت در قطع برق در همه مناطق استان باید رعایت شود و با نگاه عدالت‌محوری با دیدگاه‌های عمیق‌تری توجه کنیم.

وی گفت: هشت شهرستان استان جزو مناطق گرمسیری است و قبض برق به‌عنوان مناطق گرمسیری محاسبه می‌شود هرچند گرمایی که در دهلران، مهران و آبدانان داریم با دیگر شهرستان‌ها تفاوت دارد.

استاندار اظهار کرد: باید مناطقی که از شدت گرمای کمتری برخوردارند در بحث قطعی برق نسبت به مناطقی که گرمای بیشتری دارند از قطعی برق متناسبی برخوردار باشند.

بهرام‌نیا با عنوان اینکه قطعی برق واحدهای تعطیل در شهرک‌های صنعتی باید مورد توجه باشد و با بازرسی و نظارت این مسئله رصد شود افزود: سهمیه استان ایلام که در مقیاس ملی با توجه به کمبود برق روزانه 47 هزار مگاوات و در زمان پیک 55 هزار مگاوات است، درحالی‌که 12 هزار مگاوات تولید برق‌آبی است.

وی با بیان اینکه از 100 درصد برق کشور 14 درصد آبی است که معادل 12 هزار مگاوات خواهد بود ادامه داد: در پالایشگاه و پتروشیمی هم تولید برق وجود دارد که حدود 60 مگاوات این دو واحد برق به استان تزریق می‌کنند، پس باید به نسبت تولید برق استان میزان قطعی برق هم کاهش یابد.

استاندار ایلام گفت: استان ایلام به 475 مگاوات برق نیاز دارد که 375 مگاوات از برق کشور به استان تخصیص می‌یابد و ما 100 مگاوات برق کم خواهیم داشت که 60 مگاوات آن در استان تولید می‌شود و تنها 40 مگاوات برق دیگر نیاز داریم.

بهرام‌نیا خواستار تشکیل کارگروهی با حضور دادستان و مسئولان مرتبط دستگاه‌های اجرایی در خصوص قطعی برق استان شد و گفت: تشویق و تنبیه خصوصاً در رابطه با دستگاه‌های اجرایی که کاهش مصرف دارند، باید مدنظر باشد.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر صنوف هم در کارگروه مدنظر قرار گیرد و برنامه قطع برق نانوایی‌ها به‌درستی برنامه‌ریزی شود گفت: مراکز نظامی هم وظیفه دارند امکانات ذخیره و یا تولید برق اضطراری را پیش‌بینی نمایند.

وی با ابراز اینکه برنامه‌ریزی برای دسته‌بندی واحدهای صنفی و نانوایی‌ها با اطلاع‌رسانی مناسب باید مد نظر قرار گیرد گفت: برای قطعی، شبکه برق خانگی باید اولویت آخر باشد. تلاش ما این است که عدالت را مد نظر قرار دهیم و مردم کمتر دچار آسیب شوند.

شناسه خبر 54035