شناسه خبر:61126
1401/7/20 08:49:44

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: دولت سیزدهم توجه جدی به واحدهای تولیدی ماشین‌آلات معدنی داخلی دارد.

فرزاد مخلص‌الائمه افزود: در حوزه فناوری و ماشین‌آلات معدنی دچار فرسودگی‌هایی هستیم، واردات ماشین‌آلات دست دوم همچنان انجام می‌شود، اما سیاست دولت حمایت از ماشین‌آلات معدنی داخلی بوده و این سیاست قطعی است.
وی ادامه داد: بزرگ‌ترین واحد تولیدی ماشین‌آلات معدنی کشور در اراک مرکز استان مرکزی مستقر بوده و استفاده از تولیدات این شرکت مصداق حمایت از اشتغال و تولید ملی است.
استاندار مرکزی اظهار کرد: تعارضات منطقه‌ای و محله‌ای یکی از مشکلات و مسائل است و رئیس‌جمهور تأکید بر بهره‌مندی مردم ساکن مناطق مجاور معدن از منافع معادن دارد.
مخلص‌الائمه بیان کرد: این مهم در غالب حقوق دولتی معادن پیش‌بینی شده که باید 15 درصد از حوزه‌های زیرساختی مجاور معادن هزینه شود و در ادوار گذشته این مهم به‌خوبی رعایت نشده و بسیاری از نارضایتی ساکنین به‌دلیل نقص این مورد بوده است.
استاندار مرکزی ادامه داد: در بودجه 1401 به‌طور یقین این مهم مورد توجه قرار گرفته است و باید به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.
مخلص‌الائمه اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های تسهیلگری جزء ضرورت‌ها است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی گفت: بسیاری از دغدغه‌های بخش معدن در یکی از فصول سند تحول مردمی که اسفندماه سال گذشته ابلاغ شد، دیده شده است.
استاندار مرکزی افزود: این سند بالغ‌بر یک‌هزار و 23 برنامه برای تحول 37 بخش مختلف دارد که یکی از آن‌ها مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی است.
مخلص‌الائمه تصریح کرد: عمده چالش‌ها و نگاه‌های تحولی دولت تحت عنوان چرخش‌های تحول‌آفرین در این سند مشخص شده است.
مخلص‌الائمه گفت: ازجمله نشانگرهایی که به‌عنوان نشانگر وضع مطلوب ‌آمده، افزایش نسبت میزان استخراج مواد معدنی به کل ذخایر اکتشاف‌شده است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اذعان کرد: افزایش سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی و سهمش از خالص تجارت کشور، از دیگر تأکیدات است.
استاندار مرکزی ادامه داد: کشور ایران از ذخایر هیدروکربنی فراوانی برخوردار است و مطابق مهم‌ترین آمارهای منتشرشده، رتبه نخست ذخایر هیدروکربنی جهان را در ذخایر متعارف در اختیار داریم و به‌لحاظ موقعیت ژئوپولی اکونومیک موقیعت جفرافیایی، سیاسی، اقتصادی در کانونی تحت عنوان بیضی استراتژیک هستیم.
مخلص‌الائمه بیان کرد: 70 درصد ذخایر نفت و گاز جهان در این بیضی قرار دارد و ایران در کانون این موقعیت است و محلات در یک دایره به شعاع 300 کیلومتر قرار دارد و 70 درصد ذخایر سنگی کشور در این شعاع قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: ایران وابسته به اقتصاد نفت به‌ویژه در 50 سال گذشته بوده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نفت در تار و پود اجتماع رسوخ کرده که در بسیاری مواقع موجب فروریختگی اقتصاد بوده است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: مطابق آخرین گزارش‌های یکی از دانشگاه‌های آمریکا در راستای اطلس پیچیدگی‌های اقتصادی جهان، 77 درصد اقتصاد ایران در خالص تجارت خارجی مبتنی بر صادرات نفت و مشتقات نفتی است.
مخلص‌الائمه گفت: ایران کشوری است که بر معادن استوار است و در سند تحول قید شده باید به سمت صادرات غیر نفتی واقعی حرکت کنیم و در افق زمانی نزدیک کشور را متحول کنیم.
وی ابراز کرد: صادرات محصولات معدنی فرآوری‌نشده هم باید با ارزش‌افزوده بالاتر افزایش یابد و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اکتشافی و بهره‌برداری در خارج از کشور مورد توجه قرار گیرد و از معدن‌کاری کوچک‌مقیاس با محوریت اشخاص حقیقی به سمت کارهای حرفه‌ای با محوریت اشخاص حقوقی رفت.

شناسه خبر 61126