شناسه خبر:58463
1401/5/12 08:33:13
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان خبر داد:

رصد فعالیت‌ هیئت‌های مذهبی در همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه توجیه و تبیین مداح‌ها هرسال انجام می‌شود، گفت: در کنار تبیین، کانون مداحان و بسیج مداحان نیز کمیته‌های ارزیابی دارند که با دعوت مداحان و صحبت با آن‌ها، تأکید می‌کنند که در مجالس امام حسین (ع) وارد مسائل خارج از عرف نشوند.

محمدهادی نظیری به برخی از آسیب‌های حوزه مداحی اشاره کرد و افزود: در زمینه برخی مداحی‌ها دچار آسیب‌هایی هستیم که خلاف دستورالعمل‌های دینی، فقهی و اخلاقی ما است و اگر کسی رعایت نکند، جلوی آن گرفته می‌شود.

وی گفت: یک‌سری از آسیب‌ها نیز وجود دارد که دائماً به مداحان در مورد آن‌ها توصیه شده و جزوه‌هایی هم برای رفع موارد مذکور به مداحان داده می‌شود؛ به‌طوری که قبل از ماه محرم جلسات آموزشی نیز توسط اساتید کشوری برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه توجیه و تبیین مداح‌ها هرسال انجام می‌شود، افزود: در کنار تبیین، کانون مداحان و بسیج مداحان نیز کمیته‌های ارزیابی دارند که با دعوت مداحان و صحبت با آن‌ها، تأکید می‌کنند که در مجالس امام حسین (ع) وارد مسائل خارج از عرف نشوند.

   استفاده از دستگاه شور در مداحی توصیه نمی‌شود

وی در پاسخ به این مطلب که برخی از مداحان از آهنگ و دستگاه‌ برای شور دادن به مراسم استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از سبک‌های آهنگی منع شرعی و قانونی ندارد که به‌عنوان ممنوعیت شرعی و قانونی این را دنبال کنیم، اما توصیه‌های ارشادی از سوی رهبر انقلاب نیز بارها صورت گرفته که جلسات سیدالشهدا (ع) را با سبک‌های نامتعارف مخلوط نکنید که امیدوارم مداحان به توصیه‌ها عمل کنند.

نظیری تأکید کرد: سبک‌های آهنگی و شورهای دستگاهی بعضاً از پایتخت و شهرهای بزرگ الگوبرداری می‌شود و جریان مداحی نیز آن را دنبال می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مخاطبان نیز باید بدانند از چه مجالسی برای عزاداری استفاده کنند، افزود: مخاطبان باید با شناخت در هیئت‌ها و تکیه‌ها حضور یابند و سخنرانانی که با پشتوانه علمی و فقهی صحبت می‌کنند را بشناسند، زیرا گاهی حضور و دفاع مخاطب از مداح و سخنران نیز مؤثر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه متأسفانه در فضای مداحی با این مشکل مواجه هستیم که پروتکل و دستورالعمل واضحی نیست، ابراز کرد: طی سال‌های قبل بسیاری از بزرگان و علما نیز در مواردی انتقاداتی به مداحان داشتند، اما به این موارد نیز توجهی نشد.

   جلسات روضه خانگی در سامانه ثبت نیستند

وی در بخش دیگری از سخنانش به جلسات خانگی و روضه‌های بانوان اشاره کرد و گفت: هیئت‌هایی که در سامانه ثبت هستند و مجوز فعالیت دارند، مورد کنترل و نظارت ما هستند؛ اما هیئت‌هایی داریم که ثبت سازمان نبوده و مجوزی برای فعالیت ندارند، بنابراین ما هیچ تعهدی نسبت به این‌ها نداریم و جلسات خانگی نیز خارج از کنترل است.

نظیری با تأکید بر اینکه دستگاه امام حسین (ع) محترم است و باید مراقبت کرد تعرضی به مجالس عزای امامان نشود، افزود: با این وجود اگر هم یک وقت مداح یا سخنرانی مرتکب تخلفی شود، ساز‌وکاری برای برخورد با آن‌ها نداریم و این یک خلأ قانونی است؛ هرچند شاید در آینده تصمیم بگیریم که هر فعالیتی در مراسم عزاداری با کسب تکلیف همراه باشد.

وی با بیان اینکه سازوکاری برای جلسات خانگی نیست که رصد شوند یا نظارتی صورت گیرد اما به‌صورت غیر محسوس انجام می‌شود، گفت: سازمان تبلیغات نیروی زیادی ندارد، اما در حد همین نیروها و با کمک ظرفیت‌های مردمی و میان‌سازمانی موارد رصد می‌شود.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی همدان بیان کرد: بارها با حوزه علمیه خواهران نیز مکاتبات و به آن‌ها توصیه‌هایی داشتیم که خود یا مبلغان هرازگاهی در جلسات خانگی شرکت کرده و نبض جلسات در اختیار خواهران حوزوی باشد تا مبادا از سوی افراد ناآگاه شبهات یا خرافاتی به مخاطبان عرضه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر فردی در هر محفلی اگر شبهاتی در موضوعات و مطالب مطرح شده داشت، از مراجع قانونی دنبال کند و واقعیت مطالبی که بیان می‌شود را منابع معتبر جویا شود.

شناسه خبر 58463