شناسه خبر:55778
1401/3/4 09:41:39

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی استان همدان از تجهیز تمام کشتارگاه‌های همدان به سیستم پیش‌سرد خبر داد و گفت: درحال حاضر کشتارگاه سنتی نداریم.

محمودرضا رسولی با اشاره به خطر بیماری تب کریمه‌ کنگو، اظهار کرد: با اقدامات پیشگیرانه خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در استان همدان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه با آغاز فصل گرما امکان بروز برخی بیماری‌ها وجود دارد، گفت: تب کریمه کنگو در انسان بسیار کشنده و خطرآفرین است و در فصل گرما بروز می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه این بیماری ویروسی با خوردن گوشت آلوده و از طریق کنه منتقل می‌شود، اظهار کرد: شهروندان از خریدن گوشت‌ بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

وی با تأکید بر اینکه دامداران به هنگام مشاهده کنه روی دام کنه را با دست به‌صورت مستقیم از بین نبرند و محیط نگهداری دام را سم‌پاشی کنند، گفت: درحال حاضر با برنامه‌ریزی‌های لازم سم‌پاشی و ضد عفونی بدن دام و اماکن دامی توسط مجموعه دامپزشکی انجام می‌شود.

رسولی از جمع‌آوری کشتارگاه‌های سنتی در استان سخن گفت و افزود: درحال حاضر پنج کشتارگاه صنعتی در استان فعال است و تمام کشتارگاه‌های استان مجهز به سیستم پیش‌سرد هستند.

وی یادآور شد: گوشت‌های تهیه‌شده از ذبح دام در محیط پیش‌سرد به مدت 24 ساعت باقی می‌مانند که ph گوشت‌های مورد نظر به‌علت ماندن در سرما کاهش یافته و به این ترتیب بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌های گوشت از بین می‌رود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه تمام کشتارگاه‌های استان اصول پیش‌سرد را رعایت می‌کنند و به این ترتیب بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌های گوشت از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: شهروندان گوشت‌های دارای مهر دامپزشکی را با اطمینان خاطر خریداری کنند.

وی با تأکید بر خودداری از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها، عنوان کرد: افرادی که نذر و قربانی دارند می‌توانند از طریق سامانه 1512 با نظارت مجموعه دامپزشکی ذبح دام را انجام دهند و بدون نظارت دامپزشکی کشتار دام انجام نشود.

رسولی با بیان اینکه تب کریمه کنگو در دام بدون علامت است و تنها بی‌اشتهایی و تب ایجاد می‌کند، گفت: تب کریمه کنگو توسط انسان‌های عادی غیر قابل تشخیص بوده، اما کشنده و بسیار واگیر است.

وی با اشاره به مهاجرت عشایر استان، بیان کرد: در طول زمستان کارکنان دامپزشکی در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام حضور یافتند و بیش از یک میلیون و 600 هزار دام عشایر علیه بیماری‌های مختلف واکسینه شد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: به کارکنان دامپزشکی هنگام معاینه دام عشایر توصیه شده بود درصورت مشاهده کنه از ارتباط مستقیم دست با آن خودداری کنند و اقدامات سم‌پاشی را انجام دهند.

شناسه خبر 55778