شناسه خبر:60366
1401/6/30 09:02:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ از جهش 6 برابری امسال کشت کلزا در مزارع این شهرستان خبر داد.

حمزه خانجانی اظهار کرد: کشت کلزا در مزارع این شهرستان از 15 روز گذشته آغاز شده و در مراحل پایانی خود قرار دارد و تاکنون توسط کلزاکاران این شهرستان بیش از 121 هکتار کلزا کشت شده است.
وی با اشاره به اینکه به‌طور میانگین پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار 2.5 تا سه تُن کلزا برداشت شود، افزود: در سال گذشته کشت کلزا شهرستان کمتر از 20 هکتار بوده که با توجه به کشت آن به‌عنوان یکی از محصولات کشاورزی راهبردی و استراتژیک، امسال این محصول در سطح مزارع شهرستان با یک کار فنی و ترویجی و انسجام مدیریت ضمن کمک ‌تیم‌ کارشناسی فنی و نیروهای جوان در مراکز جهاد کشاورزی، از جهش پنج تا 6 برابری برخوردار بوده است.
خانجانی خاطرنشان کرد: برش امسال استان همدان از کشت کلزا 6 هزار و 500 هکتار بوده که از این میزان تعهد کشت، برش سهمیه تعهد امسال کشت کلزا کبودراهنگ 500 هکتار است که امیدواریم به برش مطلوب در کشت این محصول برسیم.
وی یادآور شد: کشت محصولی که در سال گذشته کمتر از 20 هکتار بوده، ترویج کشت آن در سال جاری کمی مشکل خواهد بود که برای مرتفع شدن این امر بیشتر از سیاست‌های انگیزشی استفاده می‌کنیم تا توسعه هرچه بیشتر کشت محصول فوق ارتقای دوچندان یابد و خوشبختانه در این طرح نیز موفق بوده‌ایم.
خانجانی ادامه داد: برای ترویج و توسعه کشت کلزا در شهرستان روی کشاورزان عمده‌ کلزاکار کبودراهنگ که در این کشت پیشرو هستند، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و توسط این‌ کلزاکاران سطوحی بیش از پنج تا 10 هکتار کشت شده است؛ چراکه سطح بالای کشت کلزا در هریک از مزارع این‌کلزاکاران مدیریت مزرعه آنان را راحت‌تر کرده و از نهاده هدفمند استفاده شده و اهدافی که ما داریم، در آن مزرعه بهتر پیاده می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان چندین اولویت کاری را هدف‌گذاری کرده است، افزود: تولید، امنیت و سلامت غذایی، مدیریت منابع آب و اقتصاد کشاورزی سه راهبرد مهمی است که وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره جهاد کشاورزی پیگیر هستند و جزء اولویت‌های کاری مهم به‌شمار می‌رود ضمن اینکه پس از این اولویت‌ها اصلاح الگوی کشت اولویت بعدی خواهد بود؛ چراکه اصلاح الگوی کشت اقتصادی کردن محصول، بهره‌وری بالا، امنیت و سلامت غذایی را به همراه خواهد داشت.
خانجانی گفت: جایگزین گیاهان کم‌آب‌بر ازجمله گیاهان دارویی به‌جای گیاهان آب‌بر، توسعه کشت گلخانه‌ای و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری ازجمله راهکارهای مد نظر در اصلاح الگوی کشت است که علاوه‌بر کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های جانبی برای کشاورز را به همراه دارد.

شناسه خبر 60366