شناسه خبر:61194
1401/7/21 09:14:57

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل استاندارد ایلام با اشاره به اهمیت و لزوم توجه واحدهای تولیدی به استاندارد و کیفیت گفت: استاندارد نقطه عطف پایداری اقتصادی و کلید ورود به بازارهای جهانی بوده که با وجود مرز بین‌المللی مهران ظرفیت‌های زیادی برای صادرات کالاهای تولیدی در این استان وجود دارد.

مهناز همتی روز چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اظهار کرد: سازمان استاندارد در تحقق اهداف حوزه تولید، صادرات و واردات کالا و همچنین رضایتمندی مصرف‌کنندگان کالاها با تأیید و اطمینان بخشی نسبت به کیفیت و سلامت کالا نقش مهمی دارد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های مرز بین‌المللی مهران برای صادرات کالا افزود: به طوری قطع استاندارد‌سازی کالا شرط تحقق توسعه صادرات در مرز مهران است چرا که کیفیت نامطلوب و غیر استاندارد ماندگاری و دوامی در بازار ندارد.
مدیرکل استاندارد ایلام با تأکید بر اینکه تولید و ارائه خدمات بدون توجه به کیفیت و استاندارد، برای اقتصاد کشور آسیب جدی است، گفت: باید با ارایه راه حل‌های کاربردی، اقتصادی پویا را در کشور و استان ایجاد کرد تا بتوان به مؤلفه‌های مهم اقتصادی دست یافت.
همتی به اهمیت استاندارد و لزوم توجه واحدهای تولیدی به استاندارد و کیفیت اشاره کرد و بیان کرد: استاندارد نقطه عطف پایداری اقتصادی و کلید ورود به بازارهای جهانی است و امیدواریم تمامی دستگاه‌های اجرایی استان با تعاملی سازنده زمینه هم‌افزایی در تولیدات و خدمات استاندارد در استان را فراهم کنند.
وی با اشاره به میزان صادرات کالاهای استاندارد از مرز بین‌المللی مهران در بازه زمانی نیمه نخست سال جاری گفت: این مدت 75 هزار و 858 هزار تن کالای استاندارد از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.
مدیرکل استاندارد ایلام ادامه داد: عمده کالاهای صادر شده تحت نظارت و کنترل کیفی این اداره کل در مدت یاد شده شامل سنگ‌های ساختمانی، سنگ آهن، کاشی، میلگرد، مواد شیمیایی و قطعات یدکی خودرو بوده است.
همتی افزود: این مدت (نیمه نخست سال) بیش از 182 تن کالای استاندارد از مرز مهران وارد کشور شده است.
وی یادآور شد: همچنین در این بازه زمانی برای 808 فقره پرونده صادراتی و 10 فقره پرونده وارداتی مجوز (صادرات و واردات) صادر شده است.
وی بیان کرد: 958 فقره آزمون تعیین ماهیت در آزمایشگاه اداره استاندارد شهرستان مرزی مهران انجام شده که بیشترین آن مربوط به آهک و کربنات سدیم است.
از سال 1970، چهاردهم اکتبر برابر با 22 مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شد. هفته استاندارد در ایران از 16 تا 22 مهرماه است.

شناسه خبر 61194