شناسه خبر:60704
1401/7/10 09:08:06

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: استاندار همدان با اشاره به اینکه هشتم مهر ماه شاهد آبگیری مخزن کیتو بودیم،ابراز کرد: درحال حاضر مخزن پر و آماده انتقال آب است.

با تغییرات آب و هوایی و کم‌بارش شدن آسمان همدان نخستین ناقوسی که در گوش مردم این خطه به صدا درآمد کمبود آب بود آن‌چنان عرصه بر این قسمت از جغرافیای ایران تنگ شد که در دهه هشتاد همزمان با حضور رهبر انقلاب در همدان مصوبه انتقال آب از سد تالوار به همدان مطرح و بودجه ویژه برای آن در نظرگرفته شد اما همراه با تغییر مدیریت‌ها میزان توجه به این پروژه نیز نوسان پیدا کرده و این پروژه حیاتی به طاق فراموشی زده شد تا سال 1400، که با اندک شدن میزان بارش در همدان بی‌آبی گلوی شهر را فشرد و در نهایت کفگیر سد اکباتان نیز به ته دیگ خورد با این اوضاع دولت نورسیده سیزدهم در ابتدای سال جاری، هزار میلیارد تومان برای انجام این پروژه اختصاص داد و وزارت نیرو پروژه مدفون شده انتقال آب را دوباره احیا کرد اما این احیا با توجه به بحرانی بودن وضع شهر، آبی بر آتش بحران بی‌آبی نشد و تا همدان از آب تالوار لب تر کند جان به لب رسید و ساعت‌ها مردم با جیره‌بندی بی‌برنامه دست و پنجه نرم کردند ساعت‌ها در صف تانکر توزیع آب ایستادند، رسانه‌ها تیترهای تلخ برای همدان زده و خواستار برخورد با مسئولانی که در این امر کوتاهی کرده‌اند شدند دادستان همدان در این باره ضمن لزوم بررسی پشت پرده این پروژه گفت: بنابراین برای اعلام مقصر یا مقصران وضع موجود باید بررسی جامع و گسترده انجام شود، چرا که بدون تحقیق به طور یقین نمی‌توان گفت که کدام مسئول یا مسئولان ترک فعل داشته‌اند.
حسن خانجانی با اعلام اینکه برای مسئله قطعی آب همدان پرونده قضایی تشکیل شده است تأکید کرد: بی‌شک بانیان وضع موجود و این قطعی آب در همدان در هر سطحی باشند بازخواست می‌شوند.
علیرغم تمام این مشقات که مردم همدان با صبوری تحمل کردند پروژه به پیش رفت و هر روز خبری از آن روی خروجی‌ها آمد منتهی این‌بار وعده‌های متعدد و مختلف ذهن مردم را آشفته کرد انتقال اطلاعات به صورت قطره‌چکانی اگرچه راهبرد مناسبی برای بسیاری از مواقع است اما استفاده از آن برای مردمی که با بی‌نظمی جیره‌بندی و مشکلات متعدد آن دست‌به گریبان هستند بیشتر با فرسایش روحی همراه است.
در این بین خبرهایی هم از مشکلات مربوط به سلامت آب به گوش رسید که نگرانی‌ها را دو چندان کرد حالا دیگر آرسنیک کلیدواژه همراه با آب سد تالوار شده و مردم نگران‌تر از همیشه خبرها راپی‌گیری می‌کنند از همین‌روی و برای پاسخگویی به دغدغه‌های افکار عمومی با استاندار همدان گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید
استاندار همدان در پاسخ به پرسشی درخصوص علت طولانی شدن تکمیل پروژه انتقال آب به همدان گفت: با توجه به گذر زمان و لوله‌گذاری در سنوات گذشته مشکلات فنی متعددی در طی روند تکمیل پروژه پیش آمد.
علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه وقتی ایستگاه‌های پمپاژ آماده شد بیشتر مشکلات لوله‌گذاری‌ها به ویژه در17 کیلومتر آخر مشخص شد اظهار کرد: در بخشی‌از مسیر حفره‌هایی وجود داشت یا پیمانکار خلع ید شده شیر تخلیه در مکان‌های مقرر تعبیه نکرده بود و در برخی جاها نیز با رهاشدگی در بین لوله‌ها مواجه بودیم.
  پمپاژ آب تا ارتفاع 576 متری
وی با تاکید براینکه پیدا کردن این نقاط دارای اشکال بسیار زمان‌بر بود اذعان کرد: پس از رفع این ایرادات، پمپاژ آب از مخزن سد به ایستگاه اول نیز با توجه به ارتفاع بالای آن یعنی 576 متری با دشواری زیادی همراه بود.
وی با تاکید براینکه خوشبختانه علیرغم دشواری‌ها آبگیری مخزن شماره یک و دو انجام شد ابراز کرد: مسئله اینجاست که بین مخزن شماره دو و سه که شامل خطوط قرینه‌ای می‌شد شاهد فرسودگی قطعات پلاستیکی و واشرها بودیم که موجب نشتی آب شده‌ و این نقاط نیز نیاز به اصلاح داشت.
استاندار همدان با بیان اینکه خوشبختانه علیرغم زمان‌بر بودن تکمیل خط انتقال به خاطر ایرادات موجود بالاخره آب از ایستگاه دو به ایستگاه سه و از آن به ایستگاه واقع در کیتو منتقل شده است گفت: از این مخزن آب خود به خود به صورت ثقلی به سمت شبکه موجود در همدان منتقل خواهد شد.
قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه هشتم مهر ماه شاهد آبگیری مخزن کیتو بودیم،ابراز کرد: درحال حاضر مخزن پر و آماده انتقال آب است.
  تصفیه‌خانه شهید بهشتی آماده دریافت آب سد تالوار
وی در پاسخ به سوالی درباره سلامت آب و مسائلی که درخصوص وجود میزان خطرناک آرسنیک مطرح است گفت: برای اطمینان از سلامت آب منتقل شده هیئت‌بلندپایه‌ای شامل معاون بهره‌برداری، معاون امور شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌کشور و دیگر کارشناسان خبره وارد همدان شد و درپی آن تست‌هایی که روی آب و اصلاحاتی که روی تصفیه‌خانه شهید بهشتی انجام دادند نتایج خوبی را درپی داشت.
استاندار همدان با بیان اینکه طبق اطلاعات رسیده از شرکت مهندسی و آب فاضلاب کشور اقدامات انجام شده در بحث اختلاط (آب منتقل‌شده با آب چاه‌ها ) واصلاحات انجام شده در تصفیه‌خانه برآیند خوبی داشته به‌طوریکه میزان املاح آب از جمله آرسنیک از استاندارد در نظر گرفته شده در اروپا نیز پایین‌تر است.
قاسمی‌فرزاد در ادامه تصریح کرد: استاندارد تعریف شده در اروپا 10ppm است اما آبی که قرار است به شبکه شرب شهری همدان متصل شود میزان املاح به نیمی از این عدد تقلیل خواهد یافت.
وی با بیان اینکه اعلام این میزان از سلامت مسرت‌بخش است افزود: با نهایی شدن این آزمایشات طی 24 ساعت آینده در تامین آب همدان به تعادل دست پیدا می‌کنیم.
وی با اشاره به صبوری مردم همدان و تشکر از آنان گفت: علیرغم این نتایج خوشحال‌کننده بازهم با رئیس دانشگاه علوم پزشکی، معاونان بهداشت و پژوهشی جلسه‌ای برگزار کرده و ازآن‌ها خواستیم تا جلسه مشترکی با مسئولان تحقیقات و پژوهش وزارت نیرو دراین باره داشته باشند تا ضمن تبادل نتایج پژوهش‌ها، از سلامت آب همه را مطمئن سازند.
قاسمی فرزاد علت افزایش میزان زمان قطعی آب، طی روزهای اخیر را از مدار خارج شدن کامل سد اکباتان دانست،گفت: کدورت آب سد به حدی رسیده بود که دیگر امکان تصفیه آن وجود نداشت و همین امر منجر به آن شد که حجم آب در اختیار کاهش یابد.
وی ضمن تاکید بر تعادل‌بخشی در حوزه تامین آب طی 24 ساعت آینده گفت: با رسیدن آب به شبکه توزیع در همدان شاهد کاهش و منظم شدن ساعات جیره‌بندی خواهیم بود.
استاندار همدان در واکنش به گلایه‌مندی مردم از بی‌نظمی آبفا در توزیع و تعیین ساعت مشخص برای قطعی آب،گفت: بنده نیز دراین‌باره با شما هم عقیده‌ام اما مسئله اینجاست که یکی از مشکلات اصلی ما در عرصه تامین آب به نامتوازن بودن شبکه توزیع شهر همدان و عدم اتصال شرق و غرب این شبکه بود به نحوی که بیشترین مشکل در بخش شرقی مشاهده شد.
وی ادامه داد: مسئله اینجاست که به دلیل نامتوازن بودن شبکه برای انتقال آب ناچار باید فشار آن را افزایش می‌دادند که این امر با توجه به فرسودگی لوله‌ها منجر به شکستگی می‌شد و مشکلات را دوچندان می‌کرد.
قاسمی فرزاد افزود: بنابراین برای حل این معضل از وزارتخانه خواستیم تا افراد متخصصی را به عنوان مشاور برای کمک به همکاران ما برای حل این معضل به همدان بفرستند.
وی با ابراز قدردانی از خویشتن‌داری و صبوری مردم همدان گفت: دراین بین نباید از همکاری بی‌شائبه مردم و به ویژه روستائیان و کشاورزان عزیز در شهرستان‌های مختلف همچون روستاهای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ و نیز روستاهای منتهی به همدان که در مسیر لوله‌گذاری و نیز تخصیص چاه‌های خود با ما همکاری کردند غافل شد لذا ازاین عزیزان کمال تشکرو امتنان را داریم.

شناسه خبر 60704