شناسه خبر:60532
1401/7/6 08:57:06
کنعانی‌مقدم مردم را اصلی‌ترین سرمایه نظام خوانده و مطرح کرد:

تحقق امنیت مردم و کشور زیر سایه پرچم

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: دبیرکل حزب سبز ایران پرچم کشورمان را محور وحدت اقوام مختلف و به‌عنوان یک اصل توصیف کرد که اگر به آن توهین و تعرض شود ملت ایران در برابرش خواهند ایستاد، گفت: مردم اجازه تجزیه کشور را نخواهند داد.

طی روزهای گذشته مرگ خانم مهسا امینی (که تحلیل‌ها و دیدگاه‌های مختلفی پیرامون آن وجود دارد و محل بحث ما نیست) موجب شد اتفاقات نه‌چندان خوشایندی در گوشه و کنار کشور رخ داده و اعتراضات مردمی با آشوب کفتارهای سیاسی ممزوج شود و صحنه اعتراض به میدان آشوب تبدیل شده و هر لاشخوری با هر چه در دست داشت، بر تن مظلوم وطن بتازد.
مسئله حائز اهمیت این بوده و هست؛ مردمی که مطالبات به‌حق داشته و در تلاطمات سیاسی و اجتماعی و بزنگاه‌های سخت به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه و پشتوانه این کشور و نظام در کف میدان حاضر بوده‌اند، چرا نمی‌توانند صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند و هربار که اعتراضی وجود دارد، همان اعتراض و مطالبه دستمایه آشوب و ناامنی در کشور می‌شود؟
مگر نه اینکه مردم به‌عنوان سرمایه اجتماعی، به‌مثابه آبرویی هستند که عمری برای به‌دست آوردن آن‌ها تلاش شده؟ سرمایه‌ای که اساساً کالا و دارایی نیست که تولید یا حفظ آن را به‌صورت مشخص از یک مجموعه یا فرد واحد بتوان حاصل کرد و هرچه در جهت حفظ آن کوشش شود، زایش را در پی داشته و تقویت می‌شود.
با ذکر این مقدمه کوتاه آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار سپهرغرب با حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران درخصوص اتفاقات این روزهای کشور با نگاهی واقع‌بینانه به آنچه درحال رخداد بوده، است.
دبیرکل حزب سبز ایران با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی مبنی بر امر به معروف و نهی از منکر، بیان کرد: این اصل به سه سطح امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به دولت، مردم نسبت به مردم و دولت نسبت به مردم اشاره می‌کند.
حسین کنعانی‌مقدم توضیح داد: نقد مردم نسبت به مردم با عنوان تذکر لسانی بوده و رهبر معظم انقلاب تأکید کردند در تذکر لسانی که وظیفه عمومی و همگانی است، مردم حرف خود را بگویند و بروند و برای درگیری و تنش نایستند؛ بنابراین آمران به معروف ملزم به اجرای راهبردی هستند که رهبری فرموده‌اند.
این تحلیلگر سیاسی کشور ادامه داد: سطح بعدی برخورد با کسانی است که مرتکب برخی خلاف‌های اخلاقی می‌شوند، این برخورد نباید خشن باشد، اگر هم کسی مرتکب جرم شود، قاعدتاً قانون براساس ضوابطی که دارد، با او برخورد خواهد کرد.
کنعانی‌مقدم به اصل نقد مردم نسبت به دولت نیز اشاره کرد و گفت: این مسئله برای این است که مردم بتوانند درباره قوانینی که وضع شده، دولت را امر به معروف و نهی از منکر کنند و دولت هم می‌تواند در این خصوص تذکرات لازم را برای حفظ نظم اجتماعی داشته باشد.
   طرح مطالبات مردم نسبت به مسائل موجود در جامعه، یک اصل منطقی
وی در کنار این قوانین برای امر به معروف و نهی از منکر، طرح مطالبات و اعتراضات مردم نسبت به مسائل موجود در جامعه را نیز یک اصل منطقی خواند و گفت: موادی در قانون اساسی درخصوص آزادی وجود دارد که قوانین آن هم تصویب شده و قاعدتاً احزاب، تشکل‌های سیاسی، سندیکاها و اتحادیه‌ها می‌توانند با کسب مجوز نسبت به اعتراضات خود اقدام کنند.
کنعانی‌مقدم خاطرنشان کرد: این فرصت که قانون اساسی در اختیار ملت ایران قرار داده، باید نهادینه شده و چالش‌ها تبدیل به فرصت شود تا ضمن اجرای ظرفیت‌های قانون، حق مردم نیز به رسمیت شناخته شود.
دبیرکل حزب سبز ایران در ادامه با اشاره به اینکه اعتراضات قانونی مردم مستلزم حضور احزاب قوی بوده که متأسفانه وجود ندارند، گفت: مجوز تظاهرات در قانون وجود دارد، اما بستر آن در سیستم ما جایی ندارد! بنده به‌عنوان دبیرکل حزب چند بار برای برگزاری تظاهراتی نظیر مسائل محیط‌زیست و غیره اقدام کرده‌ام، اما فرم‌هایی که باید پُر کنیم این‌طور است که اگر یک قطره خون از بینی یک نفر بیاید، حزب مسئول است! با این وصف هیچ‌کس حاضر نیست چنین مسئولیتی را بپذیرد و برای همین تظاهرات قانونی امکان‌پذیر نیست.
کنعانی‌مقدم در ادامه تصریح کرد: وقتی مسیر اعتراض قانونی بسته شود، کار به اعتراضات غیر قانونی کشیده می‌شود؛ در این اعتراضات هم دشمن از فرصت سوء استفاده کرده، دست به آشوب می‌زند و اقداماتی را انجام می‌دهد که امنیت کشور به مخاطره بیفتد.
   اعتماد مردم به حاکمیت به‌عنوان مهم‌ترین اصل سرمایه اجتماعی
وی اعتماد مردم به حاکمیت را مهم‌ترین اصل سرمایه اجتماعی خواند و اظهار کرد: این اعتماد نباید خدشه‌دار شود، چراکه فرصت‌طلب‌ها، لاشخورهای سیاسی خارج از کشور، منافقان، سلطنت‌طلب‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها کاملاً عیان جبهه متحدی علیه ایران ایجاد کرده و با رسانه‌های خود و ایجاد جنگ روانی، به التهابات موجود دامن می‌زنند.
   تز صهیونیست‌ها مبنی بر «شورش از درون، حمله از بیرون» در التهابات پدیدار می‌شود
این فعال سیاسی تأکید کرد: تز صهیونیست‌ها مبنی بر «شورش از درون، حمله از بیرون» در التهابات پدیدار می‌شود، وقتی اعتراضی در داخل وجود داشته باشد، دشمنان با ارسال سلاح میلیاردها دلارِ نفتی هزینه می‌کنند که اقداماتی در داخل ایران انجام شود. همان‌طور که محمد‌ بن‌ سلمان هم گفته بود «ما جنگ را به داخل ایران می‌کشانیم».
کنعانی‌مقدم ابراز کرد: همه این اقدامات دشمنان درحالی است که مردم ما نه فقط بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بلکه در طول تاریخ، نشان داده‌اند که نمی‌گذارند با آشوب‌ها کشور تجزیه شود.
   پرچم ایران محور وحدت اقوام مختلف ایران
وی پرچم ایران را به‌عنوان محور وحدت اقوام مختلف و یک اصل توصیف کرد که اگر به آن توهین و تعرض شود، ملت ایران در برابرش خواهند ایستاد.
* حفظ امنیت جامعه بر دوش همه ماست
این کنشگر سیاسی با تأکید بر لزوم حفظ یکپارچگی کشور، گفت: امروز این تکلیف بر دوش همه است، نه فقط نیروی انتظامی، نیروهای مسلح و دولت، بلکه آحاد ملت باید در مسیری حرکت کنند که امنیت در کشور برقرار شود، چراکه تحریم‌ها نتوانست به اقتصاد کشور صدمه بزند، اما ناامنی که طی چند روز اخیر اتفاق افتاد و با طرح و برنامه هم بوده، به دنبال قرار دادن اقتصاد ایران در یک بن‌بست است تا سرمایه‌گذارها به این بهانه که امنیت در ایران وجود ندارد، وارد کشور نشوند، معادلات اقتصادی در منطقه به هم بخورد و ایجاد آشوب، ضربات اقتصادی سنگینی به ما وارد کند.
   جنگ جمل و شتری که مریم رجوی سوار بر آن شده...
کنعانی‌مقدم با اشاره به حدیث «نعمتان مجهولتان الصحه و الامان؛ دو نعمتی که مردم از آن غافل هستند سلامتی و امنیت است»، متذکر شد: ما خیلی متوجه سلامتی و امنیت نیستیم، سلامتی در همه‌گیری کرونا مانند جنگ جهانی عمل کرده و دنیا را تحت تأثیر قرار داد و امنیت هم مسئله‌ای است که خیلی اهمیت آن را نمی‌دانیم، مگر وقتی دشمنان آن را مورد هدف قرار دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: به نظر می‌رسد فتنه‌ای که به بهانه مرگ خانم مهسا امینی راه افتاده، جنگ جملی است که مریم رجوی بر شترش سوار شده و مسیح علی‌نژاد و امثالهم نیز به دنبال او راه افتاده‌اند. اتفاقی که در زمان حضرت امیر علیه‌السلام نیز رخ داد و به بهانه خون‌خواهی قاتلان عثمان، یک‌هزار و 600 نفر از صحابه پیغمبر کشته شدند، ما از این تجربه تاریخی درس گرفته و تحت زعامت رهبر انقلاب از آن عبور خواهیم کرد. چراکه تمام فشارها برای این است که ما را وادار کنند آنچه غربی‌ها در مسائل هسته‌ای به دنبالش هستند را بپذیریم و تسلیم خواسته‌های آنان شویم.
   کارهایی که مسئولان انجام می‌دهند باید در مسیر مطالبات مردم باشد
دبیرکل حزب سبز ایران در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه «مردم ولی نعمت ما بوده و مسئولان خادم و نوکر مردم هستند نه آمر مردم»، یادآوری کرد: بر این اساس همه کارهایی که مسئولان انجام می‌دهند، باید در مسیر مطالبات مردم باشد و اگر این مطالبات ازنظر قانون مشکل دارد، مجلس باید ورود کرده و قوانینی وضع کند که مطالبات محقق شود و نگذارد فضا به سمتی برود که مطالبات از مسیر غیر قانونی مطرح شده و منجر به اقدامات مخرب شود.
   چالشی که سردار همدانی به فرصت تبدیل کرد
کنعانی‌مقدم تصریح کرد: سردار عزیز، شهید همدانی وقتی در تهران مسئولیت داشت، با تدبیر توانست آشوب را کنترل کرده و به سمت آرامش ببرد. اکنون نیز مسئولان تکلیف دارند تمام تلاش و امکانات خود را برای برقراری آرامش و امنیت به‌کار گرفته و از حقوق مردم و کشور دفاع کنند.

شناسه خبر 60532